Mik is azok a mikrotranzakciók?
Jelenleg 3 fajta játék létezik a "e-világban", a fizetős, az ingyenes, és a nem rég óta létező "freemium" játékok. Az első kettő magától értetődő: 1. kifizeti a játék árát, megkapja az egészet egyben; 2. "ingyen", azaz pénzben kifejezett vételár nélkül játszhat az ember, cserébe sok-sok reklámmal bombázva közben, (mert azt mindenki tudja, hogy a "teljesen ingyen" már a virtuális világban sem létezik), és a legújabb kategória, amikor "látszólag" ingyen van egy játék, de ezek a programok/applikációk a játékon belüli kisebb összegekből élne.
Az Apple bevételi forrási az AppStore-ból |
Személyes tapasztalatom, hogy bizonyos szempontból nagyon egyszerű és olcsó minden. Két lépésre voltam a befejezéshez kedvenc puzzle játékomban, amikor elfogytak a kirakási lehetőségeim. A játék jól időzítve azonnal rákérdez, hogy vennék-e "1 aranyért" plusz 3 lépést, amivel befejezhetem a játszott szintet és a következőre juthatok? Végülis "csak" 300 Ft/ 1 arany. A felhasználó problémája az ingyen játékoknál a korlátozás, mert vagy csak "X idő után" lehet tovább játszani, vagy a csekély összegű feloldás, hiszen a nehéz szintet mindig csak 2 lépés választja el a sikertől. Egyszer talán még rendben is van, csakhogy a játék hevében nagyon könnyen, észrevétlenül több ezer forint el tud menni arra a plusz 1-2 lépésre.
Pontosan tudom, milyen nehéz jó játékot készíteni, abban
mennyi munka- és idő ráfordítás van, aki ebből él, kell, hogy
pénzbeli juttatást kapjon érte, ezért érthető, hogy egy játék, egy program nem kerülhet "semmibe". Az embereket, akik létrehozták, javítják, fejlesztik meg kell fizetni. Szerintem ez az egész "freemium" rendszer onnan vett rossz irányt, amikor 2014 környékén az Apple ezt engedélyezte az akkori legnagyobb alkalmazás áruházban, az AppStore-ban. Azóta szinte csak ilyen mikrotranzakciókkal tűzdelt játékok léteznek mindenhol. Talán csak a konzolok és számítógépek világa az, ahol ez nem általános, de sajnos ott is próbálkoznak.
Apple Freemium modelljéről szóló kiadványuk
Végszó
Érthető, hogy miért léteznek a látszólag ingyenes játékok, hiszen reklámnak is tökéletes a több tíz milliós játékos-szám! De visszatérhetne a 2010-es évek gyakorlata, ahol létezett a Demo-verzió (pár órás hozzáféréssel, illetve limitált játékszinttel). Ezután pedig csak a játékos elhatározásán múlna, hogy egyszeri befektetéssel kb. 3-5000 forintért, - reklám nélkül, vagy minimális reklámmal - de átszámítva óránként pár száz forintért megszerezhetné a játékidőt!
Források:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése