keresés

2019. december 11., szerda

A Facebook hatalomátvétele

Magyarország és a világ népességének legalább 60%-a ha nem is használja a mindennapjaiban de tudja, hogy mi a Facebook. Ha 10 évvel ezelőtt kutatást tartottunk volna, valószínűleg ez a szám sokkal kisebb lenne. Ma már szinte elképzelhetetlen, hogy ne legyen valakinek profilja a közösségi oldalon. Azonban nem volt ez mindig így.



A Facebook elődei


Nem a Facebook volt az egyetlen és első próbálkozás a közösségi média területén. Akik legalább két évtizede születtek, ismerhették és találkozhattak és az IWIW-vel, a MySpace-szel és a MyVip-pel is. Ezek közül a MySpace kivételével mindegyik magyar kezekből származik. A legrégebbi az IWIW, amely egyike volt a világ legelső ismerettségi hálózatainak, 2002-ben alapították. 2005 és 2010 között a leglátogatottabb magyar weboldal volt. Amikor megjelent a MyVip már cseppet sem számított újdonságnak, mivel akkor már négy éve létezett az IWIW. A MySpace-t is közösség építő céllal fejlesztették, azonban ezt inkább nevezhetnénk személyes blognak, ebben is különbözik társaitól. Ebben az időszakban hódított még az MSN, ami leginkább az akkori fiatal generációt nyerte meg magának.

Facebook története


Mark Zuckerberg
A mai világban az emberek 80%-a a mindennapi élete részének tekinti a Facebook-ot. Innen tájékozódunk a barátaink életéről, a politikáról, divatról, arról, hogy mit főzzünk aznap vagy akár időjárásról is. Azt azonban kevesen tudják, hogy a közösségi oldal amit ma használunk nem ebben a
formájában indult és az ötletet sem teljes egészében a facebook népe által jól ismert Mark Zuckerberg találta ki. Az ötletgazda a legjobb barátja Adam D’Angelo volt aki 2003-ban, a Facebook indulása előtti évben létrehozott egy csak egyetemisták számára elérhető közösségi oldalt a Facemasht. Ez ösztönzőként hatott Zuckerbergre és a Harward egyetem falai között megalkotta a Facebookot. Kezdetekben csak néhány egyetem együttműködésével az ott tanulok és oktatók használták, majd 2006-ban nyerte el mai formáját a közösségi oldal amikor is már több százezren regisztráltak a világ minden tájáról.

A Facebook hatalomátvétele

 

A Facebook megjelenésével nagyon sok újdonságot hozott melyet elődei nem tudtak. Kezdetekben lehetett az ismerőseink üzenőfalára írogatni fotókat feltölteni és megosztani. A kiírásokra és közzétett fényképekre előszőr csak “Like” gombbal lehetett reagálni, azaz tetszett nekünk az ismerősünk által közzétett bejegyzés vagy fotó. A “Like” gomb 2015-ben egy kisebb átalakításon esett át. Ezek után már több féle reakciót is ki lehetett fejezni, azonban a sokak kíváncsiságát frusztráló “Dislike” azaz “Nem tetszik”  reakció még mindig nem jelent meg. Az alapító Mark Zuckerberg szerint soha nem is fog, mivel nem illik a cég arculatához, ahhoz amit képvisel. Ezen kívül kinyilváníthatjuk véleményünket több reakcióval is. Ezek a megmaradt “Tetszik”-en kívül az “Imádom”, “Vicces”, “Wow”, “Szomorú” és “Dühítő”. A Facebokkal ma már kéz a kézben jár a Messenger is ami pedig az úgymond SMS-ező funkcióját látja el a weboldalnak.


Értelemszerűen a Facebook, a többi közösségi oldalhoz nem mérhető szolgáltatásai miatt Magyarországra való bekerülése után szinte azonnal átvette a vezető szerepet az embereknél.
Mindenkinek tetszettek azok a funkciók amiket használhattak és mivel nem csak hazai, hanem nemzetközi szinten ismert és elérhető volt az oldal, ezért a külföldön tartózkodó barátokkal családtagokkal is megkönnyített a kapcsolattartást. Felhasználói szempontból is toronymagasan vezet, azonban bevétel szempontjából is. A Facebook bevétele az előző negyedévhez képest 19%-al emelkedett, és így már negyedévente 6,09 millió dollárt hoz a konyhára.

Mivel mindenhol ott van és szerves része az életünknek elgondolkodtató, hogy a Facebook csak a többi konkurens közösségi oldal felett vette át a hatalmat, vagy már az ember, a felhasználók felett is.
A közösségi média nem csak összehozhatja, az embereket, hanem el is idegenítheti őket egymástól. Régebben az volt a célja a Facebooknak, hogy a kapcsolattartást elősegítse az emberek között, abszolút közösségépítő funkciója volt. Manapság is fellelhető ez az irányzat azonban az emberek nem csak erre használják már. Több cikket is olvashatunk a Ciber-mobbing, azaz internetes zaklatással kapcsolatban például. Emellett sokan kirakatként használják. Mindenféle olyan posztot osztanak meg magukról, mesterkélt fényképeket, hazugságokat, melyekkel befolyásolják az emberek róluk alkotott képét. Más szóval hazugságokkal próbálnak “Like”-okat és elismerést, megbecsülést szerezni maguknak.
Több pszichológiai kísérletet is készítettek a Facebook témával, felhasználásával kapcsolatban. Az eredmények változóak, de a Facebook maga is beismerte a tavalyi évben, hogy nem feltétlen pozitív hatása van az emberekre a közösségi oldalnak.

Összességében a Facebook hatalma verhetetlennek tűnik, bevételét és a felhasználók mennyiségét tekintve. Az emberekre gyakorolt pozitív és negatív hatásairól pedig órákig, sőt napokig lehetne vitatkozni.

Felhasznált források:
https://www.netmarketing.hu/kek-robbanas-a-facebook-tortenete/
https://hvg.hu/tudomany/20100211_facebook_szuletesnap_erdekes_tenyek
http://www.vous.hu/hir/20171104-myvip-retro-kozossegi-media-2009
https://artportal.hu/magazin/a-facebook-es-a-felhasznalok-hatalma/
https://kozossegikalandozasok.hu/2019/01/30/ujra-novekedesi-palyan-a-facebook/

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése