keresés

2021. május 12., szerda

A jövő közlekedése - megvalósuló utópia

 

Néhány évtizeddel ezelőtt az emberek azt gondolták, hogy a 21. században repülű és önvezető autók lesznek. Az utópia képek nagyon színesek voltak. Robotok fognak dolgozni az ember helyett, ez részben meg is valósult igaz, de a repülő autóknál még nem tart a technológia fejlettsége. 


A közlekedés, autók rövid története

Közlekedésről igazából az ember megléte óta beszélhetünk. Célja, hogy a személyek vagy tárgyak eljussanak A pontból B pontba. Fejlődése mondhatni folyamatos az utóbbi 130 évben, szinte évről évre  változik. A sebbesség növekedése, az utak sűrűsége is mutatja, hogy mennyit változott akár csak az utóbbi 100 évben. Az első autó 135 éves, 1886-ban kapott szabadalmi védettséget Karl Benz német mérnök a benzinmotoros gépkocsijára.


(Az első autó a világon)

Az autó az évek során státuszszimbólummá nőtte ki magát. Míg régen az volt a tehetősebb ember, akinek autója volt, napjainkban a luxus járművek tulajdonosai számítanak gazdagabb emkereknek, hiszen csak ők engedhetik meg maguknak ezeket. 
Az egyszemélyes autótól a nagy buszokig minden megtalálható a sportkocsin át a családi autóig. 

A nagy autó márkák folyamatosan versenyeznek egymással, újabbnál újabb technológiát beépítve modelljeikbe. 

Belenézve a visszapillantótükörbe, láthatjuk, hogy honnan indultak a mai nagy autógyártók. Az alábbi linken olvasható egy cikk sorozat első száma, ahonnan a többi is megtekinthető, a mai autógyártók legelső darabjairól.

Azóta szinte teljesen átalakult az autó minden porcikája.

Az autóipar lassan teljes egészében elektronikus autókat gyárt, ez értendő a meghajtásra is. Ezen az oldalon olvashatunk 2021 tíz legjobban várt új autójáról. 
Természetesen nem csak a karosszéria változott meg. A benzines motort követte a diesel, majd az elekromos. A biztonsági rendszer, beleértve az utasok és az autó biztonságát (öv, központizár, riasztó stb.) is nagy átalakulásokon ment át. Beépített GPS rendszer, éritőképernyős panelek a fűtés, légkondicionáló, rádió szabályzására, hívások kezelésére. A motorok teljesítménye is elképesztő. Sokan ábrádozunk arról, milyen lehet egy 1000 lóerős autót vezetni. Az alábbi cikkben a világ legerősebb, legalább 1000 lóerővel rendelkező, járműveiről olvashatunk.


Önvezető és repülő autók, hogyan látták ezt a múltban

1940-es évek reklámjai önvezető és repülő autók eljövetelét hírdették, ami nem meglepő, mert ebben az időszakban már próbálkoztak ezen járművek megalkotásával. Többek között Henry Ford is, aki már az 1920-as években próbálkozott a repülő autókkal. 1925 után tervei között volt, hogy ötvözze két nagysikerű gyártmányát a Ford T - modellt, ami az első megfizethető tömegautó, és a Ford Trimotor repülőgépet. A tesztelés sajnos tragédiába fulladt 1928-ban, ugyanis Henry Ford jó barátja, aki egyben tesztpilótája is volt, motorhiba miatt lezuhant, az Atlanti - óceánba. Ez annyira megviselte őt, hogy befejezte repülőipari karrierjét, és nem került futószallagra a Ford Flivver. 
1934 után jelent meg a Waterman Arrowbile nevű gép, amit Waldo Waterman tervezett. A harmincas és negyvenes években többen is terveztek hasonló járműveket, de egy se került nagyüzemi gyártásba. 

                                                    (Watterman repülőgép autó kabinja)

1925-ben az Amerikai Csoda névre hallgató autó mondhatni az első önvezető jármű volt, amit a Chandler Motor Car Company gyártott. Az önvezető autót egy másik követte, amelyikből kapta a eleket, így tudott sofőr nélkül közlekedni. Több városban is tesztelték, nagy forgalomban, de megmaradt egyszerű utcai látványosságnak. 
Az önvezető autók is 100 éves múltra tekinthetnek vissza, azóta folyamatosan ott motoszkál a gondolat, a tervezés valaki, valakik fejében. A továbbiakban nézzük meg, hogyan áll az önvezető és repülő autók kivitelezése, forgalomba helyezése a 21. században. Mi valósult meg az utópiákból?


Megvalósuló utópia

A repülő autók már léteznek, csak eVTOL ( Electric Vertical Take - Off and Landing ) néven ismeretesek. Függölegesen fel- és leszállásra képes elektromos járművek, amelyeket nem sokára, pontosabban 2023-ra Japán forgalomba helyezne. Ezzel több célja is van, többek között a forgalmi dugók csökkentése; hegyvidéki, távoli szigeti településekre való könnyű eljutás. Természetesen a közeljövőben csak a gazdagabb réteg vásárolhat ilyen járművet, de úgy gondolják, hogy az évek múlásával idő- és költséghatékonyabbá válik a termék, egyre több helyen válthaja fel a földön, négy keréken guruló autókat ezek az eVTOL gépek. 
Világszerte több próbálkozás van a repülő autók kivitelezésére. A 2 személyestől az 5 személyesig minden verzióval szállni akarnak.  
Az alábbi videóban egy eVTOL működését és felépítését nézhetjük meg:



Az önvezető autó hallatán sokunknak előszőr a Tesla ugrik be. Legutóbb a Qubit oldalán olvashattunk egy cikket, ami sajnos halál esetről számolt be. Ketten hunytak el egy önvezető Teslában, senki nem ült a sofőrülésen. 
     "A 2019-es Tesla Model S nagy sebességgel hajtott, amikor elvétett egy kanyart, letért az útról, és egy fának rohanva lángra lobbant - jelentette egy helyi televízió. Miután a tüzet eloltották, két embert találtak a roncsban, az egyik az anyósülésen, a másik pedig hátul ült." (qubit.hu)

Komoly etikai dillemát okoz, hogy az önvezető autók által okozott balasetekenél eldöntsék, hogy ki az igazi felelős, a szoftvert gyártó vagy az autó tulajdonosa, sofőre. Erről az alábbi linken lehet bővebben olvasni. Elon Musk egyik tweet bejegyzésében azt állította, hogy az önvezető Teslának tízszer kisebb esélye van egy balesetre, mint egy átlagos sofőrnek. 

2020-ban olvashattunk arról, hogy a Honda árulhajtja majd a világ legeslő 3-as szintű önvezető rendszerrel ellátott autót, a Honda Legendet. Ebben az autóban már nem kell folyamatosan az utat figyelje a sofőr. Elon Musk azt nyilatkozta, hogy a Tesla megközelíti az 5-ös szintet, de pillanatnyilag még csak a második szinten áll, ahol a sofőr figyeljen kell az útra, hogy közbe tudjon lépni, egy esetleges belset elkerülése érdekében. A 2-es szintű rendszerekhez hasonlóan ezen a szinten is elérhető funkció a parkolás, sávváltás, előzés, itt kiegészül azzal, hogy a vészhelyzetekben való hirtelen fékezéshez sem kell emberi beavatkozás bizonyos helyzetekben, azaz egy lassabb forgalomban. A Honda legendről található egy rövid, öt perces videó, ami ezen a linken keresztül megnézhető.


Nehéz eldönteni, hogy az önvezető és repülő autók áldás vagy átok az emberiség számára. Bizonyos helyzetekben természetesen mind azt mondjuk, hogy egyértelműen áldás és csodálatos előrehaladás a technológiában; de elgondolkodhatunk azon, vagy reménykedhetünk abban, hogy az emberek nem kényelmesednek majd el túlzottan. A technológia fejletsége megkérdőjelezhetetlen, a hibák korrigálása pedig folyamatban van, de nem leszünk még kiszolgáltatotabbak autóinknak

A témában a qubit oldalán, és nem csak ott, több érdekes cikk olvasható, ajánlom bátran figyelmükbe.

Zárásképp egy rövid videó az egyik legjobban ismert okos, önvezető autóról, K.I.T.T.-ről:



Források:




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése