keresés

2020. szeptember 29., kedd

A képmegosztás története, jelene



„A valóságot, a fontos eseményeket, pillanatokat, amik elmúlnak, megörökíthetjük kis fényes papírokon, vagy manapság, ebben a modern világban digitálisan, a számítógépen akár, ahol nem károsodik a fénykép, nem gyűrődik, nem kopik, és nem vesztődik el.”






Kezdetben: Előhívott fotó, floppy lemez, CD, DVD

A társadalom minden szintjén tömeges igény jelentkezett a valóságot legteljesebben megközelítő ábrázolás rögzítésére. Új formát jelentett az újra felfedezett valóság megmutatásában a korábban megszokott képzőművészeti (festmény, szobor) alkotásokhoz képest. Az új forma egyidejűleg új technológiát is életre hívott. A hagyományos festészetet, szobrászkodást felváltotta a fényképészet.
A 80-as években amikor elkezdtek elterjedni a számítógépek, az adathordozók váltak (floppy) megoldássá, hiszen nagyobb mennyiségű adatot voltak képesek tárolni. A floppylemez mágnesezhető réteggel ellátott műanyag korong, amely egy filcborítású műanyag tokban foglal helyet. Az internet és a CD elterjedése végett az 1990-es évekre népszerűségük megszűnt. A CD egy optikai tároló, amely kép, hang valamint digitális formátumú adatok tárolására alkalmas eszköz. Video tárolására alkalmas a DVD. De a Pendrive illetve az USB vált a legnépszerűbbé a hordozható adattárolók körében. Bár az internet népszerűségével és ütemes fejlődésével szemben alul maradtak. Az internet lehetővé tette, hogy a világhálón különféle tartalmakat, képeket oszthassunk meg, esetleg saját oldalt készítsünk. Blogok és vlogok elterjedése ebben az időszakban. Az okostelefonok és laptopok elterjedtével ez egyre csak nőtt. Manapság szinte pár másodperc alatt meg tudjuk osztani képeinket az interneten. 
Elsők között jött létre az IWIW és a MyVip. Az IWIW egy magyar közösségi weboldal volt, egyike a világ legelső ismeretségi hálózatának. 2002. április 14-én jött létre, majd 12 éven át működött, végül 2014 nyarán megszűnt. 
2006-ban pedig a MyVip is bemutatkozott. Képeket a kezdetektől tölthettek fel, de videókat és zenéket csak később. 
2007-ben az Apple megalkotta az IPhone-t, mellyel elkezdődött az okostelefonok hatalma. A sok és különféle közösségi és tartalom megosztó oldalak jöttek létre, melyek között mindenki kedvére válogathat. 

Képek megosztása:
„Képeket régóta el tudunk érni az interneten. Ugyanakkor azok közösségi megosztása, az utóbbi években a mobil eszközök rohamos terjedésével fejlődött leginkább.A képmegosztó szolgáltatásokat immár nem csak számítógépről, hanem közvetlenül a mobil eszközről is elérhetjük. Ezen eszközök
mindegyike rendelkezik beépített kamerával, sőt, lehetőséget biztosít arra, hogy az elkészült képet akár készítést követően közvetlenül feltölthessük valamelyik képmegosztó szolgáltatás alá. Számos esetben a digitális fényképezőgépekbe is kerül instant fotómegosztó funkció.

A legnépszerűbb online képmegosztó felületek:

Indafotó: Magyar szolgáltatás, amelyben (különösen a magyar felület miatt) könnyen és gyorsan tudunk képeket elhelyezni, majd azokat mappákba rendezve tárolni.
Flickr: Egyike volt az első képmegosztó szolgáltatásoknak. Privát képek megtekintésének megosztásán alapuló népszerűsége mellett a szolgáltatást sok blogíró is használja fényképtárhelyként.
Instagram: Az Instagram fényképek és rövid videók megosztásán alapuló amerikai közösségi hálózat. A felhasználók fényképeket és videókat tölthetnek fel, különböző művészi hatású effektekkel/szűrőkkel láthatnak el, beállíthatják a készítés helyét, majd ezt követően a képeket, videókat megoszthatják másokkal.
 Google+: A Google az általa kínált közösségi felületbe építette be a korábbi Picassa képmegosztó alkalmazását. A szolgáltatáson belül lehetőségünk van a képeket különleges hatásokkal ellátni, és mappákba rendezni. A számítógépre telepített Picassa képrendező szoftvert használva közvetlenül elérhetjük a Google+ képmegosztó funkcióit. (Már megszűnt!)
Facebook: Napjaink legnépszerűbb közösségi felülete, ahol mindenki megoszthatja másokkal a fotóit. (Mark Zuckerberg felvásárolta az Instagrammot, és az újításokkal egyre inkább összekapcsolná a két közösségi oldalt. Legújabb újításával is ezt a kapcsolatot erősítené, erről itt olvashatsz.)
Snapchat: A Snapchat egyik legnagyobb előnye, hogy a képek és üzenetek csak rövid ideig elérhetők, majd eltűnnek és elérhetetlenné válnak. Az alkalmazás fejlődése során eljutott a személy-személy fotómegosztástól a Stories, valamint a Discover segítségével a 24 órán át elérhető tartalmakig. Viszont le lehet screenelni a képeket, de erről értesítést kapunk, ha megtörténik.
Pinterest: A Pinterest egy amerikai közösségi képmegosztó weboldal. A szolgáltatás lehetővé teszi, hogy a felregisztrált felhasználók témák szerint rendezetten fényképeket osszanak meg egymással.
 Tumblr: Szövegeket, fényképeket, videókat, linkeket, idézeteket és hangfelvételeket lehet megosztani egy rövid blogon keresztül. A felhasználók követhetik egy másik felhasználó blogját, vagy akár sajátot is szerkeszthetnek. 

Fotós portfólió oldalak:
Ez egy személyes és szakmai bemutatkozó anyag amelyben, bemutathatja irányzatát tehetségét, és legjobbnak tartott felvételeit bárki. Ha portfóliót szeretne készíteni, arra az interneten rengeteg online és ingyenes oldalt található. Képes portfólió oldalak között lehet böngészni, inspirálódni vagy csak képeket nézni. Sokan csak egy adott témára koncentrálódnak, így ha csak egy adott téma érdekel, találunk olyan portfóliókat is amelyek nem tartalmaznak tágabb tartalmakat, így gyorsan megtalálhatjuk azokat a fotókat amelyek érdekesek a számunkra. 
Napjainkban már a portfóliókból is több fajta és típus van, a cégektől kezdve a tanításig sok fajta módon  alkalmazzák.

A képmegosztó alkalmazások közös jellemzője:
  • A feltöltött képeket valamilyen szempont szerint elrendezhetjük, akár mappákban is elhelyezhetjük őket.
  • A képeket online megtekinthetjük, akár több méretben le is tölthetjük azokat.
  • A feltöltött képek lehetnek privát vagy nyilvános hozzáférésűek, de közvetlen email címmel történő meghívással kizárólag adott személyek számára is elérhetővé tehetjük azokat.
  • A többség rendelkezik alapvető képszerkesztő funkciókkal.
  • A tárolt képek többsége számos metaadatot szolgáltat az adott képre vonatkozóan (pl.: milyen kamerával készül, stb.), illetve jelzésre kerülnek a kép felhasználhatóságának jogai. (Így elkerülhetőek a szerzői jogi problémák.)
Digitális marketing a képmegosztó felületen (Példa az Instagram):
A népszerű képes alkalmazásnak is óriási hirdetéshálózata van, egy teljesen új hirdetési felület a világ marketingeseinek és márkáinak.
Az Instagram azóta rengeteget olyan funkcióval bővült, amely tovább bővítette a kereskedők lehetőségét a platformon. Megjelentek például a már említett történetek (és az abban elhelyezhető hirdetések), illetve már közvetlenül az Instagramról is lehet termékeket vásárolni.

Felhasználók:
  • A 18-29 közötti generáció 53% aktív a felületen
  • A 30-49 közötti generáció 25% mutat aktivitást
  • Az 50-64 közötti korcsoport csupán 11% használja a platformot
  • A 65 fölöttiek csupán 6% van jelen a platformon
Statisztikák:
· A divat iránt rajongók naponta 15x gyakrabban nézik az oldalt, mint más érdeklődésű userek
· A legnagyobb eléréssel rendelkező Instagram-posztok 65 százaléka valamilyen termék megjelenítéshez köthető
· A felhasználók 80 százaléka követ minimum 1 márkát
· Az üzletek csupán 36 százaléka hirdet Instagramon
· A márkák 2017-ben 1 milliárd dollárt költenek influencerekre
· Ma már 2 millióan hirdetnek Instagramon
· Az amerikai cégek több mint 70 százaléka használja az oldalt marketing célokra
· Naponta 95 millió képet és videót osztanak meg Instagramon

Az ingyenes alkalmazások miből tartják fenn magukat?
A különböző applikációk bevételhez nem csak a vásárlásokból juthatnak, hanem a reklámokból is.Az applikációkban való reklámozási módszereknek két nagy csoportja van:
· Az applikációban megjelenő reklámok külső cégek reklámjai (például egy időmenedzsmenttel kapcsolatos applikációban egy játék hirdetései jelennek meg)
· Az applikációban megjelenő reklámok a cég saját reklámjai (például egy Coca-Cola applikációban megjelenő reklámok csak és kizárólag a Coca-Colát hirdetik a felhasználóknak)
Itt érdemes megjegyezni, hogy a reklámbevételekből származó bevételek a leggyakoribb bevételi források.

Freemium modell:Az ingyenes verzió biztosít egy nagy számú felhasználói bázist, ezt alapul véve pedig lehetséges egyszeri vagy előfizetés-alapú (rendszeresen, havi vagy éves) vásárlások felkínálása különböző extrákért. A modell tehát egyszerre biztosítja azt, hogy sokan megismerjék és használják az alkalmazást illetve, hogy egy viszonylag jól kalkulálható, állandó bevételt generáljon az alkalmazás. pl.:Spotify



Sajnos ezen képmegosztó felületeken az emberek többsége kezd túlzásba esni. A képkészítés sok embernél már nem az élmények megosztása, megörökítése vált lényegessé, hanem saját maga sztárolása és reklámok, hirdetések posztolása. Sok „szemetet” osztunk meg, a kevesebb néha több elvnek itt is élni kell. Nagyon fontos a tudatos képmegosztás, hiszen ennek veszélyei is lehetnek. Vannak emberek, akik a fotókkal vissza is élhetnek, így fontos, hogy csak olyan képet töltsünk fel amit később sem bánunk meg. Az internetet tudni kell jól használni és akkor a problémák is elkerülnek. (A képmegosztás veszélyeiről bővebben itt olvashatsz.)

Források:
Idézet forrása
Képek múltja
Képmegosztás története-jelene
Instagram
IWiW

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése