keresés

2021. március 9., kedd

Spotify és az érzelmeink megismerése a zene útján

 A népszerű zenei streamingszolgáltató, a Spotify folyamatosan új megoldásokat keres, amelyekkel kielégítheti a fogyasztók igényeit, és persze növelheti előfizetői bázisát. De hogy is robbant be a piacról?


10 év alatt a semmiből tarolta le a zenei világot a profitot máig nem termelő Spotify

Amikor 2008. október 7-én Svédországban elérhetővé vált a Spotify, a globális zeneipar bevételeinek mindössze egyetlen százaléka származott az online piacról. A Statista összesítése szerint kritikus tömeget öt évvel később érte el a streaming szolgáltató: a Spotifynak 2013 végén 30 millió aktív felhasználója és 8 millió prémium előfizetője volt. Az elmúlt fél évtized hegymenete - 180 millió felhasználó, 83 millió prémiumtag - idén tavaszra alapozta meg a tőzsdei bevezetést, még úgyis, hogy a Pitchfork elemzése szerint a 28,9 milliárd összértékűre taksált cég eddig nem termelt profitot: a 2017-es vesztesége 600 millió dollárra rúgott, miközben havi forgalma elérte az 500 millió, éves árbevétele pedig az 5 milliárd dollárt.

A Spotify veszteségességének egyik fő oka állítólag az, hogy a bevételeik nagy részét vissza kell fizetniük a lejátszható zenéket biztosító kiadóknak. Iparági hírek szerint a két legnagyobb rivális, az Apple és a YouTube jobb feltételeket csikart ki magának a jogdíjtárgyalásokon. 

Tavaly a Spotify bevételeinek több mint 99 százaléka a felső 10 százalékba tartozó legnépszerűbb előadóktól származott, szóval a feltörekvő művészek joggal érezhetik magukat elhanyagolva.

A Spotify levédette: hallagatózik, automatikusa felismeri a hangulatunkat majd ahhoz ajánl zenét

"Kiderült, más korábban levédettek egy olyan technológiát, amely az érzelmi állapot automatikus felismerése alapján keresne nekünk való muzsikákat."

Merőben más zenei élményben lehet része annak, aki a jövőben a Spotify előfizetője lesz és használja majd a cég egy szabadalmaztatott újítását. Már persze csak akkor, ha egy szabadalmaztatott megoldást valóban beépít a rendszerébe a cég.

Beszédhangelemző technológiát szabadalmaztatott a világ legnépszerűbb zenei platformja, a Spotify. A szabadalmi kérelmet még 2018-ban nyújtották be, de csak idén januárban fogadták el és mutatták be a beszédfelismerő technológia működését. A hangelemző algoritmus felmérheti a felhasználó hangulatát, és az érzelmi állapotát, nemét és korát figyelembe véve olyan dalválogatást állít össze, ami a legjobban illik az ízlésünkhöz és lelkiállapotunkhoz.

"Gyakran előfordul, hogy egy médiaszolgáltató alkalmazáshoz olyan funkciók társulnak, ami személyre szabott ajánlásokat kínálnak a felhasználóknak."


Karaoke és személyiségteszt

A Spotify folyamatosan kutatja az új technológiák felhasználási területeit. Tavaly szeptemberben szabadalmaztattak egy karaoke-szerű funkciót, ami a saját hangunkkal helyettesíti egy dal vokálját. A héten jóváhagyták a médiatartalom választásért felelős motor bevezetését, ami a futás sebességéhez igazítja a hallgatott zene tempóját. Tavaly átfogó tanulmányt készítettek a személyiségjegyek zenei ízlésre gyakorolt hatásairól.


"Azok, akik a teszten lelkiismeretesebbnek bizonyultak, inkább egy szűk időintervallumba szorították a napi zenehallgatást. Ugyanakkor azok, akik introvertáltnak vallották magukat, általában jobban elmélyedtek egy művész diszkográfiájában, és több dalt hallgattak meg a felfedezett előadóról." - összegezte a tapasztalatokat a Spotify kutatás-fejlesztési részlege.

A 320 milliós felhasználóbázissal bíró Spotify egy olyan szabadalommal is rendelkezik, amivel (többek között) az imént említett kutatás eredményeit profilalkotásra használhatnák: az ajánlórendszer a becsatornázott adatok alapján felmérhetné a felhasználó ízlését és hangulatát, és ennek megfelelő zenékkel, podcastekkel és reklámokkal bombázhatná.

A szabadalmi dokumentumok alapján beszédfelismerő technológiát arra is lehetne használni, hogy a rendszer a felhasználó lelkiállapotához legjobban illő tónusban szólaljon meg. Aki hajlamos a extraverzióra, valószínűleg jobban értékeli majd a derűs, hangos és izgalmas hangszíneket, mint a csöndes introvertáltak.

Bár az ilyen szintű megfigyelési és elemzési képesség ijesztőnek tűnhet, a Spotify sietett leszövegzni, hogy a saját kutatóik is arra figyelmeztették őket, hogy az etikai következmények figyelembe vétele nélkül ne vezessenek be ilyen szolgáltatásokat.

Források, linkek:

Miért akarja megismerni az érzelmeinket a Spotify?

10 év alatt a semmiből tarolta le a zenei világot a Profitot máig nem termelő Spotify

Berobban a tőzsdére a Spotify

A Spotify levédette: hallgatózik, automatikusan felismeri a hangulatunkat majd ahhoz ajánl zenét

!!444!!!-Miért akarja megismerni az érzelmeinket a Spotify?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése