Streaming szolgáltatások és a zeneipar. Kié lesz a profit?
Ha házibulik, vendéglátó egységek, esküvők zenéjét akarjuk biztosítani vagy akár egy edzőtermi vagy szabadtéri kocogáshoz háttérzenét keresgélünk, manapság zenei streaming szolgáltatásokat keresünk az online térben. Olyan válogatásokat kaphatunk minimális összegért, ahol nem kell szemtelen reklámokat elszenvednünk zenehallgatás közben.
De mégis mennyiért érhetjük el a több milliós zenei könyvtárakat és a válogatásokat?
Kik a piac húzóerői?
A műfaj egyébként érdekes módon nem amerikai találmány, sőt, egyre kevésbé szól róluk. A két nagy dobás: a svéd Spotify és a francia Deezer már a fizetős ügyfelek több mint felét adja.
A Spotify felhasználóinak számában jelentős mennyiségű amerikai, a Deezer azonban nem akart/nem tudott belépni az USA-ba, ott az ügyfelek többsége európai.
Most nézzük a díjszabásokat, és a nyújtott kedvezményeket nagyon röviden:
Apple Music: havi 1490 Ft egyéni előfizetés / havi 2290 családi előfizetés (hat fő számára)
Spotify: havi 1490 Ft egyéni előfizetés / havi 2290 családi előfizetés (hat fő számára) / havi 790 Ft diák előfizetés /
Google Play Zene Korlátlan Hozzáférés: havi 1490 Ft egyéni előfizetés / havi 2290 családi előfizetés
Deezer: havi 1499 Ft egyéni előfizetés / havi 2249 családi előfizetés (hat fő számára) /
Tidal: havi 1499 Ft egyéni prémium előfizetés / havi 2999 egyéni HiFi előfizetés / havi 2249 Ft családi prémium előfizetés (hat fő számára) / havi 4499 családi HiFi előfizetés (hat fő számára) / havi 749 Ft diák prémium előfizetés / havi 1499 diák HiFi előfizetés
Minden fő szolgáltatás ugyanolyan összeget számít fel a standard és prémium
szolgáltatásaikért. Ez 1490 forint havonta, és ez lehetővé teszi, hogy egy
személy egyszerre hallgassa. (A szolgáltatások közül kettő nagy diákkedvezményt kínál, a Spotify és a
Tidal. Az árazás itt is nagyjából hasonló. )
A szolgáltatások mintegy fele kínál egyfajta ingyenes előfizetést is, ha
nem szeretne fizetni a felhasználó. A Spotify és Deezer ingyenes szolgáltatásai nagyon
hasonlóak.
A standard szolgáltatás esetén hallgathatjuk ugyan a kívánt zeneszámokat, de időnként
megszakítják a reklámok. A kiválasztott album vagy lejátszási
lista nem sorrendben, hanem véletlenszerűen fog lejátszódni és nem minden
zeneszám játszható le, emellett léptetni sem enged a dalok között. És ezt szakítja meg véletlenszerűen egy-egy hirdetés a
zeneszámok között.
A spektrum másik végében a prémium szolgáltatások vannak. Az Apple, a
Spotify, a Google, a Tidal és a Deezer is kínál "családi"
előfizetést, amely lehetővé teszi, hogy legfeljebb hat ember csatlakozhasson
ugyanazon fiókhoz egyszerre. A diák előfizetéstől eltérően nincs ellenőrzés, hogy csak a testvéreddel,
szüleiddel vagy rokonaiddal kapcsolódsz össze, így többé-kevésbé azzal fizetsz
elő, akivel szeretnél. A családi előfizetés minden hónapban minimum 2290 Ft.
Felhasználóknak rengeteg lehetőség, milliónyi zeneszám áll rendelkezésre, de hol maradnak az alkotók és előadók bevételei ebben az online folyamban?
Mindannyian elszenvedik, vagy van, aki profitál is ebből?
Zenészek a streaming ellen
A legtöbb zenész úgy gondolja, hogy a streaming szolgáltatók
a megélhetésüket veszélyeztetik, hiszen alig fizetnek jogdíjat a zeneszámok
után. Taylor Swift
úgy nyilatkozott nemrég, hogy a Spotify-től kapott pénzből
"hideg vizet se tudna venni, viszont a cd-eladásokból akár tengerpartokat
is". Ezután le is tiltotta legújabb albumát, az 1989-et a szolgáltatásról,
hogy felháborodásának kézzelfogható nyoma is legyen. Ezt a lépést nem maga
miatt tette, hiszen egy világhírű énekesnőnél ez a bevételkiesés nem sokat nyom
a latba, hanem kevésbé ismert sorstársai mellett állt ki, akik megérzik, ha
kevesebb jogdíjat kapnak szerzeményük után.
Hasonlóképpen Beyoncé sem engedte,
hogy albumát a Spotify-on is el lehessen érni. A két világhírű énekesnő mellett
most egy harmadik is beszállt a zenestreaming elleni harcba. Adele a 25 c. albumával kapcsolatban, amely 2015. november 20-án jelent meg hivatalosan, a művésznő azt
nyilatkozta a The New York Times című napilapnak, hogy egy ideig biztosan nem
lesz elérhető a Spotify-on és az Apple Music-on, hiszen előbb a CD eladásokból
szeretne profitálni. Számításai egyébként be is jöttek: az Amerikai Egyesült
Államokban három nap alatt 2,433 millió példányban kelt el az album, ezzel új
rekordot döntött a popzene történetében.
Mint Spotify felhasználó, örömmel jelenthetem, hogy Adele albuma már réges-régen elérhető online, miután joggal beseperte az albumért járó tetemes honoráriumot. Szerintem ez így fair.
Taylor Swift és Beyonce, a két erőteljes fellépő a "streaming-harcban" |
Mint Spotify felhasználó, örömmel jelenthetem, hogy Adele albuma már réges-régen elérhető online, miután joggal beseperte az albumért járó tetemes honoráriumot. Szerintem ez így fair.
Eminem kiadója is beintett az online zeneiparnak, így több millió dolláros jogdíjat követeltek a
Spotifytól.
A CNN hírei szerint maga Eminem nem vesz részt a perben, a kiadója viszont a leghatékonyabb ügyvédet kérte fel a perre.
Zenészek a streaming mellett
A streaming elleni harc jeles képviselői mellett azonban
olyan zenészekről is tudósíthatunk, akik kifejezetten támogatják a
zenestreaming terjedését és együttműködnek vele.
Ed Sheeran például pont a
zenestreamingnek köszönheti, hogy híres énekes vált belőle. Thinking Out Loud
című dalát már több, mint 500 milliószor hallgatták meg a Spotify-on, ezzel egy
új rekordot állított fel a zenetörténelemben, amit szinte ő maga sem hitt el. A
streaming szolgáltatók tehát egy zenész karrierjét is építhetik, hiszen a
zeneszámok itt globális szinten könnyebben tudnak terjedni, mint a CD
eladásokkal és az mp3 letöltésekkel.
Tudunk arra is példát mondani, hogy egy zenész a Spotify
statisztikák alapján jelölte ki turnéútvonalát. Hunter Hayes, a fiatal amerikai
countryénekes a Spotify segítségével mérte fel rajongói táborát azáltal, hogy a
világ mely pontjain hallgatták a legtöbbször slágereit. 21 helyszínből álló
turnéját tehát azzal a várossal kezdte, ahol a legtöbben hallgatták a Spotify
szerint, és a következő állomások pedig a listán szereplő városok voltak
csökkenő sorrendben. Ezenfelül azok a rajongók, akik a legtöbbször hallgatták
őt az alkalmazáson egyéb jutalmakban is részesültek, például előbb bemehettek a
koncertre és személyesen is megismerkedhettek az előadóval. Az az illető pedig,
aki a statisztikák alapján a legtöbbször hallgatta Hayes-t, ingyenes Spotify
előfizetést kapott 1 évre.
Sajnos, ebben a zenei vadonban, a
pénznek köszönhetően egyes platformok megszereznek vagy elvesztenek
tartalmakat. Taylor Swift, Prince és más művészek albumainál is tapasztalható,
hogy eltűnnek az streaming platformoktól, majd később újra megjelennek. Ennek
oka az alacsony jogdíj.
Az előadóművészek kompenzációja mindig is
hátráltatta a hangfelvételt, és a zenei streaming megjelenésével ez a probléma
nem tűnt el - valójában éppen ellenkezőleg.
A Tidal célja például az, hogy kitűnjön
a tömegből, mint egy olyan platform, amely a művészek megfelelő fizetésének
ötletére épült. Ez volt az egyetlen szolgáltatás, amely egy rövid időre például
Prince teljes életművét tárolta - bár ma már nem ez a helyzet. Bizonyos
esetekben nem lehet lejátszani bizonyos dalokat igény szerint vagy csak egy
bizonyos témájú csatorna határain érhetők el. A tartalmi korlátozások,
a hiányzó művészek és műsorszámok továbbra is problémát jelentenek a térben,
bár a helyzet az utóbbi években jelentősen javult.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése