keresés

2023. december 17., vasárnap

A mesterséges intelligencia térhódítása és veszélyei


,,A mesterséges intelligencia, vagy röviden MI, napjainkban egyre inkább az életünk részévé válik. Az emberek tervezik és alkalmazzák a technológiát számos területen, beleértve az egészségügyet, a gazdaságot, és a mindennapi életünket. 
A mesterséges intelligencia előnyei közé tartozik a hatékonyabb feladatvégzés, az adatok elemzése, és az autonóm rendszerek fejlesztése. Azonban a térhódításával együtt járnak bizonyos kockázatok is. Az egyik legfőbb aggodalom a munkahelyek automatizálása, ami munkanélküliséghez vezethet, és átalakíthatja a munkaerőpiacot. Másik veszélyforrás az adatbiztonság és a személyes adatok védelme. Ahogy nő a mesterséges intelligencia alkalmazása, fontos megvitatni, hogyan kezeljük az adatokat, és milyen biztonsági intézkedéseket vezessünk be annak érdekében, hogy megőrizzük a magánéletünket. Ezenkívül, az MI-et alkalmazó rendszerek döntéseik során nem mindig képesek átlátni az etikai következményeket. Ez etikai kérdéseket vet fel, például az önvezető autók esetében, hogy a rendszernek milyen döntéseket kell hoznia kritikus helyzetekben. Fontos, hogy a fejlesztők, a szakemberek és a társadalom is egyaránt részt vegyen a mesterséges intelligencia fejlesztésében és szabályozásában. Az etikai normák és jogi keretek kialakítása elengedhetetlen annak érdekében, hogy az MI előnyei ne járjanak veszélyekkel és negatív következményekkel. A mesterséges intelligencia térhódítása tehát kihívások elé állít minket, de egy jól kezelt és felelős módon alkalmazva hozzájárulhat a társadalom fejlődéséhez és hatékonyságához. Az egységes és fenntartható irányelvek kidolgozása létfontosságú a jövőnk és technológiai fejlődésünk szempontjából." 

Arra kértem a ChatGPT-t hogy írjon egy pár perces előadást a mesterséges intelligencia térhódításáról és veszélyeiről. Rengeteget lehet írni az MI fejlődéséről és különböző területeiről. A következőkben bemutatom a ChatGPT-t és a működését, kitérek a felmerülő etikai kérdésekre, valamint az AI képalkotásra és a nyelvtanulásban elfoglalt szerepére is. 
Az AI egy tanulásra és alkalmazkodásra képes számítógép program. Mesterséges intelligenciának hívjuk az olyan számítógépes rendszereket, amelyeket emberi viselkedés utánzására tanítottak meg. Mindenre vonatkozik: a társasjátékra és nyelvek fordítására megtanított programoktól kezdve olyan összetett rendszerekig, amelyek emberinek hangzó beszélgetéseket képesek kialakítani, elemezni tudják a tőzsdét, illetve egészségügyi problémákat tudnak diagnosztizálni. Az AI olyan hasznos eszközöket támogat, amelyek körülöttünk mindenhol megtalálhatók. Segítenek az okostelefonokon található fotók rendszerezésében, vagy megtervezik a munkahelyre vezető útvonalat. Olyan feladatokkal néznek szembe, amelyekhez korábban jelentős mértékű emberi intellektusra volt szükség, és számítógépes programozás segítségével oldják meg őket. Az elmúlt évtizedben hatalmas fejlődést láthattunk, amelyet az egyre gyorsuló számítógépek, a gépi tanulás és hasonló technikák bevezetése segített. Így az AI egyre inkább meghatározó része lesz a mindennapi életünknek, a munkánknak, és a világról alkotott képünknek. 

Hogyan működik?
A matematika és a logika használatával a számítógépes rendszer szimulálni képes azt az érvelési eljárást, amelyet az emberek is használnak, amikor új információk alapján tanulnak és hoznak döntéseket. A mesterséges intelligenciát használó számítógépes rendszerek előrejelzéseket nyújtanak vagy a meglévő adatok mintázatán alapuló műveleteket hajtanak végre, és tanulni képesek a hibáikból, és így növelik a pontosságukat. Egy kifejlett AI az új információkat rendkívül gyorsan és pontosan dolgozza fel, ami lehetővé teszi, hogy bonyolult helyzetekben is használjuk, például az önvezető autóknál, a képfelismerő programokban vagy a virtuális asszisztensekben. 
Előnye, hogy éjjel-nappal elérhető. A számítógépes rendszerek nem rendelkeznek az emberekre jellemző a biológiai szükségletekkel, az intelligens rendszer a nap 24 órájában, szünet nélkül is működhet. Gyorsabb, pontosabb döntések születhetnek. Az AI csökkenti az emberi hibákat, ezért hasznos az olyan döntéseknél, amelyek nagy mértékben támaszkodnak az adatokra, és sok összetett számítást feltételeznek. Lehetővé teszi az ismétlődő feladatok automatizálását. Ha mesterséges intelligenciát használ az időigényes ismétlődő feladatokhoz, azzal lehetővé teheti minden munkatárs számára, hogy a stratégiailag fontos feladatokra fókuszáljon.  
Az adatkészletek az AI tanítására használt digitális információk hatalmas gyűjteményei. Bármit tartalmazhatnak, időjárási adatoktól kezdve (pl. légnyomás és hőmérséklet) fotókig, zenékig, vagy tényleg bármilyen tartalomig, amely segíti az AI-rendszereket a kijelölt feladatuk elvégzésében. Ezek az adatkészletek a számítógépek tankönyvei. A folyamatban részt vevő ember az, aki tanítja, teszteli és finomhangolja az AI rendszert a megbízhatóbb eredmények érdekében. Ahogy a valamilyen tevékenységet első alkalomal kipróbáló diák is nagy valószínűséggel követ el hibákat, illetve ért félre bizonyos apróságokat, ugyanez igaz az AI-ra is. A folyamatban részt vevő ember beavatkozhat, és megtaníthatja a rendszernek, hogy milyen megkülönböztető jegyeket keressen, és pontosabb válaszok felé irányíthatja a rendszert azáltal, hogy adatokat biztosítanak az AI-rendszernek a tanuláshoz, és ellenőrzik a próbálkozási kísérleteit, az emberek kölcsönadják az életük során összegyűjtött bölcsességet, amelyet a számítástechnika gyorsaságával ötvöznek. Ez az együttműködés segít kiküszöbölni az emberek és a gépek hátrányait is a pontosabb eredmények érdekében.

Az AI mellé számos etikai kérdés is társul.
Minden rendkívül hatékony technológia esetén felmerülnek kérdések a használatával kapcsolatban. A társadalom nem csak azt veszi számításba, hogy miként használják majd a technológiát problémák megoldására, hanem azt is, hogy miként lehet vele visszaélni – az utóbbi elleni védekezésben magatartási kódexek és irányelvek segíthetnek. 
Az AI új lehetőségeket biztosított arra, hogy hiperrealisztikus ,,deepfake" képanyagokat, beszédeket, zenéket és videókat hozzanak létre. A deepfake-ekhez -más néven szintetikus video-kép-hanggyártás- valós kép- és hanganyagok elemzésére, részletes feltérképezésére van szükség. Ezután úgy manipulálják őket, hogy az valósághoz zavarba ejtően hasonlító kitalált tartalmakat hozzanak létre. Ezeket a – néhány éve lehetetlennek ítélt – technológiákat számos területen alkalmazzák a hollywoodi filmekben látható CGI-tól kezdve a zeneiparon át számos területen. Ha nem megfelelő módon használják őket, a társadalomra káros valótlan információk generálhatók velük. A közbeszédbe beférkőző meggyőző hamisított tartalmak jelentős károkat okozhatnak a köztudatban és az emberek bizalmában. A hamisított anyagok meggyőzőek tudnak lenni, de van néhány árulkodó jel, amelyek segítségével meg lehet őket különböztetni a valóságtól. Az elmúlt évek hamisított tartalmaiban az emberek vizuális ábrázolása akadozhat kicsit, mint a számítógépes játékokban. A hangok kissé robotszerűnek tűnhetnek. A karakterek ritkábban pislognak, vagy ismétlő kézmozdulataik vannak, mivel a készítőik számára nehéz olyan forrásanyagot találni, feltérképezni és reprodukálni, ahol az adott személy szeme csukva van, illetve látszik a keze. Ahogy a hamisítványok egyre kifinomultabbak lesznek, az észlelésükre való módszereknek és technológiáknak is folyamatosan fejlődniük kell. 

Megkértem a ChatGPT-t hogy mutassa be magát a mindenki számára ingyenesen elérhető OpenAI oldalon.
,,Örömömre szolgál bemutatni Önöknek a ChatGPT-t, az OpenAI által kifejlesztett mesterséges intelligencia csodát. A ChatGPT egy olyan fejlett nyelvi modell, amely a GPT architektúra része, és rendkívüli képességekkel rendelkezik a szövegértés, válaszadás és párbeszéd kialakítása terén. Ez a technológia lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy intuitív és természetes módon kommunikáljanak a géppel. A ChatGPT megfelelő válaszokat kínál különböző témákban, segítséget nyújtva a felhasználóknak a keresésben, oktatásban, vagy akár csak érdekes beszélgetéseket generálva. Az OpenAI által végzett folyamatos fejlesztésnek köszönhetően a ChatGPT egyre pontosabb és alkalmazkodóképesebb, és számos területen, mint például az üzlet, oktatás vagy szórakozás, nyújt segítséget és inspirációt. Köszönjük, hogy ma velem együtt megismerhették ezt az izgalmas technológiai újdonságot!"
2022. november 30-a óta érhető el ingyenesen és bárki számára a ChatGPT, és 5 napon belül elérte az 1 millió felhasználót – ezzel el is érte a leggyorsabban terjedő applikáció címet. Naponta jelennek meg újabb elemzések és jóslatok arról, hogy fogja megváltoztatni a körülöttünk levő világot ez a technológia, ideértve az üzleti életet, a médiát, a programozást – és természetesen az oktatást is. 
Egy olyan eszköz, amely a mesterséges intelligencia technológiát használja a természetes nyelv elemzésére és reprodukálására. Azaz elemzi azt a rengeteg nyelvi adatot, ami az interneten rendelkezésére áll és azokhoz hasonlót saját maga is létre tud hozni. Szinte tökéletesen utánozza az emberek közötti kommunikációt, válaszolni tud egészen bonyolult kérdésekre és összetett feladatokat is képes elvégezni. Az eddig ismert és napi szinten használt chatbotokhoz képest is elképesztően hatékonyan ír verset, e-mailt, számítógépes programot vagy tudományos értekezést is. Megalkotója az OpenAI nevű, mesterséges intelligencia kutatásával foglalkozó cég.

Milyen hatással lesz a ChatGPT a felsőoktatásra?
Mivel a ChatGPT írott szöveg létrehozására képes, méghozzá meglehetősen magas színvonalon, minden olyan tevékenységnél használható, ahol írásos mű jön létre. Beadandó esszék, szakdolgozat, házi feladat, programkészítés, összegzés, elemzés stb. – azaz pontosan azoknál a feladatoknál teljesít nagyon jól, amit a felsőoktatásban a hallgatóktól várunk. Az oktatók között is heves vita zajlik arról, hogyan lehetne megelőzni vagy kizárni azt, hogy a vizsgán ne éljenek vissza a hallgatók az új lehetőséggel; vannak, akik a szóbeliség felé tolnák el a számonkérést, mások teljes technikailag kontrollált környezet felállítását várnák el az egyetemektől. A legvalószínűbb azonban az, hogy a teljes felsőoktatási módszertant kell átgondolni és új alapokra helyezni. A tiltás helyett meg kellene találni azokat a módszereket, ahol a mesterséges intelligencia segíti és nem helyettesíti a tudás elsajátítását, hiszen a hallgatók már egy olyan világban lépnek ki a munkaerőpiacra, ahol az AI lesz a valóság.

Milyen veszélyei lehetnek?
A ChatGPT tehát képes arra, hogy elég jól megírjon egy felsőoktatásban kiadott írásbeli feladatot. Nem tökéletesen, de nem is rosszabbul, mint egy átlagos hallgató. Ha eddig a plágium ellen tudtuk használni a plágiumkereső szoftvereket, ez most nem fog segíteni, hiszen a ChatGPT és a hozzá hasonló applikációk által generált szövegek eredetiek, nem kimásolt részek egy már megjelent műből. Új regisztrációnál új szöveget generál. Más szavakkal kérdez a felahsználó más eredményt kap. Nem segít a stilisztikai elemzés sem, hiszen az NLP (Natural Language Processing) technológia alkalmas arra, hogy egy adott szövegen ’megtanulja’ a szerző stílusát és abban a stílusban is meg tudja írni a szöveget. Léteznek ellenőrző oldalak, amik meg tudják ítélni, egy szöveg nagyjából mennyire biztosan Mesterséges Intelligencia által generált mű (pl. https://copyleaks.com/features/ai-content-detector vagy https://aiwritingcheck.org/), de ezeket viszonylag könnyen át lehet verni, például a stílus megváltoztatásával vagy a szöveg lefordításával. Az egyik veszély tehát az, hogy az akadémiai világ nem fog tudni elég gyorsan reagálni a mesterséges intelligencia megjelenésére. 


Az AI képalkotás terén is forradalmi változások történtek. Rengeteg olyan szolgáltatás érhető el már a weben, egy böngészőn keresztül, amelyek segítségével bárki, de tényleg bárki egyszerűen kreálhat rajzokat, illusztrációkat, ábrákat különféle stílusokban. Ehhez nem kell mást tenni, mint kiadni az instrukciókat (általában angolul), hogy a felhasználó mit szeretne látni a képen, milyen stílusban, és rövid idő múlva a képernyőn megjelenik a gép által elkészített mű. Ha a végeredmény nem tetszik, a részletek finomításával, árnyalásával, konkretizálásával egyszerűen lehet javítani és pontosítani az alkotáson. Miután a weboldalon az ember megadja a kulcsszavakat, azok eljutnak egy távoli számítógépes központba. Az ott található nagy teljesítményű eszközökön speciális, gépi tanulási algoritmusokat használó szoftverek végzik a munkát, amelyek óriási adatbázisokat fésülnek át pillanatok alatt, hogy aztán az így megszerzett információkból összeállítsanak egy kész, egyedi képet. És hogy mi ebben az üzlet? Hát, hogy az ingyenesen elérhető szolgáltatások korlátozottak, például csak meghatározott számú és csökkentett méretű kép elkészítésére van lehetőség általában. Ha viszont valaki előfizet, akkor értelemszerűen ezek a korlátok eltűnnek. 

A mesterséges intelligencia segíti a nyelvtanulást is. Az MI okostelefonon működő „nyelvtanár” 21 nyelven beszél, és valós időben korrigálja a tanuló hibáit. A Zürichi Műszaki Egyetem szakemberei fejlesztették ki azt az MI alapú, Quazel nevű applikációt, amellyel a nyelvtanulást szeretnék megkönnyíteni. Az MI felismeri, hogy a tanuló milyen szinten áll az adott nyelvből, és ehhez igazítja a beszélgetéseit, a szóhasználatot és a mondatszerkezeteket. A korábbi nyelvoktató applikációk elsöprő többségben írásos kommunikáción és feladatokon alapultak, de amelyek élőszóban is képesek voltak kommunikálni, azok is csak előre megadott mondatokkal dolgoztak. Azonban a közelmúlt ugrásszerű fejlődése a chatbotok terén lehetővé tette, hogy a nyelvtanár-applikáció is hasonló fejlődésen essen át. A ChatGPT és a hozzá hasonló MI-k olyan nyelvi modellekkel dolgoznak, amelyeket felhasználva egy applikáció természetes hangzású társalgást folytathat a tanulóval. „A tanulók szinte bármiről társaloghatnak az MI-alapú tanárral, az éttermi rendeléstől kezdve a kedvenc sportjukon át filozófiai kérdésekig. Ha pedig nyelvtani hibát követnek el, vagy elvétenek egy szót, az app azonnal korrigálja azt” – magyarázta Philipp Hadjimina, a fejlesztő cég vezetője, az egyetem egykori hallgatója. A szakemberek elmondták, hogy a Quazel applikáció prototípusának 2 nap alatt 50 ezer ember lett a felhasználója, ez pedig a népszerűséget, és a jövőbeli siker reményét is jelenti a fejlesztőknek. 
 
,,Végső soron e technológiák jövője nagyban azon múlik, hogy az emberek mihez kezdenek velük, de egyre egyértelműbb, hogy milyen ígéretesek az emberekre váró kihívások átformálásában."

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése