A taxonomy és a folksonomy
A taxonomy a leírandó tartalmak osztályozását jelenti. Rendezi és csoportosítja a weben a dokumentumokat, illetve egyéb információforrásokat az általuk képviselt fogalmak hasonlósága alapján. Hierarchiaszinteket határoz meg a jobb visszakereshetőség érdekében, így alá-fölérendeltségi kapcsolatban álló információk leírására alkalmas.
Szisztematikus és szintetikus osztályozási eszköz a tudás-és az ismeretreprezentáció céljára.
A kifejezést 2004-ben használta először Thomas Vander Wal, majd Gene Smith tanulmánya alapján terjedt el. A folk (nép) és a taxonomy (csoportosítás, osztályozás) szavak összevonásából keletkezett, és a nem professzionális indexelők által létrehozott taxonómiára utal.
Thomas Vander Wal szerint folkszonómia akkor jön létre, amikor az emberek - saját későbbi információ-visszakeresési céljaik érdekében - online indexelhetnek tételeket, ami nagyon hasznos személyes információkezelő eszközzé válhat. Ugyanakkor van egy másik előnye is, mégpedig közösségi szempontból: ezeket a jelölőket mások is használhatják addig ismeretlen tételek megtalálására, hozzátehetik saját ismereteiket, sőt egy-egy ilyen jelölő köré használói közösségek is szerveződhetnek.
Azon túl, hogy milyen címkékkel látták el az anyagokat, az is számít, hogy melyik címkét hányszor alkalmazták, így alakul ki a közös tudás. A címkéket olykor címkefelhővel ábrázolják, ahol a népszerűbb címkék nagyobb betűkkel vannak szedve.
A folkszonómiák tehát a felhasználók közös ismereteit képviselik, ezért is nevezik közösségi osztályozásnak vagy kollaboratív címkézésnek.
Gyakorlati példák
Számtalan olyan weboldal létezik, mely közösségi indexelést tesz lehetővé. A fényképmegosztó oldalak közül például ilyen a Flickr, a Pinterest vagy az Országalbum. A videómegosztó YouTube, a hangmegosztó Soundcloud, és a könyves közösségi oldal, a LibraryThing esetében is címkézhetünk. Szintén jó példa a Fotobabble, ahol fényképeink alá hangot tölthetünk fel, a szófelhőkészítő Wordle vagy a WordArt (ami régebben Tagul néven futott), a felméréskészítő SurveyMonkey vagy a könyvjelző-és linkmegosztó Diigo. A Facebookon a hashtageknek is ez a szerepük. Hasonlóképpen a már nem működő Technorati, a videó-és hangmegosztó Odeo és a könyvjelzőmegosztó del.icio.us is címkéket használt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése