keresés

2019. december 13., péntek

Influencerek, Youtube sztárok hatása



Az utóbbi időben egyre gyakrabban találkozunk az influencer kifejezéssel, de vajon kik azok az influencerek?

Az influencer szó befolyásolót jelent, ők azok az ún. véleményvezérek, akik követőik véleményét, szokásait jelentősen befolyásolni tudják. A hivatalos definíció szerint szerint bárki, aki rendelkezik azon képességgel, hogy hatással legyen mások vásárlási döntéseire, szokásaira, mégpedig (vélt vagy valós) szakértelme, tudása, pozíciója vagy kapcsolatai alapján. Mindenről van véleményük, feltűnnek videókban, blogokon, közösségi felületeken. Az influencerek teljesítménye, hatása mérhető, olyannyira, hogy ma már minden magára valamit is adó cég igénybe veszi az influencerek által nyújtott előnyöket: a követőik eléréséhez az influenceren keresztül vezet az út. A cégek számára kifejezetten nagy előnyt jelent, hogy az influencerek követői sokkal személyesebb véleményekkel találkozhatnak az adott termékkel, szolgáltatással kapcsolatban, mint egy átlagos reklám esetében, ami személytelen. Az influencereknek saját portfóliójuk van, mért adatokkal, teljesítménymutatókkal, megkönnyítve a cégeknek a választást, hogy illeszkedik-e az adott termék arculatába vagy sem. Tulajdonképpen maga az influncer ezáltal termékké válik, de a más területen híres személyekkel színészek, zenészek ellentétben, ők ezt a tevékenységet hivatásszerűen végzik. Ugyanakkor az influencereknek fel kell tüntetniük, az adott céget, mint szponzort, így nem burkoltan reklámoznak ideális esetben.

Az influencerség megjelenése gyakorlatilag egyidős a közösségi médiákkal, ugyanakkor az internet előtt is voltak hasonló jelenségek, gondoljunk csak a filmsztárokra, zenészekre, mint szokásokat befolyásoló példákra.

Mitől ennyire hatékonyak?

Az influencerek sikere leginkább abban rejlik, hogy a követőik közül kerülnek ki, ún. átlagemberek, így könnyebben tudnak velük azonosulni. Egy felmérés szerint a vonzerejük titka elsősorban a közvetlenség és személyesség, de a vicces vagy kreatív tartalom is növeli népszerűségüket. Az influencerek többnyire a Z generáció tagjait szólítják meg, esetenként azonban az Y generáció felé is sikeresnek bizonyulnak néhányan, főként a gasztronómia vagy a lakberendezés terén.

Mi a hatásterületük?
 A digitalizáció jelen van a mindennapokban, így a közösségi médián keresztül az influencerek is alakítják gazdasági, kulturális, és közösségi szokásainkat. A gazdaságban marketing szerepük már elvitathatatlanul jelentős.

Magyarországon hány influencer van?

Nincsenek pontos adatok erről. Szabó Gergő digitális média és online szakértő idén augusztusi becslése szerint ma Magyarországon 30-50 fő az, aki foglalkozásszerűen él netes videózásból. Nyilván naponta frissülő Magyar Youtuber Toplista is van.

Hány követőjük van?

A hivatalos adatok szerint a csak Youtube-ot csak Magyarországról havonta öt és fél millió egyedi látogató keresi fel. Az influencerek követőinek létszáma nyilvános, hiszen ennek az adatnak „beárazó” szerepe van. Azonban egy ember általában több influencert/youtubert is követ/kedvel, és más szolgáltatót is használhat. Becslések szerint a közösségi médiát használók több, mint 10%-a követő, így valószínűleg a követők száma 6 számjegyű.

Kik a követőik?

Kulturális és viselkedési hatásuk meghatározó a gyermek és fiatal felnőtt korosztály életére, mert az influencerek követői jellemzően 10-35 év közöttiek. Az idősebbek helyett a kortársak értékrendjét - azt is a médián keresztül influencerek közvetítésével - veszik át a fiatalok.

Új jelenség:


2017 óta hazánkban is felkapott a mukbang. Ez kamera előtti hedonisztikus, habzsoló evése a házigazdának, amit internetes közvetítésen (Youtube, Twitch) keresztül lehet követni. A követők kommentjei jól mutatják a közvetlen hatást (mit, mikor, mennyit, hogyan esznek). Az influencerrel történő médián keresztüli együttevések az étkezés szociális aktusával segítik követő/rajongó kötődését az influencerhez.


A főként Y és Z generációs magyar válaszadók körében végzett online kutatásból, melyet a Follow Me Influencer Marketing Agency és az ArvaliCom készített kiderült, hogy egyre több fiatal vágya-terve, hogy influencer legyen. A nem reprezentatív kutatás szerint az influencerek hatása azonos, sőt bizonyos területeken erősebb a család és a tanárok hatásánál is. Az “influencerkedés” könnyű, szórakoztató, gazdagságot és ismertséget biztosító élet formaként szerepel a fiatalok képzeletében: ez a vágy és a cél. 


Helyzet felmérés és teendők


A felelősen gondolkodó felnőttek mindig a valóság, tények és trendek feltárására, értelmezésére törekszenek. Például a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat Magyar Egyesülete - mely politikai, vallási és nemzeti kérdésekben semleges szervezet - a X. Nemzetközi médiakonferenciát szervezte idén. A 2019. október 1-2 között tartott esemény címe “A média hatása a gyermekekre és a fiatalokra” volt. Friss, reprezentatív kutatási eredményeket, aktuális szakmai programok, módszertan és megoldási javaslatokat is tartalmazott a program. Sok területről érkeztek előadók: pedagógia-szakértő, pszichológus, pszichiáter, szociológus,társadalom- médiakutatók, rendőrségi nyelvi profilozó, játék- és viselkedéstervező, számítástechnikai szakemberek, közösségi média szolgáltató magyarországi vezetője, ....stb.
Az influencer jelenséghez a felsorolt előadások kapcsolódtak:


Összegzés
A  médiakonferencián elhangzottak szerint a szakemberek egyetértettek abban, hogy a következő nemzedék nevelésében is szükséges a szeretet, figyelem és bizalom hármasa, de akkor hozhat eredményt, ha a jelen technológiákat bevonják a munkába, azaz ha azokat megismerik, használják, és fejlesztik a szülők, és az oktatók.

A résztvevők kerekasztal beszélgetéseken elmélyülhettek egy-egy témában. Minden érdeklődőnek lehetősége van az elhangzott előadások megtekintésére a YouTube csatornán.


Források:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése