keresés

2018. december 3., hétfő

Közösségi hálózatok a MySpace-től a Linked In-ig

Danah M. Boyd és Nicole B. Ellison ’Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship’ című munkájában (2007) a közösségi hálózatokat olyan web-bázisú szolgáltatásokként definiálja, amelyek lehetővé teszik a felhasználók számára, hogy (1) nyilvános vagy félig nyilvános profilokat hozzanak létre a rendszeren belül, (2) listát kapjanak azokról a felhasználókról, akikkel kapcsolatban állnak, és (3) láthassák kapcsolataikat és más felhasználók kapcsolatait a rendszeren belül. Ezen kapcsolatok természete oldalanként változhat.

Hat lépés távolság
Az első, ennek a definíciónak megfelelő közösségi hálózat az 1997 és 2000 között működő SixDegrees.com volt, amely a „hat lépés távolság” elmélet alapján működött, amely szerint a Földön bárki kapcsolatba hozható bárkivel egy olyan kapcsolati láncon keresztül, amelyben a két végpont között maximálisan öt elem van. Az oldal lehetővé tette, hogy a felhasználók profilokat hozzanak létre, megtekintsék ismerősek listáját, és böngésszék ismerőseik baráti listáját. Ezen funkciók némelyike már korábbi oldalak esetében is megvalósult, ilyenek voltak például a Classmates.com, ami 1995-ben indult, és azóta is működik, és eredetileg arra szolgált, hogy segítse a felhasználóknak megtalálni korábbi iskola- és munkatársaikat, illetve az 1996 és 2000 között működő PlanetAll közösségi hálózat.


A következő években a közösségi szolgáltatások száma megnőtt, több ilyen szolgáltatás eredetileg más célt szolgáló oldalakból nőtte ki magát. Létrejöttek kizárólag egyirányú kapcsolatra épülő oldalak is, mint például az 1999-ben indult LiveJournal.
Az első 2.0-ásnak kikiáltott közösségi oldal a Ryze.com volt (2001), ami üzleti kapcsolatok építésére szolgál. Hasonló funkciót lát el a 2002-ben alapított LinkedIn, ami mára a világ legnagyobb üzleti közösségi hálózatává vált.



MySpace

A MySpace 2003-ban indult Santa Monicában, Californiában. Gyors növekedését annak is köszönhette, hogy a Friendster közösségi hálózat felhasználói, miután felmerültek egy esetleges felhasználási díjról szóló pletykák, arra biztatták egymást, hogy térjenek át más közösségi oldalakra, például a MySpace-re. Az átpártolók között volt még számos indie rock együttes is, akiket a Friendsterről kitiltottak amiatt, hogy nem valós személyt jelenítettek meg. A MySpace szolgáltatásai között szerepel blog, kép-, zene- és videómegosztás, illetve az indulása után nem sokkal csevegő szolgáltatást is létrehoztak. A felhasználók számának gyors növekedésének köszönhetően 2005 és 2009 között a Föld legnagyobb közösségi hálózata volt, fénykorában több mint 100 millió felhasználóval. 

Ugyanakkor idővel vesztett népszerűségéből, és a többség más oldalakat kezdett el előnyben részesíteni, főképpen a működését 2004-ben megkezdő Facebookot. A magukra hagyott felhasználói fiókok miatt a MySpace ma már „szellemváros” képét idézi, és a gyakran felmerülő technikai problémákból is látszik, hogy fejlesztésére már nem fordítanak sok energiát. Ugyanakkor a regisztrált felhasználók adatait még továbbra is őrzi.

Az Alexa rangsorán jelenleg a legelőkelőbb helyen szereplő közösségi hálózatok a következőek:

  1. Facebook.com (3.)
  2. Twitter.com (12.)
  3. Instagram.com (16.)
  4. Weibo.com (17.)
  5. Vk.com (19.)

Réteghálók – niche networks

A legtöbb közösségi hálózat ugyan minél szélesebb körből minél több felhasználóhoz szeretne eljutni, ugyanakkor léteznek olyan oldalak is, amik kizárólag egy szűkebb réteget tekintenek célcsoportjuknak. Akadnak olyanok, amik korlátozott elérhetőséggel próbálnak elit arculatot kialakítani maguknak (pl. aSmallWorld), vagy éppen egy adott érdeklődési körrel rendelkező embereket céloznak meg, mint például a Runkeeper (futóknak), a Flixter (filmkedvelőknek), a Ravelry (a kötés, horgolás és hasonló kézimunkák iránt érdeklődőknek) vagy éppen az Untappd (a sörfogyasztás szerelmeseinek). Ezek a hálózatok egyre növekvő népszerűségnek örvendenek, és specifikus kihasználhatóságuk számos előnyt jelent a nagyobb, szélesebb körben használt platformokkal szemben.

Szűkebb célközönséget eredményez az is, ha egy hálózat csak egy bizonyos földrajzi területen belül lesz népszerű, vagy éppen szándékosan egy-egy ország felhasználására tervezték. Például a Google 2004-ben indított közösségi szolgáltatása, az Orkut jellemzően csak Brazíliában és Indiában lett népszerű, vagy a Line, ami a keleti országokban, elsősorban Japánban terjedt el (ahol ez a leggyakrabban használt üzenetküldő alkalmazás). Magyarországon 2002-ben indult a WiW, 2005-től iWiW néven működött 2014-es megszűnéséig, ezt követte 2006-ban a mai napig is működő MyVIP.

Források:
onlinelibrary - Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship
szocial.blogspot - a közösségi hálózatok története
The Guardian - a MySpace mai használóiról
The Ringer - a réteghálókról

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése