keresés

2020. szeptember 29., kedd

Az Amazon fejlődéstörténete

Amazon internetes könyváruház raktára   

  
  „Ha a versenytársaidra fókuszálsz, akkor várnod kell addig, amíg a versenytársad lép. Koncentrálj a fogyasztóidra, így igazán úttörő lehetsz” - Jeff Bezos

 Az Amazon egy elektronikus kereskedelemmel foglalkozó amerikai cég. Az oldal online könyváruházként indult, később rengeteg felvásárlás eredményeként bővült a kínálat: DVD-kkel, CD-kkel, számítógépes programokkal, videójátékokkal, elektromos berendezésekkel, ruházati cikkekkel, bútorokkal, élelmiszerekkel, és még sok egyéb termékkel. De hogyan is sikerült egy internetes kiskereskedelmi vállalatnak ilyen hatalmas méretűvé és sokrétűvé fejlődnie? Milyen lehetőségeket látott meg alapítója (Jeff Bezos) az internetes vásárlásban?

 

 

 Az Amazon kialakulása és fejlődése

 Az oldalt Jeff Bezos (miután meglátta a lehetőséget az internet rohamos fejlődésében és ott hagyta Wall Street-i munkáját) alapította saját garázsában, eredetileg Cadabra.com néven 1994-ben, majd 1995-ben tényleges megkezdte működését.

 És hogy miért éppen könyvekkel kezdték? A hagyományos könyvesboltok csak limitált számban tudtak értékesíteni, ahogyan a könyveket forgalmazó csomagküldő szolgáltatások is csak 200 000 kiadványt árultak, azonban egy online könyvesboltnak nincs ilyen limitje. Üzleti terve igen szokatlannak bizonyult, ugyanis a vállalat 4-5 évre nem tervezett bevételi nyereséget. Az első nyeresége a cégnek 2001-ben volt (5 millió dollár). Az Amazon ezek után a nemzetközi tőzsdén is gyarapodni kezdett, miután az élelmiszeri kiskereskedelembe is betette a lábát az offline piacon. A Jeff Bezos elnöksége alatt működő Amazon a világ első számú online kereskedelmi cége.

 1998-ban, négy évvel az alapítása után, az Amazon megvásárolta az IMDb-t (Internet Movie Database), és zenékkel bővült, a felhasználók több, mint 125 000 CD-ből és DVD-ből választhattak. A következő évben az Amazon felvásárolta az Alexa Internet webes forgalomelemző céget, amelyet nem szabad összetéveszteni a később érkező, népszerűbb Alexával. 2007-ben indította el streaming szolgáltatását, amelyet eredetileg Amazon MP3-nak hívtak, majd később Amazon Music-ra változtatták. Ezek után sorra vásárolt fel videójáték-fejlesztőket (Double Helix Games), élő közvetítésű platformokat (Twichet), játékinformációs és kommunikációs platformokat (Curse), és még sok egyéb mást.

 Az Amazon sokáig csak viszonteladó volt, de 2003-ban elindították Amazon Web Services-t, mely hivatalosan csak 2006-ban indult el. Ezen az oldalon  az Amazon által kínált szolgáltatások találhatóak, amelyek egy felhő alapú platformot alkotnak.A Web Services 8 földrajzi régióban található (Egyesült Államok keleti és nyugati részei, Brazília, Írország, Szingapúr, Tokió valamint Sydney) meg. Az AWS jelentősen magasabb haszonnal rendelkezik, mint a vállalat más részei. A harmadik negyedévben az Amazon 3,7 milliárd dollár működési bevételt generált. A teljes összeg több mint fele, 2,1 milliárd dollár az AWS-től származott, az Amazon teljes bevételének csupán 12 százalékát tette ki.

 A cég "everything store" néven is ismert, ami nem véletlen. Jelenleg a legnagyobb számítási felhő szolgáltató és otthoni biztonsági rendszerek gyártója. Az Amazon divattervező, reklámüzlet, televízió- és filmgyártó, könyvkiadó, valamint a tömegesen beszerzett mikromunka feladatok ellátására szolgáló kiterjedt platform tulajdonosa.

 

Saját termékeik/szolgáltatásaik:

  Az Amazon, ahogy már fent is említettem, később saját termékeket is piacra dobott. Létrehoztak saját márkájú e-olvasókat, tableteket, telefonokat, és egy személyi asszisztenst is, aki a feltett kérdésekre válaszol. Ezek mellett pedig törekednek a szállítás kényelmessé tételére is. Így került terítékre a drónokkal való szállítás is. Ezzel próbálva elérni a legkényelmesebb és leggyorsabb szállítást. Már hosszú évek óta kísérleteztek a drónos csomagszállítással, mivel szerintük ez a jövő egyik legfontosabb hozadéka. Az új drón, amit a Las Vegas-i MARS konferencián mutattak be, és amelyik a cég Prime Air szolgáltatásában működő kézbesítőket gazdagítja. A fejlesztés dönthető szárnyelemekkel rendelkezik. Ezek segítségével nem csak függőleges emelkedésre képes, de előredőlve is tud repülni. A maximum 2 kilós csomagot a kis drón képes fél óra alatt házhoz vinni (persze csak abban az esetben, ha a cím egy logisztikai központ 15 kilométeres körzetében van) és akár a 160 kilométer per órás sebességet is el tudja érni. Az ARK Investing becslése szerint használatukkal a szállítás csomagonkénti önköltségi ára 1 dollár körülire mérsékelhető. Azaz az Amazon évente 15 milliárd dollárt spórolhatna csak közvetlenül a szállításon.

 

Adatszállítás kamionnal

  A Snowmobile nevű 14 méter hosszú kamionnal komplett központok adatmennyiségét lehet szállítani gyorsan és biztonságosan az AWS központokba. A szállítás biztonságáról külön személyzet, videós megfigyelő rendszer és riasztó gondoskodik, miközben az adatok AES-256-os titkosítással kerülnek a raktérbe. Az adatok felrakásáról az Amazon szakembere gondoskodik. A Snowmobile segítségével egy exabájt adatot fél év alatt lehet átmozgatni, míg ez az interneten évek alatt történne meg az Amazon szerint.

 

Kindle generáció

 A Kindle az Amazon saját fejlesztésű e-könyv olvasó termékcsaládja, amely képes arra, hogy digitális adatokat és e-könyveket jelenítsen meg. Jelenleg a 8. generációjánál tart. Pillanatnyilag a következő eszközök tartoznak a családba: a Kindle, Kindle 2, Kindle 3 (Kindle Keyboard), Kindle DX, Kindle 4, Kindle Touch, Kindle Fire, Kindle Paperwhite, Kindle Paperwhite 2 és a Kindle Voyage.  A Kindle hardverje az úgynevezett „e-tintaelektronikus papíron alapszik, mely a szürke 16 árnyalatát képes megjeleníteni. Az elektronikus papír parányi mágneses részecskékből áll. Az elektronikus papír előnye a klasszikus TFT monitorokkal szemben ugyanaz, mint a könyvé. Először is nem használ háttérvilágítást, ami miatt kevésbé káros az ember szemére. Továbbá a napfény nem zavar olvasáskor, „oldalról” is tisztán lehet látni, valamint sokkal kevesebb áramot igényel. A hátránya az oldal frissítésének relatív lassúsága, ami miatt mozgó képek megjelenítésére nem alkalmas.

  

Echo

 Az Echo egy hangszóró, amely a Bluetooth hangszóró és a virtuális asszisztens elegyéből keletkezett. A hangszóró wifi segítségével csatlakozik az internetre és ezáltal az Amazon felhőjéhez is. A kérdéseket az „Alexa” szóval kell megkezdeni. „Alexa” által többek között kérhető zene és állítható ébresztő is. Azonban a virtuális asszisztens nem bizonyult a legmegbízhatóbb eszköznek. Sok panasz érkezett a céghez arról, hogy Alexa megtagad bizonyos parancsokat, van, hogy ki is neveti a használókat, és mindezek tetejébe ezek a problémák a legváratlanabb helyzetekben találják meg a felhasználót, például az éjszaka közepén. Vizsgálatok során pedig kiderült: a nevetgélést bizonyos hangparancsok váltják ki Alexából, aki vagy ami valamiért egész máshogy, az “Alexa ,laugh” vagyis “Alexa nevess” utasításként értelmezett bizonyos kereséseket. 
 Az őszi bejelentésük szerint, az okos hangszóró.széria új, egységes dizájnnal érkezik, henger és korong forma helyett, most gömb formában lesz kapható. A projektben együtt működött  a MediaTek is így egy újonnan fejlesztett Al chip is található lesz a hangszóróban. Ennek segítségével a virtuális asszisztens válaszideje "több száz milliszekundummal" gyorsul. 
 
 
Fizetés tenyérmintázattal

  A legújabb projektjükben, pedig új biometrikus technológiát vezet be fizikai boltjaikba az Amazon, A projekt Amazon One néven került be a köztudatba. A vásárlókat tenyérlemonyat alapján azonosítja be érintés mentesen. Az első használat alkalmával még szükség van a bankkártyára, hogy az adatait rögzíteni tudja a rendszer és tenyérmintához tudja kötni. Azonban a következő alkalommal már elég csak az érzékelő eszközhöz tartani az ember tenyerét. Ez a technológia elsősorban az Egyesült Államokban és az Amazon Go üzletekben debütál, de a vállalat akár eseményeken vagy irodaház beléptetőrendszer gyanánt is alkalmazhatja a későbbiek során.

 
Érdekességek:
Forrás: https://customer-service.xyz/hu/amazon-ugyfelszolgalat/ 

  Az Amazon logóján 2000 óta egy nyíl mutat az A-tól a Z-hez, ezzel jelezve, hogy A-tól Z-ig minden termék megtalálható náluk.

 Bezos „A” betűvel kezdődő nevet szeretett volna a cégének az ábécésorrend miatt, és egy szótár nézegetése közben megakadt a szeme az Amazonon, aminek hasonló változata a világ legnagyobb folyójának neve is egyben. Bezos szerette volna, ha a cége is ilyen „méretűvé” válna, ami sikerült is, hiszen a vállalat nagyjából annyi helyet foglal el világszerte, mint 38 Pentagon.

 2019-ben az Amazon kijelentette, hogy 2040-ig nullára fogja csökkenteni a karbonkibocsátását és, hogy  a klímavédelmi alapján keresztül 10 milliárd dollárt fog adományozni környezetvédelemre.  Ennek egy rész már teljesült is derült ki Bezos Instagram posztjából. Többek között a WWF, a kapott 100 millió dolláros adományt  az amazonasi és közép-amerikai és afrikai esőerdők, kolumbiai, fiji, madagaszkári és mexikói mangrove erdők, és az észak-atlanti fenntartható algakitermelés támogatására fordítja.
 Szintén száz milliót kapott az Environmental Defense Fund, akik a metánszennyezés mérésére és a nagyvállalatok karbonlábnyomának csökkentésére fogják fordítani a pénzt. De a szervezetek között ott van egy tudósszakszervezet, több kutatói csoportosulás és egy erdőtelepítő is.

 Összességében ellehet mondani, hogy Bezos megérzései jók voltak és valóban az online áruházak „törtek hatalomra”. Új termékeikkel és szolgáltatásaikkal pedig nem lőttek mellé. Erről árulkodnak folyamatosan növő bevételeik és népszerűségük.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése