keresés

2020. április 28., kedd

A UX designer szakma

Cikksorozatában mutat be a hvg.hu egy olyan hiányszakmát amivel meglehetősen jól lehet keresni, mégis kevesen tudnak a létezéséről. A szerző, Garami Zoltán, több mint 10 éve dolgozik a szakmában, jelenleg egy amerikai székhelyű oktatási technológiai vállalatnál Senior Product Designer pozícióban.

A termékfejlesztések egészen a közelmúltig nem voltak ilyen mértékben átgondoltan megtervezve mint ma. Nem történtek tudatos kutatások a termék célcsoportja és felhasználói körében az egyre szélesedő kínálat mellett. Itt kezdődik a szakma törtènete. A piac időben reagálva már nem csak a termék megjelenésére hanem összességében a pozitív élmény megteremtésére is igyekezett figyelni. Nem csupán maga a termék lett fontos, hanem minden a márka céggel kapcsolatos tevékenység.


Mi az a UX designer?


Kialakulását a grafikai tervező szakmából eredeztetik, de nem áll távol a pszichológiától, építészettől és a marketingtől sem. A teljes megnevezés a User Experience Designer, magyarul Felhasználói élmény tervező, amelyet a szakmát rèszegysègekre bontó pozìciókon is hirdetnek az állást kínáló cégek, például:

  • Product Designer- Termék tervező
  • Interaction Designer- Interakció tervező
  • UX Researcher- Felhasználói élmény kutató
  • UX Writer vagy Content Strategist- Felhasználói élmény szövegíró

Hogyan kell elképzelni a felhasználói élmény tervezést?


A felhasználói élmény tervezés első lépése a kutatás, a felhasználók kapcsolatának elemzèse a termèkkel. Minèl egyszerűbb ès felhasználóbarátabb annál jobb. Ha a termék még a felfedezési szakaszban jár és már ott észrevesznek egy hibát, azt könnyebb és olcsóbb javítani, ellenben mikor már a produkciós fázisban vagy a polcokon van. A hibák kiküszöbölésére a terméket tovább fejlesztik, a működésében fellépő hibákat kijavítják, és esetleg új funkciót is kaphat. Mindezt a felhasználó visszajelzése szerint alakítják, amely a termèk teljes èletciklusa alatt figyelembe van vève.  A fő szempont és hangsúly ebben a szakmában hogy a produktum hasznos, jól használható és az örömszerző legyen.

A kutatások elméleti alapjai és módszerei


Ebben a szakmában nincs egy meghatározott sablon amit követni kell. Minden kutatás más más módszereket igényel és attól is függ hogy ki melyiket szereti alkalmazni. Persze van olyan amit szinte minden esetben elvégeznek. Ilyenek a “field visit”, magyarul terepkutatás, és a “usability”, az az használhatósági teszt. Kvalitatív (minőségi) és kvantitatív (mennyiségi) módszereket érdemes vegyítve használni, hogy minél több nézőpontból kapjunk rálátást az teljes cselekményre. Ugyanakkor ezek nem kőbe vésett vizsgálatok, a körülmények sokszor alakítják a folyamatokat. Ezek csak egy alapot adnak a szakmának, amiket érdemes tudni és iránymutatásként használni. A kutatások végén aztán egy riport készül, amely könnyen fogyasztható, tömör és gyorsan befogadható a kollégák számára.

Miért fontos egy cégnek a UX designer alkalmazása?


Óriási verseny van a piacon, rengeteg közel ugyanazzal a céllal gyártott termék, és csupán egy különbség van köztük: milyen érzést váltanak ki a felhasználóból.
Az öröm a legjobb reklám- ìrja a cikk. Ha veszünk egy telefont és jó élményeink vannak vele kapcsolatban, akkor szívesen beszámolunk róla barátainknak/ismerőseinknek és lehet legközelebb ők is egy olyan telefont vesznek, vagy esetleg azt a márkát választják. Viszont ha egy terméknél nem lehet figyelembe venni a felhasználó elégedettségét, például egy bankautomatánál, mert azt egyéb esetben is kénytelenek vagyunk igénybe venni és használni, akkor is fontos hogy ne rossz élményekkel távozzon a felhasználó.
Az élmények maradandóak, így fontos hogy az pozitív legyen. Ennek megtervezésével nem kevés pénzt spórolhat a termék gyártója, legyen az egy szoftver vagy szolgáltatás, mindamellett hogy versenyképesek maradhatnak.

Források:
HVG: Hiányszakma, amiről sokan nem tudnak – Mi az a felhasználói élmény, és miért kell megtervezni?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése