keresés

2023. november 22., szerda

BookTube vs. BookTok, avagy mi a helyzet a könyves influenszerekkel

Az internet széleskörű elterjedésével megjelenő kapcsolatteremtési forma ma már a mindennapi élet részét képezi. A felhasználók a köztük lévő fizikai távolságot áthidalva beszélgethetnek egymással, közösségekbe léphetnek be, vagy létrehozhatnak egyet a semmiből, aminek a legegyszerűbb alapot egy közös érdeklődési kör adhatja. A könyvek és az olvasás, mint hobbi, az ősidők óta jelen van az interneten, az elmúlt öt-tíz évben felfejlődött influenszerkultúra azonban ezt a témát is hamar bekebelezte. Így blogok és bloggerek helyett legtöbbször már könyves influenszerekről beszélhetünk, és közülük is a videósokat, a YouTube és a TikTok felhasználókat érdemes kiemelni a népszerűségükből, illetve naprakészségükből kifolyólag.

BookTube
A BookTube a könyves YouTube csatornák és a köréjük kialakult közösségek összefoglaló neve. A platform ezen szegletében főként olvasók olvasóknak készült tartalmai találhatóak, de a kezdő, illetve nem olvasók sincsenek kizárva a nézőközönségből. A videók épp annyira szórakoztató jellegűek, mint amennyire a könyvekről szólnak. A videójátékos csatornákhoz hasonlóan a videós személyiségén és előadásmódján múlik, hogy mekkora népszerűséget szerezhet magának a „versenytársai”, a többi hasonló témában tevékenykedő, nem ritkán ugyanazokkal a felkapott vagy újonnan megjelent könyvekkel foglalkozó influenszer között. Viszont ha valaki nézőként talál néhány olyan BookTubert, akikkel nagyjából egyezik az ízlése, és még a humorukat is kedveli, a rendszeresen feltöltött videóikat követve sosem fogyhat ki a számára releváns olvasnivalóból.

Típusvideók a BookTubeon

TBR/Book haul
A TBR a to be read, elolvasandó könyvek listájának angol rövidítése, a book haul pedig a beszerzett, fizikailag kézbe vehető és megcsodálható könyvek kamera előtti bemutatását jelenti. Ezekből általában kevésbé hosszú vagy részletes videók készülnek, hiszen a videó készítője még nem olvasta a bemutatott könyveket, mindössze az izgatottságát és az előzetes elvárásait osztja meg ezekkel kapcsolatban. A típusok közül talán ez hasonlít leginkább egy könyvszerető barátok közti beszélgetésre, így jó közösségépítő, és kedvet hoz a nézőnek is az olvasáshoz, komoly véleménynyilvánítás azonban itt még nem történik. Esetenként a hault megelőző könyvvásárlás is megjelenítésre kerül montázs vagy rövid vlog formájában, ami a videó színesítése mellett leginkább a könyvesboltoknak kedvez. Ha az influenszer szép könyveket vesz, hogy aztán otthon hozzáadja ezeket a már meglévő, szépen elrendezett gyűjteményéhez, ami nem mellesleg tökéletes háttér a videói számára, azzal még az olvasásnál is jobban népszerűsíti magát a könyvvásárlást, erősen koncentrálva a papír alapú könyvekre.

Nap/hónap/éves összefoglaló
A könyves influenszerek a könyveket szerencsére nem csak gyűjteni szeretik, de általában el is olvassák őket. Ekkor már képesek a hívogató borítón túl is értékelni a könyveket, és ezek különböző időtartamra kiterjedő összefoglalói lesznek a „Mit olvastam múlt hónapban” típusú videók. Ezek lehetnek teljesen spoiler mentesek is, amikor csak általánosságban ajánlják vagy nem ajánlják az adott könyvet a nézőiknek néhány nagyobb történtetpont alapján, de lehetnek akár részletekbe menő kritikák is. A legtöbb olvasói élménybeszámolós videó a kettő közé esik, a spoileres véleményt tartalmazó részeket előre jelzik, hogy könnyen át lehessen tekerni őket, és mivel egy ilyen videó öt-tíz könyvet is feldolgozhat egyszerre, az influenszer egyiket sem bontja ki túl hosszasan, hogy a videó fogyasztható méretű maradjon. A hónaposon kívül meghatározatlan idejű, vagy éves visszatekintések is léteznek, ez utóbbiak főként népszerűbb csatornákon. Ezekben a készítő az elolvasott könyvek nagy számából adódóan statisztika jelleggel összegzi az év során olvasott könyvekről alkotott véleményét, és kiemeli a legemlékezetesebbeket mind pozitív mind negatív irányban. Ezek a videók leginkább a rendszeres nézők számára érdekesek, akik már látták a korábbi egy-egy hónapra vonatkozó videókat, így már ismerősen állnak az összesítésben szereplő művekhez. A „nap” kategóriába ebben az értelemben az olvasó kihívások tartoznak, amikor a videóban azt láthatjuk, amint a csatorna tulajdonosa megkísérel huszonnégy óráig folyamatosan olvasni. Ezek során a könyvek értékelésére nem igazán van lehetőség a kihívás elszenvedőjének fáradtsága miatt, így inkább szórakoztató célból készülnek, és összevágva nem hosszabbak néhány percnél.

Reading vlog
Az olvasó vlog leginkább a témától független napi/heti vlogokhoz hasonlítható, mivel a vlogger néhány napját mutatja be, amíg a videóban szereplő könyvet vagy könyveket olvassa. Ebben a típusban montázsok és olvasás közbeni beszámolók váltják egymást, így a nézők nem csak az olvasó végső véleményét ismerhetik meg a történetről, hanem vele együtt lepődhetnek meg a fordulatokon. Ezek a videók gyakran spoileresek, több időt töltenek el egy-egy könyvvel, mint az összefoglalók, és megint elmennek a személyes beszélgetés, egy könyvszerető barát helyettesítése felé. A montázsokba egy reading vlogban sok minden belefér, lehet benne otthon olvasás, kávézóban olvasás, kirándulás, könyvesbolt látogatás, vagy bármi, ami megteremti a megfelelő hangulatot, és jól harmonizál a kívánt színekkel. A kinti eső elől takaró alá bújva, meggyújtott gyertya mellett olvasás például egy tipikus jelenet az olvasó vlogokban, a kényelmet pedig egy a képsorok alá vágott lassabb, jazzes zene is tovább tudja fokozni. Az ilyen típusú videókban nem is feltétlenül az olvasott könyv vagy maga az olvasás tevékenysége vonzó a néző számára, hanem az eköré épült „kultúra”, az olvasással járó pihenés romantikus megvilágításba helyezése, ami annyira távol áll a hétköznapok rohanásától. Azoknak pedig, akik úgy érzik, hogy nincs idejük olvasni, már egy-egy reading vlog megtekintése maga is jelentheti a napjukból hiányzó pihenést.

Hosszú véleménykifejtés/rant videó
Amíg a reading vlogban bőven van, mi megtörje a könyv cselekményéről szóló részeket, addig egy hosszadalmas véleményvideóban semmi másról nincs szó, csak egyetlen könyvről, esetleg annak szerzőjéről, ha az illető a leírt sorokon kívül is tett valami említésre méltót. Természetesen a kifogástalan művekbe nem lehet több óra hosszat belekötni, ezért általában olyan könyvek inspirálnak ilyen videókat, amik nem a legjobbak, és mégis népszerűek. Azonban ami első látásra közösségi utálkozásnak tűnhet, az nem mindig csak egyszerűen az. A gyengébb minőségben megírt, és emiatt olykor nevetségessé váló történetek könnyed hangnemben kerülnek feldolgozásra, a videós a saját szavaival meséli el a nyakatekert történetet, a könyvből felolvasott részletekkel színesítve az előadást, más, a felszínesnél problémásabb könyvek viszont gyakran nem úszzák meg annyival, hogy a videó nézői nevethetnek rajtuk egy jót. A kritikák nagy része a fiktív románcokra vonatkozik, a romantikusnak beállított mérgező vagy bántalmazó kapcsolatokra, amiket a főként fiatal lányokból álló olvasóközönség nem feltétlenül lát olyan szemmel, mint kellene. A BookTube önjelölt megmondó embereinek egyelőre kimeríthetetlennek tűnő forrása pedig nem más, mint a BookTok, a TikTok felkapott könyveinek listája.

BookTok
A BookTok, a TikTok könyves közössége a platformot és a felhasználókat tekintve is fiatalabb a BookTubenál. A népszerűsége a Covid alatt ugrott meg, és azóta is kitartó a jelenléte, újabban már a YouTubeon is YouTube Shorts vagy compilation videók formájában, így az is bőven találkozhat könyves TikTokokkal, aki magát az alkalmazást nem használja. Mivel a TikTokon már az egy perces videó is hosszúnak számít, és egyetlen húzással lehet váltogatni az algoritmikusan következő videók között, a YouTubeon meghonosodott formátumok egyáltalán nem működnek errefelé. A BookTok így a maga független típusvideóival egy külön sarkot foglal el a könyves influenszerek világában.

Típusvideók a BookTokon

#relatable
A relatable kategóriába minden olyan BookTok videó beletartozik, ami nem konkrét könyvet vagy könyveket ajánl a nézőinek. Ennél fogva nehéz meghatározni, hogy ezek akkor mégis miről szólnak, és itt jön képbe a #relatable címke, ami a videók nagy részét ha nem is pontosan, de viszonylag jól leírja. A TikToknak nem csak a könyves része készít relatable videókat, az övéik viszont kifejezetten az olvasókra vannak kihegyezve, és olyan szokásokat, viselkedéseket, random pillanatokat jelenítenek meg, amikkel a közönségük nagy része könnyen tud azonosulni. A nézők azt láthatják bennük, hogy nincsenek egyedül, hogy velük is rendszeresen megtörténnek ugyanezek a dolgok, és közben ugyanazt érzik, mint a többiek, így a videók nagyszámú megtekintést hoznak, új olvasók bevonzására viszont kevésbé alkalmasak, mivel a már kialakult olvasói szokásra építenek. Ezen a ponton érdemes megemlíteni a TikTokos írók közösségét is, ami ugyan a BookToknál lényegesen kisebb, viszont akár annak egy alcsoportjának is tekinthető. A relatable videók az olvasás mellett néha az írásról is szólnak, és az alkotás olyan mozzanatait mutatják meg, amik nem csak az írók, hanem az olvasók számára is érdekesek, viccesek lehetnek. A WriterTokról bővebben majd később lesz szó, a videóik egy része viszont szándékosan beleillik az olvasók által megosztott #relatable tartalmak közé, részben azért, mert ők maguk is olvasók, részben pedig azért, hogy szép lassan érdeklődést generáljanak a saját megjelenő könyveikhez.

Csillagos/sírós könyvajánló
A TikTok videók és azok nézőinek néhány másodpercre koncentrálódó figyelmébe nem fér bele az, hogy valaki szavakkal véleményt mondjon egy könyvről. Ezt a műfajt meghagyták a BookTubenak, a BookTokos influenszerek pedig más utat kerestek az elolvasott könyvek értékelésére, ami már belefért a videók szűk keretei közé. A Molyról és társairól jól ismert öt csillagos megoldás volt a legkézenfekvőbb, ami bár egyszerű, ezzel együtt elég kevés információt ad. Mivel ezekben a videókban gyakran még a készítő arca sem látható, nehezebb nézőként megbízni az ízlésében, és rendszeres követőjévé válni, mint egy BookTubeos influenszernél. Hogy egy rövid, beszéd nélküli értékelés személyesebb lehessen, a BookTok felhasználók a csillagoknál fantáziadúsabb módszerekkel is előálltak. Megszületett a „sírós könyvek” halmaza. A ilyen témájú videókban egymásra pakolt könyvek közös tulajdonsága az volt, hogy az influenszer sírva fakadt rajtuk olvasás közben, az érzelmes megközelítés pedig a nézőközönséget is jobban képes volt bevonni az egyes könyvek rajongótáboraiba. A síráson kívül más reakciók vagy témák is állhattak a közös tulajdonság helyén. Olyan nagyobb kategóriák, mint a TikTok olvasóinak nagy kedvence, a fantasztikus romantikus (romantasy) könyvek vagy a 2010-es évek újraélesztett YA disztópiái, valamint kisebb, a történetre vonatkozó de nem spoileres információk, mint például a nem várt megdöbbentő csavar, az erotikus jelenetek, vagy az évek óta mozdíthatatlan népszerűségű enemies to lovers, magyarul az ellenségekből szerelmesekké váló pár története. Ebből az összegzésből már látszik, hogy a BookTokon megjelenő könyvek túlnyomó többsége Young Adult, romantikus vagy romantikus fantasy körítésben, amik könnyű, de nem feltétlenül rövid olvasmányok, és összhangban állnak a tinédzser illetve huszonéves női felhasználók általános ízlésével.

Pinterest könyvajánló
A könyvajánló TikTok videók legrövidebb és legelrugaszkodottabb típusa a könyv hangulatát kívánja a nézőnek néhány másodpercben átadni. A videó gyorsan váltakozó képekből áll egy hozzá illő zenére, és leginkább egy Pinterest képtárhoz hasonlít, ami valóban megadja a hangulatot, csak az nem mindegy, hogy melyiket. Mivel ezek a videók a könyv címén kívül mást nem mondanam el a történetről, hanem a néző képzelőerejére hagyatkoznak, szinte elkerülhetetlen, hogy félrevezetőek legyenek. A képek alapján könnyű elképzelni egy tökéletesen a néző ízlésébe passzoló történetet, amihez a videóban szereplő könyv csak a legritkább esetben érhet fel. Ennek a saját maga által felépített, majd ledöntött közösségi csalódásnak lett áldozata egy amerikai író, Alex Aster, aki hangulatteremtő képekkel, egy rövid áttekintéssel és megígért történetpontokkal ajánlotta a nagyérdemű figyelmébe az akkor még félkész állapotban lévől YA fantasztikus romantikus művét, a Lightlarkot. A WriterTokon működő TikTokos íróktól nem példátlan, hogy a saját könyveiket reklámozzák, mondhatni ez az elsődleges céljuk, amiért írás mellett videókat készítenek, a Lightlark azonban az író személyét is belerántva akkora port kavart maga körül, ami a BookTubera is átlógott, számos hosszú, köztük egy hét órás videót inspirálva, ami a cselekményen végigszántva mutatott rá annak hibáira, és elvesztegetett lehetőségeire. A Lightlark legnagyobb kritikája az volt, hogy az olvasók nem azt kapták, amire számítottak, az író nem írt bele a történetbe olyan elemeket, amiket előzetesen megígért, a marketingnek köszönhetően viszont az eladások mégis sikeressé tették őt, annak ellenére, hogy csalódást okozott a TikTokos útját követő rajongóinak.

WriterTok/AuthorTube
A Lightlark drámától eltekintve a WriterTok nem egy hangos közösség az applikáción belül. A TikTok íróinak videói elsődlegesen a hozzájuk hasonló kezdő vagy feltörekvő írókat szólítják meg, és motivációként szolgálnak nekik, hogy kitartsanak a könyvük írása mellett. Emellett némelyek tanácsokat is osztogatnak írástechnikáról, könyvkiadásról, egyebekről, bár nem olyan mértékben, mint a YouTubeon. Az AuthorTube szinte kizárólag írói tanácsokból áll, ott már tíz-húsz-harminc perces videók formájában, amikkel ugyan a lehetséges nézőknek csak egy részét szólítják meg, viszont majdnem mindig el akarnak mellette adni valamit, név szerint a saját könyveiket. Ezért ők a „leginfluenszerebb” könyves influenszerek, mert nekik az online közösségépítés mellett konkrétan az eladásaik növelése a célja videókon keresztül. A BookTubereknek is lehetnek szponzoraik, de az már csak közvetett marketinget jelent, a BookTokerek pedig jellemzően a felkapott könyvek íróinak hoznak még több bevételt, és csak ritkán saját maguknak.

The beef
A könyves influenszerek nem csak arra ösztönzik a nézőiket, hogy több könyvet vegyenek, és többet olvassanak, hanem azt is meghatározzák, hogy milyen könyvek lesznek népszerűek, és ez által miket fog olvasni a közönségük. Ez az a tényező, amiben a BookTok és a BookTube könyves influenszerei nem értenek egyet, amiben nem egyezik az ízlésük, tűrőképességük. Ez a két platform átlagéletkorából is adódik, a legtöbb TikTokos könyvet a YouTubeon nem jó minőségűnek vagy lejárt lemeznek tartják, amit viszont még a rossz könyveknél is erősebben kifogásolnak, azok a kártékony, hátráltató üzeneteket hordozó könyvek. Ezek közül is kiemelkedően népszerűek Colleen Hoover könyvei, amik már magyarra fordítva is elérhetőek, és rengeteg van belőlük.

Hoover könyvei felnőtt romantikus regények, a legtöbbet legalábbis így kategorizálták. Ami mindegyikben közös, hogy a női főszereplő egy megkérdőjelezhetően karakterizált férfiba botlik, akivel aztán egy toxikus kapcsolatban találja magát, a történet mégis happy enddel végződik, ahol a pár két tagja együtt marad és boldogan él, amíg meg nem hal. Az írónő romantikusan ábrázol olyan eseményeket, helyzeteket, amikből a valóságban inkább menekülni kellene, azonban amíg mindez fiktív, és az olvasók is így olvassák, addig nincs vele semmi baj.

Itt érdemes feltenni a kérdést, hogy mennyire befolyásolja az embereket a média, amit fogyasztanak, akár a tudtukon kívül is. A felnőtt olvasók ezt maguk dönthetik el, a tinédzserek viszont, akik számára ömlesztve jönnek a TikTokon a tini és felnőtt romantikus könyvek, gyakran bármiféle megkülönböztetés nélkül, már sokkal inkább ki vannak szolgáltatva annak, hogy az ilyen könyvek befolyásolják az ítélőképességüket, és később valós veszélybe sodorják őket, amikor nem ismerik fel időben, esetleg még külön keresik is a bántalmazó kapcsolatokat. Hoover elsősorban nem tiniknek szánta a könyveit, a főszereplői azonban fiatal felnőttek, akikről egyszerű nyelvezettel és thrillerbe illő sokkhatásokkal ír, így a művei sok első vagy visszatérő olvasót vezettek rá a rendszeres olvasásra. A BookTok okozta népszerűség sokszorosára növelte Hoover eladásait, és egyes amerikai könyvesboltokban még külön polcot is kaptak a könyvei, sokak örömére illetve bánatára, de hiába szólalnak fel egyre többen ellene, a rajongók hangereje nem látszik hamarosan csillapodni.

Egyes körökben felmerült az a feltevés, hogy részben azok olvasnak Colleen Hoovert, akiknek kimaradt a „rossz fanfiction” korszak az életükből. Ez a „middle school Wattpad phase” az általános iskola felső tagozatos korra utal, amikor ezek a tíz-tizennégy éves lányok felfedezték az akkor virágkorát élő fanfiction megosztó oldalt és applikációt, a Wattpadot. Természetesen nagy általánosítás, hogy az összes fanfiction toxikus rosszfiú románc lett volna a 2010-es évek elején, a trend viszont tagadhatatlanul ezeket nyomta előre, és az olvasók, akik gyakran kezdő írók is voltak egy személyben, Anna Todd Afterjéhez hasonló történeteket faltak a szabadidejükben. Csakhogy az egykori middle school Wattpadosok idővel kinőttek, ha nem is magukból a fanfictionökből, de a romantizált bántalmazásból biztosan, míg a náluk jóval idősebb, fiatal felnőtt Hoover olvasók ezt már nehezebben tehetik meg. Az ügy magára Hooverre is visszaütött már párszor, a legjelentősebb és legszemléltetőbb viszont az It ends with us, a Velünk véget ér esete. A Velünk véget ér Hoover legnépszerűbb könyve, és annyiban különbözik a többitől, hogy az írónő a saját gyerekkorából és az anyja meg az apja kapcsolatából merített ihletet hozzá. A főhősnő (Lily) bántalmazója és férje (Ryle) a könyv elején még csábító, aztán fokozatosan megmutatja a valódi énjét, ami ahhoz vezet, hogy Lily a születendő gyermekével együtt elmenekül, majd hivatalosan elválik tőle. A könyvben Ryle egyértelműen negatív karakter, akivel nem szabad együtt maradni egy romantikus kapcsolatban, a rendszeres Hoover olvasók egy része mégis nekiállt mentegetni őt, különböző okokra hivatkozva, amik közül ha kimondatlan is, de a legnagyobb az, hogy a többi könyvben nem így történt. A többi könyvben megbocsátott a férfinak a főszereplő, visszafogadta őt, mert szerették egymást, és a történtek, a férfi tettei visszatekintve igazán nem is voltak olyan szörnyűek…

A Velünk véget ér jelenleg egy készülő filmnél tart, amiben a főszereplők idősebbek lesznek, mint a könyvben, és attól függően, hogy a készítők és Hoover mennyit változtat az eredeti, korántsem tökéletes történeten, a rajongók és kritikusok egy új nézőpontból vizsgálhatják majd meg Lily és Ryle kapcsolatát, ami új beszélgetéseket, vitákat és videókat fog eredményezni mind a BookTok, mind a BookTube berkein belül. Mert semmi másból nem lehet úgy profitálni, mint amiről mindenki beszél, és ami mindenkit érdekel.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése