keresés

2021. július 10., szombat

A diszkrimináció és a Facebook közötti megmagyarázhatatlan kötelék


Egy friss kutatás szerint diszkriminálhat a nőkkel szemben a Facebook álláshirdetések megjelenítéséért felelős rendszere. A rendszer más hirdetéseket mutat a nőknek mint a férfiaknak, sőt bizonyos hirdetéseket egyáltalán nem is jelenít meg, ha női felhasználóról beszélünk.


A diszkrimináció tudatos(ítása)

A Munka Törvénykönyve a következőt írja: "a munkaviszonnyal, így különösen a munka díjazásával kapcsolatban az egyenlő bánásmód követelményét meg kell tartani". Ezen kívül tartalmazza, hogy nem részesülhet valaki kedvezőtlenebb bánásmódban a neme, faji hovatartozása, bőrszíne, nemzetisége (...) miatt. Persze elmondható, hogy nem minden megkülönböztetés tiltható meg, hiszen egy női fehérnemű üzletben nem venné ki jól magát, ha egy férfi eladó segítségére lennének utalva például a próbafülkénél. A megkülönböztetés csak és kizárólag a munka jellege miatt indokolható, bizonyos mértékig. 


A megkülönböztetés útja a Facebookon

A dél-kaliforniai Egyetem (USC) által készített tanulmány kimutatta, hogy a jogilag engedélyezett mértéknél sokkal nagyobb arányban torzít nemek alapján a Facebook. Nem ez az első példa hátrányos megkülönböztetésre a Facebook történelmében. 2016-ban a ProPublica közölt egy cikket, aminek a témája nagy felháborodást keltett: a spanyol ajkúakat és a feketéket kihagyták a hirdetők a célközönségből. 2019-ben  az Egyesült Államok Lakás- és Városfejlesztési Minisztériuma emelt vádat a lakhatással kapcsolatos hátrányos megkülönböztetés miatt, ugyanis a Facebook hirdetései lehetővé tették, hogy a férfiakat, a nőket vagy meghatározott területeken élő embereket kizárjanak bizonyos hirdetések megtekintéséből. Tavaly nagy port kavart a politikusok irányába mutatott engedékenység mértéke. Közel 1000 hirdető - többek között olyan nagy cégek, mint a Coca-Cola - mellőzte a platformot, ugyanis nem értettek egyet azzal, hogy szabadon terjedhet a gyűlölet beszéd a Facebookon. 

A Dél-kaliforniai Egyetem kutatói kezdetben a Domino's illetve az Instacart nevében álláshirdetéseket adtak fel a Facebookon, amiben futárokat kerestek. A Domino's futárjai között a férfiak száma dominál, míg az Instacart nőkből alkalmaz többet. A hirdetések között az előbbit férfiak, az utóbbit nők látták gyakrabban.

A kutatók több, más foglalkozáspárral is próbálkoztak, amik hasonló eloszlásban hoztak eredményt. A legfontosabb kérdés az, hogy vajon a Facebook algoritmusa az adott munkahelyek demográfiai helyzetét veszi-e alapul? A platform nem igazán nyilatkozott erről. 


Felhasznált források:

Nemi alapon diszkriminálhat a Facebook álláshirdetéseket kezelő rendszere (Flachner Balázs, 2021.04.09.)

Facebook lets advertisers exclude users by race (Julia Angwin, Terry Parris Jr.; 2016.10.28.)

A Facebook nem tett eleget a diszkrimináció ellen (2021.07.08.)

Mi számít diszkriminációnak egy álláshirdetésben? (2018.12.10.)

Auditing for discrimination in Algorithms Delivering Job Ads (Basileal Imana, Aleksandra Korolova, John Heidemann, 2021.04.)

Facebook's ad delivery system still has gender bias, new study finds (Kim Lyons, 2021.04.09.)

A képek forrásai:

1. kép forrása

2. kép forrása

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése