keresés

2021. április 17., szombat

A jövő kamionosai a pilóták

Már 2. éve mindenki azt a bejelentést várta, hogy elkészült a vakcina, ami egyben közelebb hoz a végéhez mindannak, amit a pandémia ránk kényszerített, pl. az állandó maszk viselést, a karantént, a kötelező otthonlétet, az online "létezést", stb. Ehhez viszont elengedhetetlen bizonyos mennyiségű sikeresen beadott oltás ("átoltottság") a világ minden táján. Amíg ez a legtöbb országban nem probléma, hiszen vannak hűtőkamionok, illetve könnyen elérhetőek az egyes lakott települések, így akár egy autóval körbe tud járni egy orvos több települést néhány nap alatt. Viszont infrastruktúrálisan nem minden ország annyira fejlett, mint az európai országok többsége, sőt, egy egész kontinens, illetve több kontinensnyi ország van a Földön, ahol nemcsak a kiépített infrastruktúra számít luxusnak, - mert csak a helyi szinten nagyobb és vagyonosabb közösség juthat hozzá, - hanem az általunk alapnak tartott víz-, villany-, stb. ellátás is.
 
 
Drone delivery of vaccines to the South Pacific island nation of Vanuatu.

 Jelenlegi helyzet

A mai technológia itt is nagy segítség tud lenni, különböző nem konvencionális megoldás is létezik arra, hogy igazából bármit, bármikor eljuttassunk egyik helyről a másikra (valójában egyedül az dönt, hogy mennyi pénzt vagyunk hajlandóak erre áldozni). Vajon az 1920-as évek közepén el tudta volna egy hétköznapi ember képzelni, hogy megvalósulhat, az "Overnight Shipping" akár Moszkvából Anchorageig? Ezidőtájt a megszokott még az volt, hogy a küldeményt feladjuk a megadott címre a legközelebbi postán. Ha azt a világ másik oldalára szánták, akkor talán hónapok/hetek múlva érkezett meg különböző szállító eszközök igénybevételével (pl. hajó, postakocsi). A repülőgépek fejődésével minden felgyorsult, mindenféle szállítás is. Kevésbé ismert dolog, hogy az utasszállító gépek felelnek a napi áruszállítás majdnem 60%-ért, mivel sokkal gazdaságosabb 2 poggyász mellé berakni a postát is, mint egy egész teherszállító repülőt üzemeltetni. A koronavírus világméretűvé válásával ez a lehetőség először akadozott, majd beszűkült, végül szinte teljesen megszűnt, mert voltak hetek amikor a világ légiparkjának a 90%-a nem repült. Pedig az otthon ragadt emberek ugyanúgy szerettek volna vásárolni a világ minden tájáról, illetve most elérkezettnek látták az időt megrendelni azt az új tízezer darabos puzzlet is, amit évek óta szeretett volna. 

Problémák és megoldások

A teherszállítás repülővel viszont csak két repülőtér közöttig valósulhat meg. Az "utolsó mérföld" problémáját viszont általában vonattal, teherautókkal vagy egyéb kisebb szállítóeszközökkel kell megoldani. Mielőtt eljutnánk odáig, a repülőkbe kell minimum 2 fős személyzet, akikre természetesen ugyanúgy vonatkozik minden Covid-megelőző előírás. Ilyenkor jön segítségünkre a modern technológia és az újfajta megoldások iránti fogékonyság. A szállítás esetében előtérbe kerültek pl. a drónok. A drón egy olyan megoldás, ahol a pilóta nincs a fizikailag a gépen. Méretük és teherbírásuk miatt viszont az egyszerűbb, kisebb csomagokat simán el tudják juttatni a címzetthez, a távolság tartás problémáját is megoldva. A távvezérelt vagy előre beprogramozott drónok maguktól repülnek az előre meghatározott GPS-koordinátákra, szó szerint ledobják az árut majd visszarepülnek a bázisukra, ahonnan ez a szállítási mód ismétlődhet akár naponta többször.

Sajnos, ez a világ elmaradottabb részein nem megoldás azokra a problémákra, hogy egyes településeken nemhogy kórház, de még orvos sincs, viszont a bevezetésben említett vakcina ellátási problémát meg lehet oldani, sőt, ez lehet az olcsóbb és gyorsabb megoldás a nagyon nehezen elérhető kórházak ellátása esetében is.

Források:

Qubit





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése