keresés

2021. február 23., kedd

Az álhíresség sötét és még sötétebb oldala

A napokban megjelent HBO Álhíresség című dokumentumfilm egyszerre reprezentálja és bevezeti a közönséget a közösségi média, a virtuális gazdasági forradalmak, és új mesterséges intelligenciák világába. Ezt a filmet számos kommentár youtube csatorna, emellett Korcsmáros Felicia az Index egyik újságrója is feldolgozta és kritikával illette. Az ő cikkére fogok reflektálni egyéb források segítségével.


A dokumentumfilm ihletforrása

A dokumentumfilm producere Nick Bilton ötletét egy 2019 júliusávan nyilvánossá tett kérdőiv eredmény támasztott tudományos hátteret. 

forrás: Harris Poll, Lego
A kérdőiv egy Harris Poll nevű ember alkotta a Lego támogatásával azzal a célzattal, hogy összehasonlítsa a kínai és az amerikai gyerekek körében melyik szakma népszerűbb: Youtube sztár vagy asztronauta. 
Az eredmény röviden annyi, hogy 3000 amerikai gyerek úgy töltötte ki a tesztet hogy érdekli őket a youtube sztárság világa. Ebből az alkotó azt a következtetést vonta le valahol közvetetten logikusan, hogy influenszerként is gondolnának magukra ha felnőnek. 
Erre felbátorodva indította el azt a szociális kísérletet amiben három hasonló korú fiatal felnőttet tett Instagram influenszerré a technológia és az üzleti kapcsolatok segítségével. Ezen kisérlet idő tartama 2019 szeptemberétől decemberig tartott.



Forrás: Instagram, Dominique Druckman Instagramja



Mennyire volt hatékony a kísérlet?

Nos már az elején ki szeretném emelni, hogy a kisérlet nem igazán volt alaposan előkészítve.

Kezdjük ott hogy a kérdőiv eredménye Youtube platformon tevékenykedő emberekről szólt. Lehet azt mondani, de hát mindegyik influenszer valahol hiszen szponzorálják őket és termékeket forgalmaznak vagy tesztelnek le. De mi a helyzet azokkal akik csupán a számok miatt lesznek híresek, és nem kifejezett tevékenység folyamán válnak híressé.

Mi a helyzet a mém sztárjainkkal mint Hide The Pain Harolddal avagy Arató Andrással akiről készült egy híres kép és az internet isteníti érte. Ő is csak képek sorozatával lett véletlenül híres és nem a villamosmérnöki munkásságával. Ilyen alanyokra lenne szükség egy ilyen kisérlethez, és széles spektrumú korhatárral. Hiszen ennek a célja is az volt, hogy bebizonyítsák számok, technológia és üzlet segítségével hogyan tudnak egy átlagos emberből híres influenszert csinálni.



Egy másik problémám a jelöltek szortirozásával volt. A három kiválasztottnak, ha feltétlenül nem volt tehetsége, közvetlen szálaik voltak a művészetekhez és az üzlethez. Dominique színésznő akart lenni, Chris divattervező volt, Wyle pedig egy inglatlan ügynök. Véleményem szerint olyan fiatalokat kellett volna belevonni a kisérletbe, akiknek nincs ilyen háttértudásuk illetve előadóművészettel kapcsolatos törekvésük. Az indokom nagyon egyszerű: a tehetség előbb utóbb utat tör a köztudatba, akár egyéjszaka alatt vagy 50 év alatt.

ÉS ami a legfontosabb: ezeknek az embereknek produktív életük és család által támogatott hátterük volt. Ami azt jelenti hogy a kisérlet már eleve sikerre volt itélve, ami szerintem nem igazán tud igazi eredményeket mutatni a kísérlet során. Viszont engem is meglepett a dokumentumfilm által ért eredmények. Viszont ezek ellenére egy érdekes műsor volt.

Véleményem a filmről

Ami számomra érdekfeszítő volt a dokumentumfilm során, az a Famoid.com müködése. Ez egy olyan weblap ami igazi interneten böngésző embereket, kódok által replikált botokként árulnak. Csomagban vásárolhatóak, mögöttük rengeteg adattal, parancssorral és internetről generált mesterségesen létrehozott perszónákkal. És hogy az Instagram algoritmusa ne észlelje a hirtelen beváltott rendelést, a weblap periodikusan és fokozatosan jelentkezteti be a platformra a botokat így elérve kívánt követést vagy interakciót mint a likeot és a kommentelést. Politikusok és A listás sztárok is ezközként használják a hírnevük fenntartásaképp, mint Kim Kardashian, vagy Donald Trump.

Forrás: Kim Kardashian Instagramja

Ami még ijesztőbb. Cégek is használják mint a Google, és rengeteg célra. Kezdve a rendelésszámlálók manipulálásától, pályázatok és szponzorok nyerésére, akár szavazások befolyásolására.A gamer felhasználók pedig online játékokban hibátlan végigjátszásokra, órákig tartó farmolásokra, automata in game kereskedelemre, nem legális előnyőket és hackeket kihasználva.A bottámadásokról leghíresebb játékok a CS-GO, DOTA 2 és a FortniteA zenekészítők letöltés számlálók befolyásolására is igénybe veszik ezt a forradalmi szolgáltatást. 



forrás: Pinterest, Logo.wine

A kísérlet kivitelezése viszont zseniális volt. A vécédeszkás repülő selfietől kezdve az órákra bérelt villáig mindent elkövettek hogy sikeres legyen. Ebben a filmben kisérhettük végig a kísérletben élő fiatalok viselkedését és értékrendszerét, ahogyan a különböző ingerek és helyzetek érték őket, és ki hogyan élte meg a botok özönlését a személyes oldalaikra. És bizony elég sokminden történt velük a végül hat hónapra hosszabbított kisérletben. A végét összecsapták a Coviddal, de számomra egy nagyon tanulságos és érdekes film volt, csak ajánlani tudom.:)

 Forráscikk: https://index.hu/kultur/cinematrix/2021/02/09/hbo-alhires-influenszer/

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése