A legnagyobb videóstreaming-szolgáltató közzétette az első negyedéves eredményét, amiből kiderült, hogy az előfizetőinek száma 200 ezerrel csökkent. A rossz hír pedig
részvényeladási hullámot indított el. A részvények értéke egyetlen nap alatt több, mint harmadával zuhant. Számszerűen a cég összértéke 54 milliárd dollárral (18,4 ezer milliárd forinttal) csökkent. A Netflix nem derülátó a jövőt illetően, ugyanis a második negyedévtől sem vár jobb eredményt. Az előfizetők számának további 2 milliós csökkenésére számítanak.
A válság okai
A cég saját indoklása és
elemzői szerint több oka van a válságnak. A háború az egyik tényező. Ukrajna
megtámadása miatt a Netflix is kivonult Oroszországból, ezzel pedig 700 ezer
felhasználót vesztettek el. A háború áttételes hatása a világgazdasági válság,
és a bizonytalanság. A háztartások nem tudják, mire lehet számítani a jövőben.
A Netflix pedig luxus, mikor az alapvető létszükségletekre kell költeni.
A pandémia is fontos tényező.
A járvány kezdetben jól jött a Netflixnek, ugyanis a bevezetett korlátozó
intézkedések idején az otthonaikba szorult emberek többet tévéztek, így az
előfizetők száma nőtt. A Netflix megközelítette az előfizetői
maximumát, ami irreálisan magas elvárásokat alakított ki a Netflixszel szemben
az elemzők, a beruházók, és a cégvezetés szemében. A felhasználószám minimális
csökkenése nem lett volna akkora katasztrófa, ha nem milliós növekedésre számít
mindenki. A pandémia másik hozadéka, hogy világszerte elszállt az infláció,
különösen az olyan alapvető dolgok drágultak, mint az energia és az
élelmiszerek, amik fontosabbak, mint a Netflix.
A konkurencia se jött jól
a Netflixnek. A Netflix évekig egyeduralkodó volt a piacon, így a legtöbb
stúdió és csatorna a Netflixnek adta el a filmjei és sorozatai streamelési
jogait. Ennek
azonban vége, mióta ott van a Disneynek a Disney+. A
Netflix ebben a helyzetben rengeteg tartalmat vesztett,
amik
a konkurenciához kerültek át. Ez azt jelenti, hogy aki mondjuk Marvel-filmeket
akar nézni, annak a Disney+-ra kell előfizetnie.
A válságkezelés
A cégvezetés
bejelentette, véget akarnak vetni annak a gyakorlatnak, hogy egy előfizetést
több háztartás használ egyszerre. Állításuk szerint sok a potyautas, 100
millió háztartás lehet, amelyik megosztott jelszóval használja az előfizetést, vagyis
nem fizet érte. Emiatt korábban is panaszkodtak, de nem csináltak belőle nagy
ügyet. A
másik bejelentés szerint a cégnél elkezdtek dolgozni egy új üzleti modellen. Olcsóbb
előfizetéseket kínálnának, amiket reklámokkal támogatnának meg.
Forrás:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése