keresés

2019. október 22., kedd

Az internetes reklám története



Digitális marketing: termékek és szolgáltatások forgalmazására vagy reklámozására digitális csatornák használata, célzott vállalkozók és fogyasztók számára. Ezt a kifejezést az 1990-es években használták először és a Web 1.0 fejlesztésével kezdődött.


  • 1993-ban első kattintható hirdetőfelület
  • 1994: új technológia+Yahoo, valamint fontossá válik feljebb kerülni a találati listán
  • 1996: további keresőmotorok
  • 1998: jön a Google és a Microsoft, az Msn-nel
  • 2000: az internet buborék, dotkom felrobban




Mi az a dotkom és mit jelent? Dotkom = pont ( . ) com, a neve az internetes, üzleti lehetőségek ,,kipukkanására” utal. Mikor az internet köztudatba került, sok cég gondolta úgy hogy ez új lehetőség profit termelésre, de túl sokat vártak. Azt remélték, hogy gyorsan, kevés befektetéssel mesés vagyonhoz jutnak. A dotkom elnevezés ennek az ábrándnak a kidurranására utal. A 2000-es évek elejére elfogytak a vevők és a befektetett pénzt elköltötték, profitot nem tudtak termelni. A bannerek is hozzájárultak ezeknek a vállalkozások sikeréhez.

Banner=szalaghirdetés: klikkeléssel a reklámozott oldalra visz. 
A kisebb keresőmotorok elmaradtak vagy megsemmisültek, ezért több hely jutott az üzleti óriások számára.




  • 2000-es évek közepére bármely hirdető szert tehetett reklám felületre a blogoszféra oldalain. Rákattintásonként való fizetés, így a hirdetők könnyebben lemérhetik a reklámjaik hatékonyságát, így válik a találati lista a digitális marketing alapjává. 

A hirdetési hálózatok mindkét fél számára legelőnyösebb módon köti össze  a hirdetőket a szabad hirdetési felületekkel. Ilyen hirdetési hálózat a Google AdSense is. 




  • 2006: Első nagyobb hullám, a keresőmotorok forgalma egy hónap alatt 6,4 milliárdra növekedett. 

Google AdWords: találati lista tartalmához igazított rövid, szöveges hirdetések.

Közösségi hálózatok, pl MySpace, Facebook, új lehetőség a hirdetéshez.

A sütik újabb mérföldkövek, új módszer az internetes felhasználók böngészési szokásainak nyomon követésére. A sütik ma arra vannak kódolva, hogy a marketing szakemberek többféle lehetőséget tudjanak kínálni a felhasználói adatok gyűjtésére.





  • 2014: a közösségi médiában való posztolás az elsődleges online tevékenység

Ad blocking: reklámoktól szabadít meg minket a weboldalakon. Főleg az előugró vagy oldalt elhelyezett bannerektől, de nem minden reklámtól. A különböző oldalaknak nem érdekük a blockerek sikeressége, mert nekik a reklámon keresztül pénz folyik be. Az egyik ilyen legelterjedtebb blocker az Adblock Plus.

Influencerek: véleményvezéreket, befolyásolókat jelent. Igazából bárki, akinek meg van az a képessége, hogy a kapcsolatai, tudása által hatással lehet mások vásárlási döntéseire, nem csoda, hogy a cégek felfigyeltek rájuk. Ők a közösségi médiában tevékenykednek, olyan felületeken, mint a Facebook, Instagram, Twitter stb. Lehetnek vloggerek, bloggerek, hírességek, celebek, esetleg szakértők. Azért működik jól az influencereken keresztül való hirdetés és azért olyan keresett a cégek körében, mert a követők nem úgy reagálnak rá, mint egy általános reklámra, sokkal inkább úgy, mint egy baráti ajánlatra. Az ő reklámjaikat nem lehet csak úgy blokkolni, mint a szalaghírdetéseket, csak annyit tehetsz, ha nem érdekel, hogy próbálod elkerülni.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése