keresés

2015. május 19., kedd

Repülés- és utazásvédelem

Repülés- és utazásvédelem
A 21. század robbanásszerű technikai fejlődésével naponta találkozunk. Olyan fejlesztések kerülnek be a köztudatba, melyek eddig csak a scifi filmek világára voltak jellemzőek. Nem újdonság az, hogy a közlekedésben is ugrásszerűen felgyorsult a fejlődés. Elég ha csak a japán szupervonatokra vagy a robotpilótával működő autókra gondolunk. A repülőgépeken használatos robotpilóták ma már szinte teljesen képesek átvenni a pilóták szerepét.

Várjunk csak, ez tényleg így lenne? Egyelőre a repülőgépen használt rendszerek (mind navigációs, mind kommunikációs és persze a robotpilóta illetve a belső elektronika) teljesen biztonságosnak lettek nyilvánítva. Azonban elég akár egy kisebb programhiba, egy rosszul kiadott parancs és máris komoly problémák léphetnek fel.
Általában a fejlesztések a hadseregből kerülnek ki mindennapi használatra. Ez persze nem jelenti azt, hogy a hadsereg kötelékén belül is minden tökéletes lenne. Vegyük például a "bandzsa" vadászgépek esetét. Az F-35-ös vadászgépet egy olyan szenzorral szerelték fel, mely képes a parancsnokság számára teljes képet mutatni a levegőben történő eseményekről. Ezt úgy sikerült elérni, hogy a központba  egyszerre fut be az adott vadászgépek minden adata. A gond azonban ott kezdődik, hogy a vadászgépek ilyen módon kivont adatai sokszor zavart okoznak, a szenzorok "bandzsítanak", azaz bizonyos helyzetekben kettőt mutatnak egyes tereptárgyakból vagy akár vadászgépekből is. A hibát természetesen már vizsgálják, de akkor is ijesztő belegondolni, hogy vaksi vadászgépek repülhetnek fölöttünk. (Viccet félretéve egyelőre tesztüzemről van szó és a hiba kijavításán már dolgoznak.)



A civil utas szállítás a közlekedés egyik sarkalatos pontja. Jelenleg a repülőgép számít a statisztikák alapján a világ egyik legbiztonságosabb utazási módszerének. Annak ellenére is, hogy a repülőgép baleseteknek ritkán akadnak túlélői, és sajnos sokszor százas nagyságrendű veszteséggel kell számolni. Viszont szerencsénkre a légi balesetek sokkal ritkábbak mint mondjuk például az autóbalesetek. Ezt többek között a folyamatos és alapos átvizsgálásnak köszönhetjük, melyeken a repülők minden út előtt átesnek. Ezért volt többek között az a hír is, mely az új Boeing-787 Dreamliner repülőket érintette. Az áramellátó elektronikai rendszerben észlelték a problémát, mely akár odáig is vezethet, hogy a pilóták elvesztik az uralmat a gép fölött. Szerencsére azonban megvan a bug, ami ezt a problémát okozhatná. Teljesen kielégítő megoldás ugyan nincsen még, de a rendszer időnkénti újraindítása megoldja a gondot. Tehát a baj megelőzhető, a Dreamlinerek biztonságosak, csupán kellő odafigyelést igényelnek.

A repülőgépek egyik fő alkotóeleme az utas. De mi történik ha egy biztonságtechnikai kutató keveredik az utasok közé? Az úriember úgy gondolta, hogy Twitter oldalán közli, hogyan tudná feltörni a repülőgép biztonsági rendszerét, hogyan iktatná ki a hajtóműveket a pilóták tudta nélkül. Azonban ez nem igazán tetszett az illetékes hatóságoknak (köztük az FBI-nak sem) úgyhogy jó pár órás kihallgatás várt rá. A biztonságtechnikusnak elméleti elképzelései voltak tettei végrehajtásáról. Ebből sajnos nem derül ki, hogy mondjuk - amint egy korábbi posztjában ecsetelte - valóban le tudja-e engedni a vészhelyzetben szükséges légzőmaszkokat.

Összességében elmondható, hogy a repülés biztonságossága több tényező függvénye. Napjainkban a legmeghatározóbb tényezőt az elektronika világa jelenti. A hackerek vagy jelen esetben biztonságtechnikusok komoly fejtörést okoznak a szoftvergyártóknak. Szerencsére eddig nem hallottunk olyan esetről, mikor egy repülőt kizárólag kibertérbeli eszközökkel térítettek volna el vagy más egyéb eseményt idéztek volna el. Reménykedjünk benne, hogy erre nem is lesz példa.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése