keresés

2019. március 19., kedd

Influencerek, YouTube sztárok


Néhány szó a YouTuberól: 

A YouTube a legismertebb, és leggyakrabban használt videó megosztó oldal. Nagyon sok féle tartalom megtalálható rajta, minden igényt kielégítve. Gyakorlatilag, ha az ember beír valamit ami eszébe jut, szinte biztos, hogy talál róla videó anyagot.
Az évek során sokat változott az oldal külsőleg, és tartalmilag is. 10-11 évvel ezelőtt még alig-alig voltak fellelhetőek magyar tartalmak az oldalon, manapság viszont temérdek mennyiségű áll rendelkezésre. Nincsen már lekorlátozva a videó hossza, (kezdetben csak 10 perces hosszúságú videókat lehetett feltölteni) mostanság viszont, csak a számítógépünk tárhelye szabhat gátat a videó hosszának.


Youtube felület (2005)

A YouTube nagy előnye, hogy a csatorna üzemeltetőjével lehetőség van kapcsolatba lépni a kommentszekción keresztül, és lehet vele kommunikálni az adott tartalom minőségével kapcsolatban, a minőséget még lehet értékelni ,,tetszik’’ illetve ,,nem tetszik’’ gombbal is. Igaz ez már nem ad olyan pontos értékelést, mint az 5 csillagos értékelési rendszer, de ettől függetlenül megállja a helyét.
A TV-vel szemben az a nagy előnye, hogy nincs megkötve az ember, hogy csak azt nézheti, amit éppen leadnak adásba, hanem kiválaszthatja saját maga, hogy milyen témában szeretne művelődni/szórakozni/kikapcsolódni, stb.
A YouTube mostanra a Google tulajdonába került, így, ha az ember regisztrál egy G-mail fiókot, akkor ezt az e-mail címet automatikusan képes használni a YouTube felületén is a bejelentkezéshez, de ez csak a videók értékeléséhez, kommenteléshez, illetve a videók feltöltéséhez szükséges.

YouTube felhasználók: 

Két féle felhasználó létezik a YouTube-on. Vannak azok a felhasználók, akik más csatornájának tartalmát követi időszakosan/rendszeresen, és vannak az úgynevezett ,,Influencerek’’ magyarul tartalomgyártók, akik videókat töltenek fel a csatornájukra. Ezt a tevékenységet, vannak akik csupán hobbiként űzik, vannak olyanok is azonban, akik már munkaként tekintenek a szórakoztatás ezen formájára. Lehetőség van reklámokat megjeleníteni a videók alatt, minimális pénzbeli juttatásért cserébe. Ezek azok a rövid kis videók, amik felugranak egy-egy keresett tartalom közben, amit pár másodperc után átugorhatók. Vannak olyan influencerek, akik túlzásba viszik a reklámokat, ezért sok felhasználó addblockereket használ, hogy ne kelljen minden 5 percben reklámokat elnyomnia. Ez egy felől jó, másfelől viszont ez azoktól is elveszi a bevétel szerzési lehetőséget, akik mondjuk csak 1 reklámot szúrnak be a videó elejére.




YouTube tartalmak: 

Számtalan műfajban találhatunk magunknak tartalmat. Vannak az egyszerűbb minimális erő/időbefektetést igénylő videók, mint pl a reakcióvideók/kihívás videók/vlogvideók stb. Vannak a hosszabb ötletelést igénylő videók, mint pl paródiák/ismeretterjesztő videók/ 10-15 perces értékelő videók összevágva stb.
YouTube ,,sztárok’’:  Magyarországon jelenleg egy influenszernek sikerült elérni az 1 millió feliratkozót.
Link a csatornához:

A csatorna üzemeltetője (Dancsó Péter) a legnépszerűbb youtubernek számít az országban. Kezdetben filmbemutatókkal foglalkozott, majd áttért a viccesebb tartalmakra. Mára már nem nagyon lehet behatárolni, hogy milyen témájú a csatorna a sokrétű tartalmak miatt.

Pamkutya:

A csatorna indulásakor az üzemeltető testvérpár fiatalabbik tagja (akit ,,Pista’’ néven ismerhetünk), kutyájukról Pamról készített vicces videókat. Az első részek még hagytak némi kívánni valót maguk után, és sokáig nem ért el jelentős mennyiségű megtekintést. Aztán a csatorna nézettsége ugrásszerűen megnőtt, amikor kiadták az első zene paródiájukat, a VV Béci ,, A legnagyobb’’ címmel.

Ezt követően a csatorna inkább a Bélára, és Pistára épült Pam helyett, de a nézettség, a feliratkozók, és a lájk száma azt mutatta, hogy megérte beiktatni ezt az éles váltást.
Emellett még elég komoly projektekbe vágnak bele, ami a ,,Pamkutya kalandok’’ név alatt fut. Extrém dolgokat próbálnak ki a srácok például szélcsatornában való repülés autózúzás tankkal (), és még sok mást. Videóikkal több magyar rekordot is megdöntöttek, és több alkalommal bekerültek az RTL híradóba is a videóikkal.

TheVR: 

A TheVR csatornát, szintén ketten vezetik, Jani, és Pisti. A legismertebbnek számított youtube csatorna gameplayek terén. Jellemző rájuk a szabadszájúság, illetve, hogy mindig a legfrissebb játékokról készítenek tartalmakat. Régebben többségében előre felvett videókat töltöttek fel, amik utólag kerültek vágói munka alá, ezáltal kevesebb volt a tartalom, mint manapság.
Az egyik legnézettebb sorozatuk a ,,Rage gamek, idegörlő játékok’’ címet viselte, ahol az alacsonyabb ingerküszöbű Pisti játszott olyan játékokkal, ami kifejezetten a játékosok idegesítésére találtak ki, amik olyan szinten nem fairek, hogy a heves vérmérsékletű játékosokat arra késztetik, hogy a klaviatúrájukat kettétörjék az asztal szélén.
Manapság már inkább élő közvetítéseket tartanak, ahol az aktuális tartalom készítése mellett kommunikálnak a nézőközönségükkel. Ez sokakat megosztott, de a számok azt mutatják, hogy jobban szereti a többség, ha több tartalom van a csatornán. Mostanra a legtöbb streamet átültették Twitchre, ami sokak szerint egyszerűbb streamelési felülettel rendelkezik, mint a YouTube. Emellett a srácoknak van egy talkshowjuk is, amit reggelente lehet megtekinteni, és HappyHour néven fut.

Radics Peti: 



Radics Petire is szintén jellemző a szabadszájúság, azonban ő a  TheVR-al ellentétben nem a gameplay világban mozog, hanem a szinkronparódiái miatt ismert elsősorban. A csatorna szekerét beindító alapkövei a ,,Potter Albert’
illetve a ,,Hitler tanár úr volt’’
Évekkel később szintén ugrásszerűen megnőtt a nézettsége, és a feliratkozó tábora, mert elindult a ,,facebook idióták’’ sorozat, ahol a szokásos stílusban reagál facebook posztokra, és olvassa fel azokat elváltoztatott hangon.

Összegzés:

Nagyon hosszan lehetne még fejtegetni, hogy milyen tartalmak találhatóak meg ezen a videó megosztó oldalon, mert a lehetőségek tárháza szinte kimeríthetetlen. A fent felsorolt emberek ezt már hivatásként űzik, és képesek a videózásból megélni. Ehhez azonban rengeteg türelem, idő, energia, és pénzbeli áldozat volt szükséges, pont, mint egy étterem megnyitásakor. Az első év, amikor még nem annyira ismert a csatorna/étterem, akkor veszteséges az üzlet, amint azonban elkezdik megismerni, és megkedvelni az emberek, szép lassan elkezd termelődni a profit. A fentebb említett influencerek lennének a pozitívabb példák. A következő bejegyzés során lesz szó az ellentáborról is.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése