keresés

2018. december 7., péntek

Az Apple napjainkban és a vadkörték


“Az emberek gyakran nem tudják, hogy mit akarnak, amíg meg nem mutatod nekik.” Steve Jobs, az Apple társalapítója

“Ha szereted, amit csinálsz, és meg akarsz tenni mindent ennek érdekében, elérhetővé válik. És megéri majd minden egyes perc, amit egyedül töltesz éjszaka azzal, hogy azon gondolkodsz, mit szeretnél építeni vagy kitalálni.” Steve Wozniak, az Apple társalapítója



-Almát vegyenek! Szép, piros az almám!


Ha beírjuk az egyes hírszolgáltató oldalak keresőjébe az apple szót, azt látjuk, hogy mindennap minimum kétszer tesznek közzé olyan írást, amiben az Apple szolgáltatja a fő témát, vagy csak említés szintjén, de megjelenik a vállalat. Jelen van életünkben, akár akarunk róla tudni, akár nem.

Az Apple nem csak egy 80.000 embert foglalkoztató cég, elektronika, technika és dollár milliárdok. Az Apple fogalom, pozíció, üzenet, hangulat, egy érzés. Az Apple önző, a beszállítói munkavállalói jogokat szőnyeg alá söprő óriás, amely bálványimádásra hajlamosít minket. Minden egyben.


1984-ben az Apple ikonikus reklámja, amit Ridley Scott rendezett, az IBM egyeduralma és egyen emberré formálása ellen a piros sortos hölgyet veti be, aki egy kalapács (és a Macintosh) segítségével töri szét ezt a szürkeséget, a Nagy Testvért és bummm: az Apple új színt hoz a világba, megszabadít az egyhangúságtól és elérhetővé teszi számunkra a számítógépet. Ez az ideológia a mai napig érvényesnek hat. Újításai eddig nem ismert ajtókat nyitnak ki, sőt, átjárót biztosítanak új dimenziókba. Hipnotikus erővel bír. Megmutatja, hogy az amerikai álom megvalósítható. A minden évben bemutatott újítások, az új termékek, a fokozása annak, ami már van, ami így is elég jó, de azt érzed, hogy mindig a legújabb kell, mert mindig van egy eggyel jobb – ez életben tartja a varázst. De vannak még más összetevők is, például az egyedi bolt kialakítás, ami olyan, mint hívőnek a templom. A filmekben vásárolt reklám, hogy úgy érezd, minden karakternek iPhone, iPod, iPad, Mac az alap, ami jár, a csengőhang, amit nem változtatnak meg benne és így te sem, hogy be tudd azonosítani – neked is ez van, része vagy valaminek. Légy üdvözölve Appleachia-ban!




-Tessék az almát! Almát vegyenek! Van narancsom is!


Amíg a piacon sétálok, megpróbálom egy levegővel elmondani, hogy hol találkozhatunk napjainkban az Apple részvénytársasággal. Az ismert területek mellett (mobiltelefon-ipar, elektronika, szoftveripar, digitális terjesztés, információs technológia) arról is olvashatunk például, hogy a cég beszállt az alumínium előállításba, bekopog az autóiparhoz is – CarPlay, sőt, saját önvezető autó projektje is van – Project Titan, plusz egymilliárd dollárt fektetett a Didi Chuxing nevű kínai közösségi taxis cégbe, amellyel az a célja, hogy megismerje a kínai piacot, valamint tudni lehet, hogy 2019-ben jön az Apple streaming szolgáltatása, ahova olyan neveket szerződtettek, mint Reesse Witherspoon vagy épp Jennifer Aniston, a műsorgyártásra pedig szintén egymilliárd dollárt szán az IT-óriás.


Az életünk minden területén megjelenő technika és annak kiaknázása nemcsak az Apple sajátja. A világ nagy technológiai vállalatai, az úgynevezett Big Tech információtechnológiai multik (Apple, Alphabet, Facebook, Amazon) arra törekednek, hogy jelen legyenek minden választásunknál, mindig beleakadjon a szemünk, a fülünk, a tudatunk és a tudatalattink. Nem mellesleg (nem csak) ennek köszönhetően, 38 évnyi tőzsdei jelenlét nyomán az Apple volt az első olyan vállalat, amelynek cégértéke elérte az ezer milliárd dollárt , amivel történelmet írt a New York-i tőzsdén; egy hónappal később az Amazon is elérte ezt a piaci értéket (nekik ehhez 21 év kellett).


Big Four Tech - Google, Apple, Facebook, Amazon

-Egy alma és egy körte beszélget, moderál: egy fürt szőlő (részletek)


Mi jut eszedbe, amikor meghallod azt a szót, hogy Apple? A minőség, az esztétikum, a biztonság és hogy … kell. Akarom. A része akarok lenni. Drágaság, státuszszimbólum, XXI. század populizmusa, menőség, fogyasztói társadalom, marketing. … Mindig az volt a fejemben, hogy ez olyan drága luxus cikk, ami nem az én világom. Nem fogok olyan helyzetbe kerülni soha, hogy én csak úgy vehessek egy iPhone-t magamnak. Az se volt annyira szimpatikus, hogy ez egy külön, zárt világ, nem tetszett, hogy csak önmagával kompatibilis. Ez mostanra megfordult és azt mondom, hogy ez jó és nem bánom és cserébe kaptam egy csomó olyan dolgot, amit az Androidtól meg nem. (…) Az első iPhone felhasználó, akit megismertem, nagyon szimpatikus volt. Közelebb hozta az egészet hozzám. Akkor kezdtem el az egészet figyelni.
(…)
Mi a helyzet Steve Jobs-szal? Nem is tudom… Nekem az ilyen Steve Jobs meg Bill Gates, tökre távoli embernek tűnnek. Semmilyen érzelmi hatást nem vált ki belőlem. Steve Jobs egy okos, ügyes ember volt, jó marketingesei voltak, jól felépítette a brandet, ennyi. De lehet, hogy csak azért, mert nem érdekel annyira a technika világa. Valószínűleg, ha technika őrült lennék, akkor Jobsot egy géniusznak látnám. De mivel annyira nem érdekel, úgy vagyok vele, hogy egy ügyes ember volt, feltalált valamit a mérnökeivel együtt és jól befutottak. Igen, azt olvastam, hogy azt mondták róla, hogy ő már az előtt kitalálta, hogy mire van szükségük az embereknek, mielőtt ők tudták volna. Olyan igényt szolgálnak ki, pontosan, amiről még nem is gondolod, hogy kell. Észre se veszed. Az, amit az Apple csinált a 3-as telefonnal kezdve, az a világon nem volt. Amit most a Huawei csinál, meg a Samsung csinál (…) leutánoztak két generációval ezelőtti Apple telefonokat. (…) Ezek az emberek ezért különlegesek, baromi okosak, különös érzékük van nem csak a technikához, hanem ahhoz is, hogy egy világtrendet vigyenek, amivel megkönnyítik az életet.
(...)

Nekem az Apple-lel az a bajom, hogy rohadt drága és annyival nem ad többet. Ez ugyanolyan, hogy nem a David Beckham volt a világ legjobb focistája, valószínűleg még volt 5 millió másik focista, akinek ugyanolyan jó jobb lába volt, de a Beckham jól rúgta a szabadrúgásokat, jól nézett ki, pont akkor ő volt a sztár. Szerintem az Apple is ugyanilyen. Annyival nem jobb az Apple, mint a Samsung vagy az LG (…) ma már olyan fejlett a technológia, hogy annyira nagy újdonságot nem fog tudni az Apple se kitalálni, amit a többi gyártó mondjuk nem tud. 
(…)
Szerintem ezzel nem számoltak, hogy a konkurencia az nagyon durván el kezd majd (…) loholni velük. Most már nincs olyan érzésed talán, hogy én ettől annyira többet kapok, mint amattól, mert durván beérték őket.


(A teljes beszélgetés meghallgatható a konyhánkban.)
Jó jó, igazából nem így néz ki :)


-Csókolom, egy kilót kérek!



Igazán nincs különbség a gyümölcsök között. Valamelyiknek a cukortartalma magasabb, a másikkal a bevitt kalóriákat növeljük jobban. A kiegyensúlyozott és változatos étrendhez viszont elengedhetetlenek. Így lesz változatos az életünk is.




Nem tudod egymáshoz kapcsolni a pontokat a jövőt fürkészve. A kapcsolatok csak a múltból visszanézve látszanak majd.”
“Maradj éhes, maradj bolond!”
Részletek Steve Jobs 2005-ös stanfordi beszédéből










Forrás: Alapvető adatok a wikipédiáról

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése