keresés

2017. május 19., péntek

Milyen a mai fogyasztó?

Nem biztos, hogy az a sikeres vállalat, amely idejében felismeri, hogy merre tart a világ. A népesség csupán egyharmada hoz a trendeknek megfelelően döntéseket.
Ha a trendhatásokat az üzleti életben vesszük figyelembe, akkor meg kell vizsgálni, hogy a trendeken túl azon a piacon, ahová be akarunk lépni, milyen egyéb tényezők hatnak. Ezekkel a gondolatokkal indította előadását Dr. Törőcsik Mária trendkutató a Kárpát-medencei Fiatal Közgazdászok Találkozóján 2016. novemberében. 
Törőcsik szerint sok kérdőjellel szembesülünk, ha a fogyasztók evolúcióját szeretnénk felvázolni. Sok cég "keresi" a fogyasztóját, és a legtöbben már ott elakadnak, hogy milyen kommunikációs csatornán tudja elérni az ügyfeleit. 
A fiatalokra egyre inkább igaz, hogy nem néznek tévét, ha néznek, akkor is egymás után váltogatják a csatornákat. Rövid a figyelmük, nehéz őket lekötni. 

"Ha valaki videoklippeken szocializálódik, akkor nehezen fog végighallgatni egy 40 perces előadást."- mondja Dr. Törőcsik Mária.
A rengeteg ingernek kitett fogyasztót nem csak elérni nehéz, hanem megérteni is.
"A fogyasztó, ha végre rám figyel, akkor miért nem ért meg, ha megért, akkor viszont miért  kritizál? És ha nem kritizál, akkor miért nem vásárol, és ha vásárol, akkor miért nem rám hallgat, hanem mindenféle blogokra vagy vlogokra?"- összegezte a szakértő a mai vállalkozások legfontosabb kérdéseit.
Vásárlási mechanizmusok 

Arra is kitért a trendszakértő, hogy a fogyasztóknál új vásárlási mechanizmusokat lehet megfigyelni.
Korábban a vásárlási döntéseknél az információk, termékek és szolgáltatások játszották a legnagyobb szerepet. Ma a fiatalabb generáció nem az információkat nézi, hanem sokkal inkább kommunikálni szeret. megbeszéli másokkal, hogy mit kellene vásárolni, és így a fogyasztó és a vállalkozó is egy interaktív folyamat részese lesz.
Ebben a folyamatban azonban a vállalkozók "elakadnak": mindenféle platformot használva küldik az üzeneteiket, de nem tudják, hogy ezek az üzenetek célt érnek-e. Ha igen, és náluk vásárol a fogyasztó, akkor nem értik, hogy legközelebb miért nem őket választja újra.

Megváltozott vevői magatartás

A fogyasztó kritizál, megoszt és egyre inkább globális kitekintésben gondolkodik. S mivel nincs akadálya, hogy az Amazonról vagy az Alibabáról rendeljen valamit, ezért összehasonlítja a különböző szolgáltatók termékeit.
Profi fogyasztók jöttek létre, akik kuponokat és utalványokat használnak. Ezzel egyidőben megjelent a fogyasztói ellenállás is, amikor érzékennyé válik a vásárló egy rossz irányba elsült reklámfilmre. Valamint új viselkedési forma az álvásárlás is,amikor fiatalok elmennek egy ruhaüzletbe egy ruhát felpróbálni, selfiet készítenek, megosztják, átélik a vásárlás folyamatát, de nem vesznek semmit.
Ezek olyan hosszú távon ható trendek, amelyek alól nem tudjuk kivonni magunkat. megatrend a digitális kultúra kialakulása vagy az elöregedő társadalom problematikája is.
A tudás leértékelődése és a tapasztalás felértékelődése is nagyon fontos megatrend.

Törőcsik szerint 2017-es trend az okosember, akiben már valamelyest nő a félelem az okoseszközök iránt. Azért mert nem mindig látja be a használó, hogy mi lesz a következménye annak, ha megnyom egy gombot, igénybe vesz egy szolgáltatást vagy vásárol egy terméket. A trendszakértő szerint a különböző termékkategóriák közötti szintek is fellazultak. teljesen hétköznapi jelenség, ha alaki egy drága ruhában elmegy az operába, majd az előadás után bemegy egy boltba és a legolcsóbb terméket vásárolja meg. Lényeges lett ugyanis, hogy a drágán vásárolt terméket felismerje a társadalom. Ha ez nem történik meg, ha egy termék nem bizonyítja, hogy fantasztikus, akkor nem fog érte nagyobb összeget kiadni senki.[forrás]


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése