keresés

2023. december 31., vasárnap

Amazon

Azért választottam ezt a témát mert úgy gondolom, hogy az Amazon fejlődése, a céget és a vezetést ért negatív kritikák ellenére is, egy releváns és érdekes téma. Egy online könyváruházként indult majd folyamatosan fejlődve óriás vállalattá nőte ki magát, aminek tevékenysége az online vásárlástól kezdve az adatkezelésen át egészen a felhőalapú szolgáltatásokig és a mesterséges intelligencia használatáig terjed.

Annak ellenére, hogy régóta ismerem az oldalt és alkalom adtán használom is, a történetének, kialakulásának és fejlődésének még egyszer sem néztem utána, úgy gondoltam ez a dolgozat egy jó lehetőség és indok erre.

Bevezetés

Az Amazon, az online kereskedelem óriása, alapítása óta lenyűgöző utat járt be. Az 1994-ben alapított cég mára a világ egyik legnagyobb és legbefolyásosabb vállalatává vált.


Amazon kezdetek és alapítás

Az Amazon.com alapítója, Jeff Bezos, 1994. július 5-én alapította a vállalatot Bellevue, Waghingon államban. Eredetileg Cadabra, Inc. néven kezdte működését, de egy félreértés miatt nevet változtatott, így lett Amazon (másik lehetőség a Relentless volt, a relentless.com a mai napig elérhető, habár egyből az amazon.com-ra irányít) Kezdetben az Amazon egy könyváruház volt. Az indulás utáni két hónapban már 45 országban árult, a bevétele már ekkor igen jelentős volt, körülbelül 80 ezer dollár/hónap.

„Nagyobb választékot nyújtunk, mint bármelyik valóságos könyvesboltban lehetséges…, könnyen böngészhető formában tesszük közszemlére egy olyan boltban, amely évente 365 napig, és mindennap 24 órán át tart nyitva.”1

Ennek ellenére hamar kibővítették termékkínálatukat más termékcsoportokkal is. A cég az elsők között volt, akik a világhálón keresztül értékesítették termékeiket.

Az Amazon üzleti modellje az alapítás óta alapvetően nem változott: az online kiskereskedelmi platformot használva értékesít termékeket és szolgáltatásokat. Azonban az évek során az Amazon további szolgáltatásokkal is bővítette kínálatát, például a Prime szolgáltatással, amely ingyenes szállítást és tartalomszolgáltatást biztosít az előfizetőknek. Emellett az Amazon a felhőalapú számítástechnika területén is erőteljesen jelen van az "Amazon Web Services" (AWS) segítségével.

Saját streaming szolgáltatása van Amazon Prime Video néven, amelyen saját gyártású műsorok is találhatók. Az internetes mozi és tv film adatbázis, az IMDb, melyet 1998-ban vásárolt meg, illetve az Audible és a Goodreads is az Amazon tulajdonában van. Előbbi egy hangoskönyveket tartalmazó webáruház, több mint 200 ezer címmel, utóbbi egy közösségi katalógus, ahol az olvasók értékelhetik és ajánlhatják egymásnak a könyveket. Ez utóbbit én is sokszor használom, például, ha arra vagyok kíváncsi érdemes-e a könyvet megvásárolni vagy a munkám során egy olyan könyv kerül a kezembe, amit nem olvastam, de érdeklődnek utána az olvasók.


Fejlődés és terjeszkedés

Az Amazon rendkívül gyorsan fejlődött az alapítása óta. Eleinte a cég csupán könyveket értékesített, de az évek során a termékkínálatuk folyamatosan bővült. Ma már szinte mindent értékesít az elektronikai cikkektől és ruházattól a háztartási cikkekig és élelmiszerekig. 2014-ben kifejlesztették a Kindle e-könyv-olvasót, amely e-tintát használ, és a szürke 16 árnyalatát jeleníti meg, emellett nem használ háttérvilágítást így kevésbé károsítja a szemet.

Amazon terjeszkedése nem csak termékekre terjedt ki, hanem földrajzilag is. Számos raktára és logisztikai központja van az Egyesült Államokban és világszerte. Az Amazonnak sikerült hatékony szállítási hálózatot kiépítenie, amely lehetővé teszi a gyors és pontos szállítást a világ szinte bármely részén.

Ezenkívül 2017-ben az Amazon felvásárolta a Whole Foods Marketet, egy népszerű bioélelmiszerláncot, amely tovább erősítette jelenlétüket az élelmiszeriparban. A COVID-19 járvány alatt több mint 100 ezer főt szerződtetett az Egyesült államokban és Kanadában. A Whole Foods Market boltjai nyitva maradtak, bizonyos korlátozásokkal és az Amazon raktáraiban is tovább dolgoztak, kiszállítással juttatták el a nélkülözhetetlen termékeket azokhoz, akiknek szükségük volt rá, elsőbbséget élveztek az alapvető háztartási felszerelések. Néhány Amazon dolgozó azonban tiltakozott a vállalat döntése miatt, úgy gondolták ezzel veszélynek vannak kitéve, mivel a zárt raktárakban könnyen megfertőződhetnek.

„A COVID-19-válságból egyvalamit biztosan megtanultunk: hogy milyen fontossá vált az Amazon az emberek számára.”2

Az Amazon terjeszkedése nemcsak az online kiskereskedelem területén történt. A 2002-ben indított Amazon Web Services (AWS) a felhőalapú számítástechnika piac egyik meghatározó szereplője lett. Az indulás óta többször bővítette szolgáltatásait. Ezek közé tartozott többek között, a szerver, tárhely bérlése.
Mivel ez a lehetőség olcsóbb, mint a saját szerver/tárhely vásárlása, így a startupoknak és kisebb bevétellel rendelkező cégeknek egy sokkal kedvezőbb alternatívát nyújtott.

2023-ban az Amazon megállapodást kötött az induló Anthropic AI vállalkozással, amely szerint az Anthropic az AWS felhő szolgáltatását használja, cserébe a mesterséges intelligencia modelljeiket elérhetővé teszik az AWS ügyfelei számára is.


Az Amazon hatása a hagyományos kereskedelemre

Az Amazon nagy hatással van a kiskereskedelem iparára is. A vállalat az online vásárlás kényelmét és folyamatos elérhetőségét kínálja, ezzel teremtve új kihívásokat hagyományos kiskereskedőknek és nagykereskedőknek is.

Az Amazon kínálata és hatékony szállítási hálózata és alacsonyabb árai azt eredményezték, hogy sok vásárló előnyben részesíti az online vásárlást a hagyományos üzletekkel szemben.

A vállalat gyakran agresszív árazási stratégiákat alkalmaz, és alacsonyabb árakon tudja kínálni a termékeket, mivel az online működésük alacsonyabb költségekkel jár. Azt is meg kell jegyezni, hogy egy időben néhányan azt állították, például a Business Insider egy cikkében, hogy az Amazon Marketplace egyáltalán nem nyereséges, sőt nagyrészt a garantált rövid szállítási idő miatt veszteséget termelnek. Illetve, hogy 2017-ben 160 milliárd dollár volt a bevétel, míg a nettó veszteség 200 milliárd dollár. A kiesést pedig az AWS nagy bevétele pótolja. Azóta ennek ellentmondó cikkek is születtek, és az interneten elérhető adatok is cáfolják ezt az állítást.

A vállalat sikere arra kényszeríti a hagyományos kereskedőket, hogy az árak szinten tartásával vagy akár csökkentésével próbáljanak meg lépést tartani az Amazonnal.

Az Amazon modellje inspirálta számos más vállalatot, hogy a digitális térben is aktívak legyenek.

A vállalat további kihívást jelent azoknak a kiskereskedelmi üzleteknek, amelyek az Amazon által értékesített termékeket is árulják. A Marketplace egyik legnagyobb előnye az alacsony árak mellett az, hogy hatalmas termékkínálattal rendelkezik. Ezért sokan inkább az Amazonon vásárolnak, ahelyett, hogy más kiskereskedelmi üzleteket látogatnának meg. A vállalat gyors és hatékony szállítása lehetővé teszi, hogy a vásárlók gyorsan hozzáférjenek a termékekhez, és nem szükséges a hosszú sorban állás. Ezenkívül az Amazon Prime előfizetés számos további előnyt nyújt, amelyek vonzóvá teszik az online vásárlást.

Ezzel együtt sok kereskedő is az Amazon Marketplace felületen értékesíti termékeit, hogy elérje a vállalat hatalmas vásárlóközönségét. Habár a vállalat nem könnyíti meg a kereskedők dolgát, egy 2023 augusztusi bejelentés szerint, az óriáscég módosítja a kifizetési időszakot, ami annyit jelent. hogy az eladónak a kiszállítás után egy hetet kell várnia, hogy megkapja a pénzét. Az Amazon szóvivője elmondta, hogy ezt a változást valójában már 2016-ban bevezették és az európai eladóknak csak körülbelül 16 százalékát érinti, és már hónapokkal korábban értesítették az érintetteket, hogy fel tudjanak készülni a változásra, amely kezdetben okozhat egy kisebb pénzforgalmi zavart.


Az Amazon és a munkaerőpiac

Az Amazon az egyik legnagyobb munkáltató a világon. Az vállalat csak az Egyesült Államokban 1,112,555 embert foglalkoztat, és számos munkavállalónak lehetőséget nyújt a karrierépítésre. Munkahelyeket teremt és hozzájárul a gazdasági növekedéshez azáltal, hogy új raktárakat és logisztikai központokat épít.

Azonban az Amazon munkakörülményei és bérezése is gyakran vitatott téma. Sokan kritizálják a vállalatot a munkavállalók alacsony fizetése miatt, valamint a túlterheltség és a munkaerő kihasználás miatt. Az Amazon munkaerőpolitikája és a munkavállalók jogi ügye a közelmúltban komoly vita tárgyát képezte. Egy esetben a nagy hőség miatt több munkavállaló is rosszul lett, mivel a raktárakban nem volt levegő, az ajtókat pedig a lopás megakadályozása érdekében nem lehetett kinyitni. A vezetés első válasza erre az volt, hogy egy mentőautót telepítettek a raktár területére, hogy azonnal elláthassák a kiszáradt dolgozókat. A sok panasz után azonban kénytelenek voltak végleges megoldásként légkondicionálót szerelni a raktárba.


Innováció

Az Amazon az innováció egyik vezető szereplője a technológiai szektorban. A vállalat számos technológiai fejlesztést hajtott végre, amelyek hatással vannak az online kiskereskedelemre és más iparágakra is. Az automatizációt és a mesterséges intelligenciát szeretné használni a raktározásban és a szállításban, hogy hatékonyabbá tegye a működését. A már régebb óta használatban lévő robotkar-Robin- mellett a 2022-ben munkába állított Cardinal és Sparrow – a számítógépes látást és a mesterséges intelligenciát használva képes tárgyak millióit felismerni és kezelni - is segíti az emberek munkáját mielőtt a csomag kiszállításra kerülne. Így az alkalmazottak más feladatokat láthatnak el.

Emellett az Amazon már drónokat is használ az áruk szállítására. Terveik szerint 2024 végére már Olaszországba és az Egyesült Királyságba is tudnak majd ilyen módon szállítani az új Prime Air drón segítségével.


Fenntarthatóság

Az Amazon fejlődése során egyre nagyobb hangsúlyt fektet a fenntarthatóságra. A vállalat több kezdeményezést indított a környezetvédelem és a fenntartható fejlődés terén. Az Amazon célja, hogy 2040-re teljes mértékben széndioxid-semleges legyen, és jelentős figyelmet fordít a környezetbarát csomagolásra és az elektromos járművek használatára a szállításban.

Az óriás vállalatnak azonban továbbra is szembe kell néznie a fenntarthatósággal kapcsolatos kritikákkal. A vállalat méretéből adódóan jelentős környezeti hatása van, és sokan úgy vélik, hogy többet kellene tennie a fenntarthatóság terén.


Az Amazon és a versenytársak

Az Amazonnak sok versenytársa van a kiskereskedelmi piacon. Például a Walmart, egy hagyományos kiskereskedelmi óriás, vagy akár az E-bay is versenyben lehet az online kiskereskedelmi területen. Emellett az Alibaba, egy kínai online kereskedelmi vállalat is komoly versenytársa az Amazonnak a globális piacon. De említhetném akár az utóbbi időben felkapott Temu webáruházat is, amely inkább háztartási, ruházati és szépségápolási termékeket árul, de még így is komoly versenytárs lehet.

A vállalatnak azonban jelentős előnyei vannak a versenytársakkal szemben, például a hatékony szállítási hálózat és a széles termékkínálat. Emellett az Amazon az AWS segítségével olyan üzleti területen is erős, amelyben a versenytársak kevésbé vagy egyáltalán nem vesznek részt.


A jövő

A cég továbbra is növekszik és bővül. Az Amazon számára számos lehetőség áll rendelkezésre a technológiai innováció és a terjeszkedés terén. A mesterséges intelligencia, az automatizáció és az online kereskedelem további fejlesztésével tovább növelheti hatékonyságát és növekedését.

Az Amazon jövőjét azonban számos kihívás is befolyásolja. A környezetvédelem és a fenntarthatóság egyre fontosabbá válik, és az Amazonnak meg kell felelnie az elvárásoknak ezen a területen. Erre természetesen vannak tervek, amelyeket az aboutamazon.com ismertető oldalukon fel is sorolnak például a már említett klímaváltozás elleni harc, a csomagolóanyagok fejlesztése, karbon lábnyomuk csökkentése szélerőművek és elektromos járművek használatával.


Emellett a verseny a továbbiakban is szoros marad a versenytársakkal.

Az Amazonnak továbbra is szembe kell néznie munkaerői kérdésekkel, és javítania kell a munkavállalók munkakörülményeit és bérezését. A munkavállalók elégedettsége kulcsfontosságú a vállalat hosszú távú sikeréhez.

Habár 2021. július 5-én Bezos lemondott vezérigazgatói posztjáról, és az Amazon igazgatótanácsának ügyvezető elnöke lett és helyét az AWS korábbi vezérigazgatója, Andy Jassy vette át vezérigazgatóként, az Amazon hatása a globális kereskedelemre továbbra is jelentős maradt és lesz a jövőben is. Az online vásárlás térhódítása folytatódik, és az Amazon továbbra is az egyik vezető szereplő ezen a területen. A vállalat folyamatosan alkalmazkodik a változó piaci körülményekhez és igyekszik megfelelni a vásárlók elvárásainak.



Felhasznált irodalom:
  • Jeff Bezos: Találd fel és engedd el: Jeff Bezos összegyűjtött írásai. Budapest: Jaffa, 2022


Internetes források:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése