keresés

2022. november 28., hétfő

Az Amazon fejlődéstörténete

Az Amazon szó hallatán az emberek többségének a Jeff Bezos által létrehozott webáruház jut eszükbe. Manapság már egyértelmű, hogyha valamire szükségünk van - legyen az szinte bármi - az innét pár kattintással beszerezhető. De hogyan is tette egy garázsból indult ötlet Jeff Bezost a világ egyik leggazdagabb emberévé és ez hogyan hat a világra? 

Jeff Bezos álma - Kezdetek

Jeff 1994-ben kilépet wall street-i állásából, hogy minden figyelmét az eleinte Cadabra néven futó, könyveket árusító weboldalának szentelje. A végül Amazon névre keresztelt vállalkozás hatalmas sikerre tett szert. Már az első hónap után 50 államban és 45 országban árusítottak könyveket.

Az első időszakban szokás volt, hogy minden egyes megrendelésnél megszólalt egy csengő, viszont ez a szokás  az idő előrehaladtával elmaradt, mivel annyi megrendelés érkezett be, amivel már nem tudtak lépést tartani. Maga a vállalkozás Bezos seattle-i lakásának garázsából indult, ami annyi energiát használt fel a házaspár házában, ami miatt Jeff és felesége nem tudták rendesen használni elektronika eszközeiket anélkül, hogy egy-egy biztosíték fel ne mondta volna a szolgálatot. 


Felemelkedés 1998-től 2000 végéig

1998-ra az Amazon olyan népszerűségnek örvendett, ami által bizonyos időszakban, például Karácsonykor, a kevés alkalmazott miatt a családtagoknak, barátoknak is be kellett segíteni a rendelések felvételében, csomagolásában. Jeff Bezos vállalkozását mindig is egy mindent árusító webshopként képzelte el. Így 1998-ban a kínálat kibővítésére került sor, ami által zenei, audiovizuális és egyéb termékek is elérhetővé váltak. 

Ebben az időszakban bontakozott ki a dotcom buborék által kialakult válság, ami rengeteg céget tett tönkre. Az Amazon viszont a felhalmozott tőkével és az újabb befektetők szerzésével nyertesen jöttek ki a szituációból. 

2000 végén pedig bevezették a Marketplacet, ahol először antik könyvek árusítása történt, majd kibővült a harmadik fél által árusított termékekkel, akik az Amazon szállítás mellett más cégekkel szállíttatják termékeiket. Viszont ez a nagy növekedés hiányosságokat is vont maga után, például, a konyha szekció bevezetése káoszt vont maga után, így a kések nem megfelelően becsomagolva érkeztek a vásárlókhoz, sok balesetet vonva maga után.

Munkamorál - etikai problémák

Az Amazon kifejlesztett egy Connections nevű programot, amely minden munkakezdés előtt feltesz egy kérdést. Ennek megválaszolása nélkül az alkalmazottak nem tudnak tovább haladni a céges számítógépeken, elvégezni feladataikat. Viszont sok dolgozónak aggodalmai vannak a programmal kapcsolatban, azt tekintve, hogy a rendszer lehet, nem teljesen névtelen, így az egyéb következményektől tartva, gyakran hamis válaszokat adnak. Így lehetséges, hogy Bezos lemondása előtti utolsó levelében azt írja, az Amazonnál dolgozok 94%-ka ajánlja az Amazont barátaiknak, mint munkahelyet. 

A céget viszont sok kritika éri az alkalmazottakkal szemben használt munkamorált illetően. Ez a probléma 2020 -ban a pandémia ideje alatt kezdett tetőzni. Több raktárából érkeztek bejelentések azt illetően, hogy nincs biztosítva az alkalmazottak számára megfelelő védelem(maszk, kézfertőtlenítő stb.). Azok akik pedig tartottak a járvány következményeitől és szabadságra mentek, arra az időszakra nem kaptak fizetést. A pandémia ideje alatt, mikor rengetegen csődbe mentek, elvesztették állásaikat, az Amazonnál kezdtek dolgozni - 2020 decemberére a cég több mint 1 millió alkalmazottal bővült világszerte. 

A verseny a cégnél való bent maradásért nagy árakat követel. Az alkalmazottak kihagyták szüneteiket, hogy meglegyenek az óránkénti 300 csomag szkenneléssel. Illetve a régebben ott dolgozok olyan tanácsokkal látták el az újonnan érkezőket, hogy munka előtt-szünetekben-munka után is fájdalomcsillapító szedésével próbálják tartani az ütemet. 

Ezen bírálatokra reagálva az Amazon egy közleményben listázta azok az az intézkedéseket, melyeket az alkalmazottak védelmének érdekében hoztak létre. Illetve célul tűzték ki, a Föld legjobb munkáltatója és a legbiztonságosabb munkahelye legyen, amelyet a jobb jövőkép biztosításával szeretnének elérni. 

"Ha az Amazon ügyfél-megszállott szeretne maradni. akkor az alkalmazottak megszállottjává is kell válnia. " - írja a Forbes.

Technológia - A.W.S és egyéb más

Az A.W.S vagyis Amazon Web Service 2000-es évek elején indult mikor Jeff Bezos számítógépes rendszerek összeállításával küszködött egy új projekthez. Miután elkészült a közös számítógépes infrastruktúra (felhő), az Amazon rájött, más cégeknek is szüksége van hasonló szolgáltatásokra. Ez vált a cég legjövedelmezőbb ötletévé. 

Ez a nyereség lehetővé teszi a vállalat számára, hogy pénzt szánjon más iparágakra, projektekre.  Seattleben, Bostonban és Észak-Olaszországban találhatóak az Amazon Robotics and Advanced Thecnology laboratóriumok, ahol az új technológiákat fejlesztik ki és tesztelik le. Az egyik ilyen, például a motion capture technológia, amely segít az alkalmazottaknak a könnyebb munkavégzésben.

Prime Air - Az elképzelés lényege, hogy az emberek ezt olyan természetesnek vegyék, mint például az autóval történő kiszállítást. Közben csökkenteni szeretnék a szén-dioxid kibocsátást. Az első város ahol tesztelik, Lockford, a településen élők visszajelzései döntenek majd a drónnal való kiszállítás további sorsáról. Érthető okból ez a kiszállítási forma csak a kisebb átmérőjű csomagokra vonatkozik. 

A siker titka

Az Amazon sikerét az okozta, okozza a mai napig, hogy folyamatos megújuláson megy keresztül a vállalat, lépést tart a trendekkel, gyorsan alkalmazkodik a gazdasági, technikai paradigmákhoz. Illetve folyamatosan bővítették kínálatukat, ami több vásárlót és befektetőt vonzott be. Másrészről annak is betudható, hogy az Amazon az üzletfelekkel való versengés helyett, inkább a vásárlók igényeinek kielégítésére koncentráltak.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése