keresés

2020. április 18., szombat

Az Amazon.com fejlődéstörténete - Az évszázad egyik legsikeresebb startupja

A ma már multimilliárd dolláros vállalat Jeff Bezos startupjából nőtte ki magát. Bezos 1994-ig a Wall Streeten dolgozott, de idejében felismerte az internet rohamos fejlődésének lehetőségeit, így otthagyva Wall Street-i munkáját a garázsában létrehozta az Amazon.com-ot. De hogyan lesz egy garázs startupból multimilliárdos vállalat? Hogy lesz Jeff Bezosból a világ egyik leggazdagabb embere?

A kezdetek
 
Bezos - miután kiválasztott "top 20" terméket, melyre szerinte nagy lenne a kereslet - a könyvek értékesítése mellett döntött. Érvei egyszerűek voltak: a könyvek ára alacsony és a könyvek iránti szükséglet, vásárlási igény univerzális. A hagyományos könyvesboltok limitált számú kiadványt tudtak értékesíteni, de egy online könyvesbolt nincs ilyen keretek közé szorítva. A cég nevét egy szótár lapozgatása közben találta. Mindenképpen "A" betüvel kezdődő nevet szeretett volna, hogy a keresőprogramok az elsők között dobják ki az oldalt. A cég létrehozásához való tőkét Bezos szüleinek megtakarításai jelentették, ami több százezer dollár volt. A cég logóján 2000-től egy nyíl mutat az A-tól a Z-hez, ezzel jelezve, hogy a vállalat A-tól Z-ig mindent szállít.



Az üzleti stratégia  

A vállalat üzleti stratégiájával sokan nem értettek egyet, ugyanis a vállalat indítását követő 5-6 évben nem terveztek profitot szerezni. Az első nyereséggel zárt év 2001 volt, ekkor a  cég bevétele már több, mint egymilliárd dollár volt. Ez a bevétel mutatta meg, hogy a modell, melyben annyian kételkedtek nyereséges is lehet. 1998 júniusában kezdenek CD és DVD árusítással is foglalkozni. 125 ezer zeneszám állt ekkor a kínálatukban, valamint lehetővé tették videoklippek lejátszását és zenék keresését a hallgató hangulata alapján is. Ezután 2002-ben kezdenek el foglalkozni ruhák szállításával is. Több, mint 400 partnercéggel állnak kapcsolatban. Ekkor az Amazon már bőven kinőtte a garázsból indult "könyvesboltját", már nem csak könyvekkel, hanem elektronikus eszközök, háztartási eszközök, játékok, valamint magazin előfizetések forgalmazásával is foglalkoznak.

Az Amazon.com sokáig csak viszonteladó volt, de 2003-ban elindították Amazon Web Services-t (AWS vagy Amazon WS), mely hivatalosan csak 2006-ban indult el. Ezen az oldalon találhatóak az Amazon által kínált szolgáltatások, melyek egy felhő alapú platformot alkotnak. Céljuk, hogy más weboldalak, valamint kliens oldali alkalmazások számára szolgáltatásokat nyújtsanak. Az Amazon Web Services 8 földrajzi régióban található (Egyesült Államok keleti és nyugati részei, Brazília, Írország, Szingapúr, Tokió valamint Sydney) és olyannyira nagy számítási kapacitással rendelkezik, hogy az Egyesült Államok kormányzati szervei is egy külön erre a célra létrehozott "GovCloud" nevü régiót használnak.

Az Amazon.com eleinte csak az Egyesült Államokban terjeszkedett, de ma már jelen van Kanadában, az Egyesült királyságban, Németországban, Ausztriában, Franciaországban, Kínában és Japánban, valamint a világ minden tájára szállít. Sikerének titka - az olcsó árak és a bő kínálat mellett -, hogy 1999-ben bevezette a "1-click" patentot is, melynek lényege a vásárlás megkönnyítése volt, időt és energiát spóroltak meg a vásárlóknak, mely mögött adatszerzés volt a valódi szándékuk.

A válsághelyzet alatt is állják a sarat

A vállalat a válsághelyzet ideje alatt is igyekszik növelni a bevételeit és kielégíteni a vásárlók növekvő igényeit az internetes vásárlás terén. A közelmúltban a vállalat 75 ezer dolgozót vett fel, hogy ki tudják szolgálni a megnövekedett igényt, hisz mindenki igyekszik online elvégezni a bevásárlást. A hír bejelentésének hatására a piaci részesedéseik 5%-ot emelkedtek. 

De nem csak pozitív hírek érkeztek mostanság az Amazon háza tájáról. A napokban röppent fel a hír, mely szerint az Amazon dolgozói kiértékelték a független eladóik más platformon lévő üzleti tevékenységeit, ezekkel javítva a saját eladásaikat és felvéve a piaci versenyt. Az információt kiszivárogtató 20 egykori Amazon dolgozó szerint ezekről az üzletpolitikával ellentétes tevékenységekről a vezetők is tudtak, - sőt, néhányan maguk is részt vettek bennük – de nem szankcionálták vagy tiltották őket. Az Amazon reakciójában kifejezte, hogy ugyan nem hiszi el a vádakat, de belső vizsgálatot indítanak és alaposan utána néznek.




A vállalat keresi a kihasználatlan lehetőségeket, mindig igyekeznek újítani. Bezost hiába tartják mániákusnak és keménykezűnek, kemény munkája árán övé a század egyik leggazdagabb és legsikeresebb startupja. 



Források:


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése