keresés

2019. április 12., péntek

Influencerek, Youtuberek

Enji Night, Tóth Attila, KerekMese, Radics Peti, Grumpy Cat, Mr Beast,
Tovább is van, mondjam még?

A közösségi hálózatok rohamos terjeszkedése és népszerűsége nyomán a véleményvezérek (influencerek) száma és ismertsége is egyre növekszik. Valahol maga az influencer is termék: egy olyan termék, ami alkalmas arra, hogy egy meghatározott – jellemzően feltüntetetten szponzorált – tartalmat népszerűsítsen. Vonzerejük titka elsősorban a közvetlenség és személyesség, de fontos az egyediség, a kreativitás, és a humor is, hiszen az általuk előállított tartalom 31%-ban vicces, szórakoztató jellegű.


A Be Social, tizenévesek között készített, nem reprezentatív felmérése szerint a tinédzserek netezési szokásai erősen eltérnek a többi generációéban megfigyelhetőtől. A válaszadók 78%-a napi 3 óránál többet internetezik, közel fele pedig 4 óránál is többet. Preferencialistájukon a Facebook csak az ötödik helyre fért be, megelőzi az Instagram, YouTube, Messenger és a Snapchat is. 

Reklám, reklám, mondd meg nékem, ki a legszebb a vidéken.. 

Meg kell említeni, hogy a hirdetések sem a hagyományos médián keresztül érkeznek a potenciális fogyasztó felé, hanem olyan felületeken, mint a Twitter, Facebook, Instagram, Snapchat és ezekhez a területekhez új szereplők megjelenése kötődik. Ők az influencerek, akiknek hatása az előbb említett felmérésben is szereplő Z generáció tagjaira (1996 után születettek) kiemelkedően magas. Influencerek lehetnek hírességek, szakértők, bloggerek, vloggerek és elkülöníthető az új feltörekvő csoport, a mikroinfluencerek. Az Instagramon a tinik 61%-a több mint tíz influencert követ, 28%-uk pedig harmincnál is többet és a fiatalok negyven százaléka vett már legalább egyszer azért valamit, mert egy influencer ajánlotta.

Tehát, a tévé helyett a videómegosztókat nézik egyre többen és az online költségek alacsonyabbak, mint egy hagyományos tévékampány esetében, ezért a cégek előszeretettel költenek az influenszerekre még akkor is, ha sokszor kifejezetten nehéz mérni egy-egy ilyen kampány valódi sikerét.
Nagy általánosságban a véleményvezérek megosztják a követőikkel az életük legapróbb részleteit is.
A márkák azért szeretnek gyerekekkel hirdetni, amiért más ismert emberekkel is, azaz mert a nézők és követők nem feltétlenül úgy reagálnak rá, mint egy klasszikus reklámra, hanem sokkal inkább úgy, mint egy baráti ajánlatra. A megkereséstől a konkrét posztig sokkal gyorsabb a folyamat, ráadásul sokszor több potenciális ügyfelet el lehet érni, mint egy TV-reklámmal.

Mikor van a túl korán?

Van olyan külföldi eset, amikor egy anya, a még meg sem született gyermekének hoz létre Instagram oldalt és az a baba úgy bújik ki az anyaméhből, hogy 112 ezren egyszerre sírnak fel: "Itt van oáoáoáoá!" és hopp, már bele is születnek a közösségi médiába. Anya, Apa, Lara, Tomi és a többiek is mind ezt csinálják, mi lehet akkor ebben a baj? Meg aztán, a Gesztesi Panka is úgy döntött, hogy komolyan ezzel szeretne foglalkozni, szóval, tutira jó buli.
Itthon nagyjából három éve nőtt meg az online gyerekek piaci értéke, az ügynökségek és vállalatok azóta számolnak érdemben a 18 év alatti, nagy követőbázissal rendelkező közösségi médiás arcokkal mint hirdetőkkel.
Azért is fontos a közönséget tudatosan kezelnie az influenszereknek, mert a pénzköltési vágyra gyakorolt hatáson kívül a gyerekek identitására is nagyobb hatással lehetnek a kortárs sztárok: alakíthatják őket abban, hogyan viselkednek, milyen ruhát viselnek, mikor kezdenek sminkelni vagy mit gondolnak a férfiak és nők, a különböző kisebbségi-, életkori csoportok képviselőiről.


Számokat! Számokat! Számokat!

A Top 10 Insta sztár dobogósai itthon Palvin Barbara (11.641.207), Dzsudzsák Balázs (1.017.196) és Enji Night (cosplayer, 713.200), a legtöbb feliratkozóval bíró YouTube csatornák pedig a Videómánia, PamKutya, VamosArt, Radics Peti, milliós és több százeres feliratkozóval, de ez koránt sem jelenti azt, hogy ők rendelkeznek a legnagyobb videós nézettséggel is; ezt hazánkban a KerekMese csatornája vezeti, 821.990.788 számú megtekintéssel (remélem, valaki ki tudja olvasni :)), amely majdnem háromszor akkora, mint a feliratkozók száma alapján második helyen álló PamKutya, aki ennek a listának a hetedik helyére ért “csak” el (290.843.016 megtekintés). Nos, a gyerekek még mindig megkerülhetetlen erő ;) 

Külföldön kissé meredekebb számokkal találkozunk youtuberek és influencerek tekintetében. Jelenleg Pewdiepie kicsivel kevesebb, mint 93 millió feliratkozóval, Jake Paul jelenleg 18 millióval, míg Mr Beast 16.5 millió feliratkozóval rendelkezik saját YouTube csatornáján. Viszont ő pillanatnyilag a legsikeresebb YouTube sztár a világon (az elmúlt 10 videója 168 millió megtekintést ért el) és aki arra fordítja a videókból és a szponzori támogatásból származó bevételeit, hogy random szétosztja azt ismeretlenek között, amikről aztán újabb videót készít. Így jutott valaki például egy vadonatúj Teslához (aki legtovább maradt az autóban, az elvihette), egy szuper házhoz (aki a legtovább rajta tartotta a kezét, megnyerte azt) vagy éppen 100 dollárhoz, pedig csak jégkását ment venni egy fagyis kocsihoz.

Forrás:
hu.ign.com/internet-1/39060/feature/kik-azok-az-influencerek
www.influencerkereso.hu
matebalazs.hu/ki-az-influencer.html
index.hu/techtud/2019/02/13/kiberter-tini-felmeres-internet-kozossegi-media-be-social/
nmhh.hu/cikk/195715/Influencerek_kik_ok_es_honnan_jottek
index.hu/techtud/2019/04/19/magyar_gyerek_tiktok_influencer_ipar/
index.hu/techtud/2019/04/18/influenszer_gyerekbantalmazas/

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése