keresés

2022. április 13., szerda

Az egyre "népszerűbb" zenei szerzői jogi perek

Amerikában a zeneművek szerzői jogi rend szerint a szerző életében és halála után hetven évig védettek, ugyan úgy, mint Magyarországon. Ezek a művek se részletekben, se egészben nem másolhatók, kivéve archiválási és tudományos kutatási céllal. Ahogy telnek az évek egyre többször fordulnak elő ilyen esetek, mivel az előadók véletlen vagy akár direkt vissza nyúlnak régebbi számok alapjaihoz. 

Childish Gambino esete

Valahogy hasonlóan történt ez Donald Glover-el, az az Childish Gambino-val. Kid Wes rapper szerzői jogi eljárást indított Gambino ellen, mivel úgy gondolta, hogy a "This is Amerika" Grammy-díjat is érdemlő száma, túlságosan hasonlít Wes saját 2016-os számára, a "Made in America"-ra. Az ügyészség azt állapította meg, hogy a fellebbezés jogos, a két szám között több hasonlóságot is felfedeztek. A két dalnak túlságosan hasonló a refrénje, a szerkezeti felépítése és a tartalma. 

Az énekesnek nem ez volt az első ilyen esete amikor is Jase Harley, egy egyenlőre egy dalos művész szintén hasonló hasonlóságokat talált a saját és a rapper száma között. Úgy vélte, hogy a másik szám utánozta a sajátjának a gyors, mégis költői és lírai dalának az áramlását. A művész úgy döntött, hogy nem csinál ebből jogi kérdést, inkább úgy gondolta, hogy pozitívan fogja fel a dolgot, hogy egy másik zeneszerző tőle merített ihletet. 

További hasonló esetek

Nem Gambino volt az egyetlen híres zenész, aki ilyen jogi perekbe keveredett. Ilyen volt például Taylor Swift is, akinek a "Shake it of" című dalát miatt öt pert is indított ugyan az a személy Jessie Graham. Mindegyiket elbocsátották. Ed Shereen-nel is történt egy hasonló eset 2017-ben a "Photography" című számával, mivel egy dalszerző duó azt állította, hogy nagyon hasonlít ez a szám az ő 2009-es "Amazing" című dalukra, a per jogerős volt, ezért Ed-nek részleges tulajdonjogot kellett adni mind a két felperesnek. 

Talán az egyik leghíresebb eset a 2015-ben történt, amikor is Robin Thick és Pharrell Williams közös száma a "Blurred Lines" került jogi per alá. A pert Marvin Gaye családja indította, mivel úgy gondolták, hogy Marvin 1977-es számát a "Got to Give it Up"-ot plagizálták. Az esküdtszék 7.4 milliárd dolláros ítéletet szabott ki a felpereseknek, ez megrázta a zene világot is, mivel a legtöbb szakértő úgy gondolta, hogy a két számnak nincsen köze egymáshoz, csak hasonló a zenei stílusok. 

Van-e igazságos ítélet?

Az utóbbi egy példa arra, hogy sajnos nem mindig jogos az ítélet, a döntés szubjektív, egyénenként eltérő. Mivel a hangok és a skálák korlátozott számban elérhetők, ezért előfordulhatnak hangulatra, stílusra, hasonló érzést keltő dalok, de ez még nem azt jelenti, hogy valamelyik fél lopta volna a másiktól. 

Forrás:
Kép forrás:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése