keresés

2020. október 16., péntek

A digitális lábnyom veszélyei

A digitális lábnyom minden olyan akaratlanul vagy szándékosan hagyott lenyomat a neten, mely alkalmas arra, hogy információval szolgáljon rólunk. Online vásárlásaink, a használt weboldalak sütijei, keresési eredményeink ugyanúgy árulkodnak rólunk, ahogyan kommentjeink, blogunk, saját weboldalunk vagy közösségi média aktivitásunk. - írja a Computerworld.hu

A 2018-as kutatás szerint mind a fiatalok, mind a felnőttek több, mint háromnegyede napi szinten használja a közösségi oldalakat, valamint 10%-uk szinte állandóan fent van a Facebookon. A napi posztolások száma négyszer olyan magas a felnőttek körében, mint a fiatalok között. Míg a kamaszok 2%-a posztol naponta, úgy a felnőttek körében ez a szám 8% - derül ki a kutatásból. A felnőttek közül minden tizedik ember nincs fent Facebookon, míg a fiatalok között ez az arány csak 3%. A felnőttek sokkal kevésbé tartanak attól, hogy kínos dolgok derülhetnek ki róluk a közösségi posztjaik és jelenlétük által, mint a fiatalok, akiknél a megkérdezettek közel fele, 45%-a tart ettől. Nagyon sokan gondolják, hogy amely kikerült az internetre, az örökre ott is marad. 

De vannak-e veszélyei az internethasználatnak? 

Az sem jó, ha egyáltalán nem vagyunk jelen a közösségi oldalakon, hiszen ez a potenciális munkahelyen visszás lehet. Bizalmatlanságot, kételkedést kelthet a jövendőbeli főnökeink szemében. De az sem jó, ha az ember túl sok információ és részletet oszt meg magáról és a magánéletéről, ez ugyanannyira lehet visszás, mintha nem osztana meg magáról semmit. Mi a megoldás hát? Samu Zsófia, a Samsung Electronics Magyar Zrt. kommunikációs vezetője szerint érdemes a korábbi posztjainkat és adatainkat felülvizsgálni és rendbetenni. A régi, viccesnek szánt, de ma már inkább kínos posztjainkat, képeinket letörölni vagy elrejteni, a jövendőbeli posztokat illetően pedig gondolkodásra int minket. A felelős digitális viselkedés érdekében nagyon meg kell gondolnunk, hogy mit, mikor és hogyan osztunk meg. Érdemes átgondolni az üzenetet, amit közreadunk, hisz egy félresikerült poszttal mások negatívan ítélhetnek meg minket. A jó hír az, hogy ebben a digitális tudatosságban a mai fiatalság előrébb jár, hisz a kutatásból is kiderül, hogy a fiatalok több, mint a fele havonta egyszer, vagy egyszer sem posztol a Facebookon. 


Forrás: Computerworld.hu

Forrás:  Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság

Kép forrása: Digital Conversations

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése