keresés

2019. április 12., péntek

A digitális lábnyom


A digitális lábnyom minden olyan akaratlanul vagy szándékosan hagyott lenyomat a neten, mely alkalmas arra, hogy információval szolgáljon rólunk.
Melyek ezek a digitális lábnyomok:

  • online vásárlásaink, 
  • a használt weboldalak sütijei, 
  • keresési eredményeink, 
  • kommentjeink, 
  • blogunk, 
  • weboldalunk 
  • közösségi média aktivitásunk. 

Minden, amit közzétettünk, fellelhető és alakítja a rólunk szóló képet és ezen megosztásaink ott maradnak utánunk az internet különböző szegleteiben. 
Mindezek mellett azonban online jelenlétünk minden pillanatában egy sor internetes algoritmus gyűjti a böngészési adatainkat és szokásainkat, hogy feltérképezzék egyrészt az internethasználói profilunkat, másrészt az érdeklődési köreinket, ezzel lényegében egy virtuális személyiség-térképet készítve rólunk mint felhasználókról. Számos webshopba belépve tapasztalhatjuk, hogy mielőtt bárhová kattintottunk volna, a shop egyből “feldob” kimondottan nekünk ajánlott (és sokszor nagyon is releváns) termékeket a kínálatából, sőt gyakran bizonyos határokon belül mozogva még az árakat is böngészési előzményeinkhez képest csökkentik vagy növelik egyes “jól kiképzett” webshop-motorok.

Habár a közösségi oldalakat nagyon sokan látogatják, mégsem a Facebook a leglátogatottabb oldal, derül ki a Statista adataiból.

Az adatok könnyen, gyorsan összegyűjthetők, rendszerezhetők és akár a személy tudta nélkül felhasználhatók. A nyomok tanulmányozása a viselkedéskutatáshoz, a személyre szabott marketingakciók tervezéséhez, személyek megítéléséhez, illetve közvélemény- és piackutatásokhoz nyújt segítséget. Az adathalmaz lekérdezésének eredménye lehet egy adott személy hiteles élettörténete. Elképesztő mértékben növekednek a rólunk szóló, a hozzánk köthető, a személyazonosításra alkalmas elektronikus információk, így gyakorlatilag képtelenség kontrollálni, ki, milyen adatokkal és az azokból levonható következtetésekkel, információkkal rendelkezik rólunk. Ez pedig alapvetően befolyásolja az emberek egymás közötti kommunikációját, hiszen nem tudjuk a másikról, hogy milyen mértékben is vagyunk kiszolgáltatva neki.

Fel kell hívni a figyelmet arra is, hogy nem csak a saját lábnyomunkat növeljük, de a gyermekeinkről megosztott fotók, bejegyzések okozhatnak kellemetlen meglepetéseket nekik.

11 tipp, hogy ne növekedjen digitális lábnyomunk:
  • Adatvédelmi beállítások használata
  • Lista készítése a használt fiókokról – a nem használtak törlése
  • Ne vigyük túlzásba a közösségi média használatát
  • Jelszómegőrző használata
  • Használd a GoogleYourself-et
  • Fiókok kapcsolódásának figyelése
  • Másodlagos e-mail cím használata
  • Nem szükséges kismillió e-mail cím, egy idő után kezelhetetlenné válnak…
  • Jól gondold meg, mit posztolsz. Ha valamit megosztunk, azt az internet megjegyzi
  • Használj olyan keresőmotorokat, melyek figyelembe veszik az adatkezelési szabályokat
  • Használj digitális eszközöket, böngésző bővítményeket a lábnyom csökkentésére

Tippek a digitális lábnyom csökkentésére:
  • Állítsd privátra a közösségi médiás profiljaidat: az ismerősök és követők nem vethetnek ránk jó fényt. Egy-egy vicces hozzászólás leendő munkaadónk szemében is máshogy tüntet fel
  • Fésüld át az idővonalaidat: pozitív dolgokat meghagyni, vicces, politikai megosztásokat törölni
  • Vigyázz a tagekre: minden rólunk tett említés, tag növeli a digitális világban való jelenlétünket
  • Keress rá magadra a Google-ben: láthatod mennyire volt sikeres a törlési akciód, valamint előkerülhetnek régi képek, amik esetleg elkerülték a figyelmünket.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése