keresés

2025. április 20., vasárnap

Mennyire népszerűek Magyarországon a podcastek?

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság 2024 végén és 2025 elején készített felmérést a lakosság podcasthallgatási szokásairól. A kutatás mintegy ezer fő reprezentatív kérdőíves felmérésével és fókuszcsoportos interjúkkal készült. Az erről kiadott tanulmány szerint a podcast műfaj népszerűsége meredeken nő. Magyarországon 2021 óta megháromszorozódott a podcastet heti rendszerességgel hallgatók száma. Valós veszélyt azonban még nem jelentenek a hagyományos rádiózásra.


A megkérdezettek szerint a podcast egy elsősorban online hallgatható, beszédalapú műfaj, ahol kötetlen formában beszélgetnek, a tartalma lényegében bármi lehet, például ismeretterjesztő, szórakoztató vagy közéleti.

A felmérés főbb eredményei

Növekvő hallgatottság

A podcastet hallgató közönség számaránya 2024-re 36%-ra nőtt, a valamilyen gyakorisággal hallgatók aránya pedig 40%-ról 66%-ra emelkedett. 

Demográfiai jellemzők

A tipikus podcast hallgató pedig a fiatal korosztály közül kerül ki, férfi, magasabb iskolázottságú és budapesti.

Pozitív megítélés

A hallgatók szerint a podcastok rugalmasak, személyesek és alkalmasak a mélyebb témák feldolgozására.​

Fogyasztási szokások

A hallgatók 83%-a okostelefonon, 93%-a YouTube-on hallgat podcastot. A legnépszerűbb időpont a délutáni-esti időszak (58%). A legtöbb podcastot otthon hallgatják (69%).​

Témák és preferenciák

A legnépszerűbb témák a hírek (71%), közélet (58%), humor (68%), tudomány (62%), életmód (54%) és pszichológia (53%). A politikai témák háttérbe szorulnak, mivel a hallgatók szerint a közéleti podcastok gyakran egyoldalúak.​

Mi alapján dönt a fogyasztó a podcast meghallgatása mellet?

  • Ha a téma érdekes és egybeesik a hallgató érdeklődésével (90%)
  • Az interjúalanyok személye (80%)
  • A podcast műsorvezetője (76%)
  • Az ő rátermettsége (79%)

Magyarországi népszerű podcastok listája

A megkérdezettek 150 féle podcastot emeltek ki. Ezek közül a sorrend a következőképpen alakult:

  • Friderikusz Podcast / Fiderikusz Sándor (27%)
  • Partizán / Gulyás Márton (15%)
  • The VR Happy Hour (15%)
  • Balázsék / Sebestény Balázs (11%)
  • Jólvanezígy / Fókuszcsoport (7%)

A megkérdezések válaszaiból kiderült, hogy nem jellemző még a csatornákhoz vagy témákhoz való elköteleződés. A podcast adásokkal leginkább a közösségi médiában találkoznak és a felüknél kevesebben keresik már céltudatosan az adásokat.

Források:

HWSW

NMHH





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése