A fenntarthatóság - akárcsak a mobiltelefon - szerves részei az életünknek. Mind a két fogalom egyfajta divatot is képvisel, hiszen hányan vagyunk, akik büszkén mutatjuk mennyire figyelünk a Földre. Gyakran feledésbe merül viszont az a tény, hogy a mi kis csodakészülékünk, ami segít megtalálni a jobbnál-jobb zöld praktikákat és a vegán recepteket, mennyire káros....
A telefonok életútja
Mindannyiunk életében egyre nagyobb szerepet játszik a környezettudatosság. Egyesek zacskót visznek magukkal a vásárláshoz, mások a csomagolásmentes életmódot követik, de valljuk be, mindenkinek ott van eközben a zsebében a telefonja. Általában nem vagyunk tisztában azzal, hogy ez mennyire káros a környezetünkre - és ránk is. Az
Eco Rating kezdeményezés részben ezért jött létre. Érdekesség, hogy becslések szerint több mobiltelefon van a bolygónkon, mint ember. Megemlítenék egy-két dolgot, hogy jobban megértsük miért is ekkora probléma ez: a telefonok gyártásához használt nyersanyagok végesek és drágák. Egyes elemeket borzasztó körülmények között bányásznak ki, ami megelőzhető lenne azzal, hogy ezeket újrahasznosítjuk, ellenben, ha ez nem történik meg, akkor újabb és újabb adagokat kell kibányászni. Abban az esetben, ha ez még nem lenne elég riasztó valaki számára, akkor leírnám azt is, hogy a hulladéklerakókra került készülékekből a mérgező anyagok a talajba szivárognak és a talajvizet is szennyezik, amiről mind tudjuk milyen következményekkel jár.
A környezettudatosság jegyében megfigyelhettük, hogy új telefon vásárlása esetén már csak a töltő kábelt kapjuk automatikusan, a többi megszokott tartozékot nem. Egyszerű oka van: a magyarok fejenként átlagosan 5,4 darab mobiltelefon tartozékkal rendelkeznek, így nem feltétlenül szükséges minden készülékhez újat adni. Enyhén tanítani próbál minket arra, hogy használjunk mindent addig, amíg csak lehet és ne vásároljunk feleslegesen. Becsüljük meg, amink van!
Beszáll a ringbe az Eco Rating
Önkéntes ökológiai minősítési rendszer indult a mobiltelefonok számára: az Eco Rating keretein belül a telefonok pontokat kapnak az alapján, hogy mekkora az ökológiai lábnyomuk, ezzel segítve a vásárlókat a környezetbarát döntés meghozásában. Számtalan előnyt hordoz magában a hétköznapi ember életétől egészen a bolygónk szintjéig az ökológiai címke. Segítségével könnyen beazonosíthatjuk az egyes készülékek fenntarthatósági paramétereit, szorgalmazza, hogy a gyártók is elkezdjenek ötletelni a környezet szempontjából jobb lehetőségeken. Valószínű, hogy az Eco Rating nagy sikerű lesz, hiszen a környezettudatosság egyre népszerűbb - a fiatalok körében főleg (és ők igénylik leginkább a mobiltelefonokat, így nem elhanyagolható ez a tény). Ebből kifolyólag azon telefonok, amelyek jó értéket kapnak ebben a minősítési rendszerben, később nagy sikernek örvendhetnek a korábban említett körökben.
Az érdeklődők számára egy tájékoztató weboldalt is létrehoztak: www.ecoratingdevices.com. Itt pontos adatokat olvashatunk az egyes készülékek gyártásáról, szállításáról, alapanyagairól, a használatból adódó környezeti hatásairól, az újrahasznosításáról és az esetlegesen keletkező hulladékokról.
A kezdeményezést öt nagy európai mobilszolgáltatás indította el: a Deutsche Telekom, az Orange, a Telefónica (ami az O2-t és a Movistar üzemeltetője), a Telia Company és a Vodafone. Ezen kívül 12 telefonmárka is részt vesz benne: a CAT, a Doro, a Huawei, a MobiWire, a Motorola, a Nokia Phones, a Oneplus, az OPPO, a Samsung, a TLC, a Xiaomi és a ZTE.
A pontozás
Az értékelésen 100 pontot lehet maximum szerezni. A minősítés során a következő területeket vizsgálják: tartósság, javíthatóság, újrahasznosíthatóság, klímahatékonyság és alapanyag hatékonyság. A tartósság a telefonok strapabíróságát, az akkumulátor élettartamát és a garancia idejét takarja; a javíthatóság a szervizelés egyszerűségét, illetve a támogató aktivitást, az újrahasznosíthatóság pedig azt, hogy a felhasznált anyagok milyen arányban újrahasznosíthatóak. A klímahatékonyság az eszköz teljes életciklusa alatt kibocsátott üvegházhatású gázok mennyiségét vizsgálják, míg az alapanyag hatékonyságnál az erőforrások kimerülésére gyakorolt hatást. A kezdeményezés 2021 júniusától lépett életbe 24 európai országban, többek között hazánkban is.
A Föld sóhaja meghallgattatik
Számomra megnyugtató, hogy van visszhangja a különböző figyelemfelhívásoknak. A telefontartozékok kapcsán készített
felmérés is alátámasztja, hogy van értelme küzdeni és hangoztatni a környezetvédelem fontosságát és lehetőségeit. A járvány előtt is egyre nőtt a tudatos vásárlók száma és ez tovább erősödött a pandémia után. A vásárlás során a döntési folyamat tényezői között a harmadik helyre felkúszott a környezetvédelem. A megkérdezettek 70 %-a a környezetbarát tokot választaná a hagyományos helyett, amennyiben egy árban vannak. Ami még jobb, hogy a vásárlók 30 %-a többet is fizetne a zöld tokért.
Az angol telefonhasználók körében készített egy
tanulmányt az O2. Ez alapján az emberek több, mint fele választana környezetkímélő okostelefont. Ez az arány a 16 és 24 évesek között 75 %. Megállapíthatjuk, hogy egyre jobban tudatában vagyunk annak, hogy milyen hatással vagyunk a Földre.
A fenntarthatóság is kis lépésekkel kezdődik!
A korábban említett kezdeményezések mellett számtalan lehetőségünk van zöldnek lenni - a
telefonunkkal is. Az év során piacra dobták a
Teracube 2e telefont is, ami egy fenntartható, középkategóriás telefon. A gyártói szembementek a szokásos kapitalista gondolkodással és a céljuk nem az, hogy minél előbb vegyél újat, hanem egy kisebb ökológiai lábnyomú termék megalkotása. A tokja teljesen lebomló, az akkumulátor pedig cserélhető. A legmeglepőbb, hogy mi is szét tudjuk szerelni és megjavítani, ha arra kerülne a sor, miután nem ragasztva, hanem csavarozva van és cserélhető alkatrészekkel áll rendelkezésünkre. Jó ötlet az is, hogy minden vásárlás után ültetnek egy fát.
A zöld gondolkodás fontos, hogy már a gyerekek számára is evidens legyen, ezt támogatja a
"Passzold vissza Tesó!" kampány. Ezt Hajdú-Bihar megyében rendezik meg. A kampány célja összegyűjteni a már nem használt telefonokat és hozzájárul az újrahasznosításhoz.
Felhasznált források:
Képek forrásai:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése