A dokumentumfilm ihletforrása
A dokumentumfilm producere Nick Bilton ötletét egy 2019 júliusávan
nyilvánossá tett kérdőiv eredmény támasztott tudományos hátteret.
Mennyire volt hatékony a kísérlet?
Nos már az elején ki szeretném emelni, hogy a kisérlet nem igazán
volt alaposan előkészítve.
Kezdjük ott hogy a kérdőiv eredménye Youtube platformon tevékenykedő
emberekről szólt. Lehet azt mondani, de hát mindegyik influenszer valahol
hiszen szponzorálják őket és termékeket forgalmaznak vagy tesztelnek le. De mi
a helyzet azokkal akik csupán a számok miatt lesznek híresek, és nem kifejezett
tevékenység folyamán válnak híressé.
Mi a helyzet a mém sztárjainkkal mint Hide The Pain Harolddal
avagy Arató Andrással akiről készült egy híres kép és az internet isteníti érte.
Ő is csak képek sorozatával lett véletlenül híres és nem a villamosmérnöki
munkásságával. Ilyen alanyokra lenne szükség egy ilyen kisérlethez, és széles
spektrumú korhatárral. Hiszen ennek a célja is az volt, hogy bebizonyítsák
számok, technológia és üzlet segítségével hogyan tudnak egy átlagos emberből
híres influenszert csinálni.
Egy másik problémám a jelöltek szortirozásával volt. A három
kiválasztottnak, ha feltétlenül nem volt tehetsége, közvetlen szálaik voltak a
művészetekhez és az üzlethez. Dominique színésznő akart lenni, Chris
divattervező volt, Wyle pedig egy inglatlan ügynök. Véleményem szerint olyan
fiatalokat kellett volna belevonni a kisérletbe, akiknek nincs ilyen háttértudásuk
illetve előadóművészettel kapcsolatos törekvésük. Az indokom nagyon egyszerű: a
tehetség előbb utóbb utat tör a köztudatba, akár egyéjszaka alatt vagy 50 év alatt.
ÉS ami a legfontosabb: ezeknek az embereknek produktív
életük és család által támogatott hátterük volt. Ami azt jelenti hogy a kisérlet
már eleve sikerre volt itélve, ami szerintem nem igazán tud igazi eredményeket
mutatni a kísérlet során. Viszont engem is meglepett a dokumentumfilm által ért
eredmények. Viszont ezek ellenére egy érdekes műsor volt.
Véleményem a filmről
Ami számomra érdekfeszítő volt a dokumentumfilm során, az a
Famoid.com müködése. Ez egy olyan weblap ami igazi interneten böngésző embereket, kódok által replikált botokként árulnak. Csomagban vásárolhatóak, mögöttük
rengeteg adattal, parancssorral és internetről generált mesterségesen
létrehozott perszónákkal. És hogy az Instagram algoritmusa ne észlelje a hirtelen
beváltott rendelést, a weblap periodikusan és fokozatosan jelentkezteti be a
platformra a botokat így elérve kívánt követést vagy interakciót mint a likeot
és a kommentelést. Politikusok és A listás sztárok is ezközként használják a
hírnevük fenntartásaképp, mint Kim Kardashian, vagy Donald
Trump.
Ami még ijesztőbb. Cégek is használják mint a Google, és rengeteg célra. Kezdve a rendelésszámlálók manipulálásától, pályázatok és szponzorok nyerésére, akár szavazások befolyásolására.A gamer felhasználók pedig online játékokban hibátlan végigjátszásokra, órákig tartó farmolásokra, automata in game kereskedelemre, nem legális előnyőket és hackeket kihasználva.A bottámadásokról leghíresebb játékok a CS-GO, DOTA 2 és a Fortnite. A zenekészítők letöltés számlálók befolyásolására is igénybe veszik ezt a forradalmi szolgáltatást.
A kísérlet kivitelezése viszont zseniális volt. A vécédeszkás repülő selfietől kezdve az órákra bérelt villáig mindent elkövettek hogy sikeres legyen. Ebben a filmben kisérhettük végig a kísérletben élő fiatalok viselkedését és értékrendszerét, ahogyan a különböző ingerek és helyzetek érték őket, és ki hogyan élte meg a botok özönlését a személyes oldalaikra. És bizony elég sokminden történt velük a végül hat hónapra hosszabbított kisérletben. A végét összecsapták a Coviddal, de számomra egy nagyon tanulságos és érdekes film volt, csak ajánlani tudom.:)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése