keresés

2017. december 8., péntek

A Facebook szerepe és stratégiája könyvtáros szemmel

2004 óta a Facebook alapítása óta a közösségi háló folyamatosan fejlődik és az élet egyre több területét hálózza be. A mai világban kötelező a közösségi médiát is számba venni az élet minden területén, átszövi mindennapjainkat. A Facebook a legnépszerűbb közösségi oldallá nőtte ki magát. Kétségtelen, hogy társadalomformáló szerepe van. Tekintettel arra, hogy a rendszer használata ingyenes, ezért széleskörű a felhasználó köre. Az emberek közötti kommunikáció változik és ehhez a változáshoz kell igazodnia a szolgáltató szektornak is.
               Ezeket a tényeket figyelembe véve kell a könyvtár életét tervezni és szervezni, amennyiben szeretnénk megfelelni a mai kor elvárásainak. Ahhoz, hogy bevonzzuk az embereket a könyvtárba elengedhetetlen a közösségi média használata. Itt tudjuk vonzóvá tenni a könyvtárak, felhívni magunkra a figyelmet és elérni azokat, akiket egyéb módon nem sikerült.

               Hogyan használjuk a Facebook marketing lehetőségeit a könyvtárakban?

             Először is létre kell hozni egy Facebook oldalt. Minden hasznos információt feltöltünk ide. Például nyitvatartási idő, elérhetőségek. Ennél a résznél (is) fontos a karbantartás, változás esetén frissítés. Olyan profilképet válasszunk, ami figyelemfelkeltő, mivel ezzel találkozik először az oldal látogatója és az első benyomás nagyon fontos.
                Posztoljunk? Fontos a poszt tartalma, miről szóljon?
                Hasznosak, minőségiek és jól megszerkesztettek legyenek.
                Mit posztoljunk?

  • új és régi könyveket, könyvajánlókat,
  • meghívókat eseményekre, a könyvtár szervezésében tartott kiállítások, előadások, bemutatók hirdetése,
  • az eseményekről képek, értékelések, észrevételek,
  • ajánlatok, pl. beiratkozási kedvezmény a karácsonyi időszakban vagy a késve visszahozott könyveknél a késedelmi díj elengedése, ha a könyveket visszaviszik,
  • hírek - kulturális, könyvtárral kapcsolatosak (pl.: díjak, elismerések, évfordulók),
  • tájékoztatás arról, hogy milyen szolgáltatásokat vállal a könyvtár, nyitvatartási idő változásról,
  • foglalkozások hirdetése (keresztmarketing),
  • köszönet (felajánlásokat, egyéb segítséget).
Képtalálat a következőre: „facebook könyvtár” A cél minden esetben az, hogy minél több embert elérjen a posztunk, minél többen értesüljenek a könyvtári életről, programokról, a sokszínű lehetőségekről. A Facebook előnye, hogy ingyenes, a mai életbe beleillő, trendi. Hátránya, hogy munkaigényes, folyamatosan kezelni kell, frissíteni és változatossá tenni.

                  Milyen előnyöket hozhat a könyvtárnak a Facebook használata? 

            Több követő, több like, több embert ért el ezáltal több tényleges látogatószám elérése a könyvtárban. Elérhetjük, hogy lássák, milyen sokszínű kulturális programokat szervez a könyvtár. Cél, hogy felhívjuk a figyelmet magunkra! Ahhoz, hogy egy könyvtár elérje a megfelelő látogatószámot, nagyon sokat kell dolgozni és ebben tud segítséget nyújtani a közösségi média használata.

Éredkes cikk a témáról
Egy másik érdekes publikáció a TMT-ben

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése