A videójátékiparnak számos problémával kellett szembenéznie az elmúlt években és ezek közül talán az egyik legnagyobb az úgynevezett "videójáték függőség", amihez társíthatjuk a számítógép vagy más eszközök függőségét is. Ez a fajta függőség pont olyan jellegű, mint akármelyik másik függőségé (alkohol, cigi, kávé), éppen ezért egyes szervezetek és kutatók betiltanák az egész videójátékipart.
Akkor most betiltsuk vagy ne?
Ez egy erősen megosztó kérdés, ugyanis egy szórakoztató tevékenységről van szó és ez az agyunkban boldogsághormont képes termelni így reálisak ezek a megközelítések, hogy függőséget okozhatnak, de a probléma az, hogy nagyon vékony határon táncolunk az ilyen témák terén. Egyik legjobb példa talán a cukor ami képes függőséget okozni ezek alapján, mégse tiltjuk be a forgalmazását és még sok ehhez hasonló van. Ám ez nem jelenti azt, hogy a videójátékok nem okozhatnak függőséget, sőt a videójátékokban fellelhető egy-egy elem kifejezetten addiktív szerepet játszhat függőségek kialakulásában. Szóval a helyesebb megközelítés az, hogy a videójátékok teljes egészükre nem mondhatjuk, hogy függőséget okoznak, de egyes részeikre igen. Ilyenek a Loot-boxok is vagy gúny nevükön a Gambling boxes (Szerencsejáték dobozok).
De mi ez pontosan és hogy működik?
A loot boxokok hasonlóan működnek akár a szerencsejátékok. Egy adott összeg fejében a játékos nyithat egy "ládát", amiben véletlenszerűen lesznek jutalmak. Ezek értéke pedig nem feltételen egyezika bele fektetett összeg értékével. A kincsesláda lehet tényleges egy láda, de akár máshogy is kinézhet, a formától függetlenül minden tárolóegységet loot boxnak nevezhetünk, ami a játékon belül felhasználható értékeket tartalmaz. A kinyitásért fizetni kell, de nem tudjuk mi lesz benne és az értékét sem tudjuk előre.
Egyes játékok kifejezetten ezt lovagolják meg, azzal, hogy a szintlépést és a játékban való előrehaladás sikerességét ezektől a loot boxoktól teszik függővé. Ezeket a játékokat általában "pay to win" játékoknak nevezzük, mivel nagyon nehéz a fejlődés, ha nem fektetsz bele pénzt. Hatalmas előnyük vana fizető játékosoknak azokkal szenben akik csak a játékban megadott küldetésekkel próbálják fejleszteni a karaterüket.
Mit lehet ezzel kezdeni?
Annak érdekében, hogy megállapítsák szerencsejátéknak számít-e a loot box a kutatók 13 csoporttal készítettek kérdőíves felméréseket, felnőtt és gyerek résztvevőkkel egyaránt. A kutatás bebizonyította, hogy a gyerekek nem veszik észre a hasonlóságot a szerencsejátékok és a loot boxok között. Rengetegen hajlandóak akára loot boxok feléért is fizetni, ami a szerencsejáték-addikcióhoz vezethet.
Sajnos azért is a fiatalabbak körében okoz ez nagyobb gondot, mert egyes youtuberek ilyen jellegű játékokat reklámoznak.
Sokszor nem is tűntetik fel, hogy ezekért a plusz loot box nyitásokért pénzt vonnak le és sok kisgyerek a szüleik felhasználóján keresztül fizetnek ezekért a ládákért. A kutatók szerint a loot boxok strukturális és pszichológiai hasonlóságokat mutatnak a szerencsejátékokkal. Ennek ellenére ezekre nem vonatkoznak olyan törvények, mint a szerencsejátékokra. Fontos lenne feltüntetni ezeknél a játékoknál a loot boxok szerencsejáték jellegét és korhatárjelzéssel ellátni ezeket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése