vásárlás is. Az online történő vásárlás már nem újdonság. Az üzletek többségének online webáruháza is
van, így nem csak személyesen tudunk vásárolni az üzletekben. De ezek mellett ott van az Amazon, Wish, Ebay amelyek világszerte ismertek és népszerűek, ezen oldalakon csak online lehet vásárolni. A koronavírus járvány alatt az e-kereskedelem jelentősége, és népszerűsége egyre csak nő. A korlátozásoknak is köszönhető, hogy az üzletek bezárni kényszerültek, így sok ember online kényszerült beszerezni például a szükséges ruhákat.
Százalékok, növekedések
2020-ban az online kiskereskedelmi forgalom 909 milliárd forintos forgalmat ért el, ami 45%-os rekordnövekedést jelent. A fogyasztók nagy részének vásárlási szokásaira is kihatással lehet ez a rekordnagyságú ugrás, ha ezt a tendenciát tartani tudják. Nem csak hazánkban, világszerte megugrott az e-kereskedelmet használók száma. Eddig Magyarországon is a korábbi években 15-18%-os emelkedést mutattak. De a tavalyi év adatai 3 éves ugrást jelentenek 2020-ban. Ezen adatokból következtetve, és, hogy a járvány napjainkban is tart 2021-re a webáruházak népszerűsége tovább nőhet. Sikerének egyik kulcsa, hogy a kiszolgálásban részt vevő logisztikát nem befolyásolta vagy kellett leállítani a koronavírus miatt.
Hogy hosszan tart ez a kirobbanó népszerűség és ez lesz a jövő vagy csak a járvány végéig tart, azt nem lehet megmondani előre. A digitális munkára, oktatásra való átállás miatt a számítástechnikai gépek, műszerek eladása is 30-40%-al nőtt. De a ruházati cikkek, drogériák, barkács és műszaki cikkek online forgalma is kiemelkedő volt. A gyors ás állandó digitális fejlesztések jó lendületet adott ennek a szektornak is.
Legnagyobb webáruházak
Amazon: Ez egy elektronikus kereskedelemmel foglalkozó amerikai cég, amelyet Jeff Bezos alapított saját garázsában 1994-ben. Mindenféle termékkel kereskedik ruhákkal, bútorokkal, műszaki cikkekkel, ételekkel, kozmetikumokkal és a világ minden tájára szállít. Hazánkban is nagy népszerűségnek örvend, de a világon a legnépszerűbb webshop. Eleinte internetes könyváruházként indult el, de később DVD-kel, videojátékokkal, zenei CD-kel bővítette kínálatát. Nagy szerepe volt az online vásárlás népszerűsítésében.
2019-es adatok alapján Magyarországon a 10 legnépszerűbb webáruház: Extreme Digital, eMag, MediaMarkt, Tesco, 220Volt, iPon, Mall, Alza, Aqua, Libri Bookline. Ez azt támasztja alá, hogy a műszaki cikkeknek van a legnagyobb forgalma online közegben. De egy nem hivatalos forrás szerint az árukereső ugrott tavaly az első helyre.
Fejlesztések
A sok rendelésnek köszönhetően a nagy kereskedők komoly fejlesztésekbe kezdtek, leginkább saját szervezésű kiszállítási szolgáltatást fejlesztették. Ennek a piacnak a legnagyobb nyertesei a futárszolgálatok, hiszen a házhoz kért rendelések száma ugrott meg. Csomagpontok és az átvételi pontok igénybevételére a járvány hatással volt.
A vállalkozóknak a hirtelen megugrott e-kereskedelemre reagálniuk kellett. Fejlesztések szükségessé váltak és a szektort is bővíteni kellett. Nagy logisztikai feladatokat kellett teljesíteni és akár a külföldi piacot is megcélozni. Akciókkal, ingyenes szállítással próbálják az embereket még inkább van online történő vásárlásra buzdítani. Külföldi cikk alapján a Google hirdetések is egyre aktívabban jelentek meg. A marketingnek nagy szerepe van továbbra is.
Vásárlási függőség
Egy embernek sokféle függősége lehet, köztük drog, internet vagy vásárlási. Sok ember, leginkább nő vallja be, hogy vásárlási függőségben szenved. Ez az online tér, a sok akció és kedvezmények még inkább kihatással vannak az emberekre és okozhatnak függőséget. A korlátozások a bezártság, magány miatt előfordulhat, hogy egyes emberek a vásárlással próbálják kitölteni az űrt az életükben. Sajnos a média is azt sugározza az emberek felé, hogy egy új ruha és a különböző kozmetikumoktól az életük is sokkal jobb lehet. De ez komoly következményekkel járhat. Leginkább, hogy az adott személy nem tud félretenni, depresszióhoz, szorongáshoz, és önbizalomhiányhoz vezethet. És ezt a függőséget az online történő vásárlás csak tovább növeli, hiszen tökéletesen kielégíti a fogyasztókat, emellett gyors és egyszerű alkalmazni.
Források:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése