keresés

2015. december 15., kedd

Összefoglalás: Streaming média a zeneiparban

A streaming a letöltés nélküli,  azonnali, internetes elérhetőséget jelenti.  Ez nagy látszólag nagy veszélyt jelenthetne a zeneiparra nézve, hiszen minden zene egy kattintásra elérhetővé válik, úgy néz ki, hogy ehelyett inkább a jótékony hatása van: a digitális eladásokkal lemez eladások száma is megugrott, és az előfizetők száma 2013-as 28 millióról 41 millióra növekedett.

A streaming ideje

"A streaming nyert" írja a fastcompany még egy régebbi cikkében. A streamelés fellendülését elsősorban a Spotify ingyenessége okozta, melynek lényege, hogy még több előfizetőt toborozzon. Ezt sokan - a mai napig - támadják, de felmérések szerint működik, nagyjából 25%-al nőtt a fizetők aránya. Az ingyenesség kérdése még messze nincs megoldva, de a számokból tisztán látszik, hogy a streamelés bevonulása visszaszorította az illegális letöltéseket. Ugyan itthon is elérhetők a legnagyobb szolgáltatók (úgy néz ki a Youtube Music is elér hozzánk jövőre), eddig nem túl nagy rájuk a kereslet, de számítani lehet a változásra, hiszen például a last.fm-nek is volt itthon létjogosultsága.

A Streaming media szereplői

vr-zone
A streaming media jelenleg is legnagyobb szolgáltatója a Spotify, amelyen rengeteg előadó, lista és rádió megtalálható a felhasználók számára. Ez a szolgáltatás elérhető ingyenesen is, csekély korlátozással (mint például a reklám), de ha valaki el szeretné kerülni az ezzel járó kellemetlenségeket, választhatja a fizetős szolgáltatást is. Az idén két új szereplő is megjelent a szolgáltatók színpadán: az egyik az Apple, amely  2015 június elején jelentette be az Apple Music-ot, és a hónap végére el is indult, 100 országban; majd   a Youtube is csatlakozott az október 28-án induló legújabb szolgáltatásával, a Youtube Red-el. Mind a kettő cég nagy névnek számít a digitális zeneszolgáltatásban és a nagy, már meglévő felhasználókörük nyilvánvaló előnyökhöz juttatja őket a teljesen új belépő cégekkel szemben. Az AppleMusic egyik nagy előnye, hogy összevonták az iTunes-al, így azok, akik már elköteleződtek emellett, egészen biztos az új verziót is kipróbálják (legalább 3 hónapig, hiszen eddig ingyenes). A Youtube is élt ezzel a lehetőséggel és bejelentette, hogy összeköti alkalmazását a Google Music-al, és már tervezik a hozzátartozó zenelejátszó programot.

Melyik a jobb?

Felhasználói körben is a legnagyobb név a Spotify, de az új belépők megjelenésével ez talán változni látszik. Mint az élet bármely területén, itt sem lehet egyértelmű győztest kikiáltani, a szempontok meghatározók. A werockyourweb.com összeállításában a főbb szempontok között az elérhetőség, az offline mód és a közösségi médiához való csatlakozás volt, valamint az, hogy mennyire alkalmas az adott szolgáltató az új előadók bemutatására az előadók rádiója által, illetve különböző stílus rádiókkal. Ezek alapján a Spotify vezet, míg második helyen az AppleMusic áll, melynek talán egyetlen hátránya, hogy új még ezen a piacon, ezért sok mobil eszközön még nem elérhető.Egy másik lista az árak szerint osztályozza a szolgáltatókat. Itt is a Spotify került ki győztesen az ingyenesek közül, míg a fizetősök közül az AppleMusic vezet.
Nullker
Ahogy ez a listákon és a felhasználók számán is látszik, a Spotify-nak nagy előnye van, hiszen már kiforrott rendszerrel és felhasználókkal rendelkezik, de várható, hogy az Apple (ahogyan a Google is) gyorsan behozza a lemaradást, a már meglévő felhasználókörével, akik fizetnének is a reklám mentességért. 

Kitekintés a jövőbe

A "streaming háború" egyre kevésbé szól a streaming fennmaradásáról, inkább a hogyanjáról. Ennek két aspektusát mutattam be. Az egyik az ingyenesség kérdése, amelyben az vetődik fel, hogy hogyan és miként lehetne rávenni a felhasználókat arra, hogy fizessenek a szolgáltatásokért. A másik probléma az elérhetőség, ugyanis a stream jelentősen megnöveli az adatforgalmat, ami a mobilnet esetén a mai napig rendkívül drága. Az első problémát a szolgáltatók más-más módszerekkel próbálják meg orvosolni. Az egyik megoldás a Spotify által hirdetett ingyenesség, reklámokkal meghirdetett streamelés. Ez sokakból ellenszenvet váltott ki, így például Taylor Swift és Adele nem elérhető ebben a szolgáltatásbanEnnek hangot adva Jay Z elindította a Tidalt, ami az úgynevezett "freemium" elleni küzdelem főhírnöke: csak és kizárólag fizetősen elérhető. Itt kétféle előfizetés lehetséges: az egyik árkategóriában megegyezik a Spotify-jal,  míg a másik, drágább előfizetés a számokat jobb hangzással és minőségben teszi elérhetővé. Egyelőre úgy néz ki, ez a kísérlet nem jár sikerrel.

Azt fontos tudni, hogy eddig egyik streaming szolgáltató sem termelt profitot: a terjeszkedés és a növekedés az elsődleges cél, úgyhogy majd csak a jövőben derül ki, hogy megfizetődik-e valaha az ingyenes szolgáltatás vagy a premium szolgáltatások kerülnek előtérbe.

A hátrányok kiküszöbölése

Az Opera böngészőt többen is kedvelik az adatfogalom-kezelése miatt, blogjában több cikk is foglalkozik az alkalmazásokkal, melyek híresen "eszik" az adatokat, és ezek kikerülésével. Kevesebben ismerik az Opera Max alkalmazásukat, melyet 2014 decemberében mutattak be újra, és célja, hogy mobilon is segítsen spórolni. A nem rég bejelentett frissítést követően a zenestraming adatforgalmon is spórolni fog, eddig a Youtube Music, Pandora, Slacker Radio, Gaana és Aavn alkalmazásokat támogatja, így sajnos a Magyarországon legnépszerűbbek (a Spotify és Deezer) kimaradtak a listáról, de várhatóan ezt kifogják még bővíteni.

Forrás:



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése