keresés

2019. április 2., kedd

Influencerek, YouTube sztárok 2.

A YouTube árnyolada : ,,Me too''

A korábbi bejegyzésem a pozitív dolgokat jártam körbe a témában, most az ellenkezőjével szeretnék foglalkozni. Mint mindennek, ennek is megvannak a maguk árnyoldalai.
Vannak olyan YouTube felhasználók, akik már nagyobb népszerűségnek örvendenek, és ezt módszeresen kihasználják másokkal szemben. Mire kell itt gondolni? 2018. végén volt egy olyan eset, ami alapjaiban rázta meg a magyar YouTube közösséget. Több ismertebb magyar videós kihasználva a népszerűségét csalt ki meztelen fotókat fiataloktól (nem csak lányoktól). Ez úgy derült ki, hogy az egyik
áldozat bevallotta, hogy történt ilyen. Ezt követően elindult egy mozgalom a ,,me too''.
Link a videóhoz:
Ennek a mozgalomnak az a lényege, hogy akiket a fent említetthez hasonló inzultus ért valamikor az életben, azok beküldik a történeteiket, és vagy anonim, vagy névvel együtt felvállalva, és ezeket olvassák fel a videóban. Azt szeretnék ezzel elérni, hogy ne féljenek az áldozatok szólni az illetékes szerveknek, ha ilyesfajta zaklatásban van része.
Cikk a ,,me too''-ról:

Szponzoráció minden mennyiségben

A szponzorációs tartalmaknak egyetlen célja van az esetek többségében. Ez a bevételszerzés a csatorna üzemeltetőjének, és a szponzornak egyaránt. 
Ahogy a videós is elmondja ezekkel a tartalmakkal az égvilágon semmi probléma nem lenne, ha a szponzorációk lennének a csatorna érdekében, és nem a csatorna lenne a szponzoráció érdekében. Nagyon sokan beleesnek abba a hibába, hogy amint fellelhető lesz a pénzszerzés lehetősége, akkor elvállalnak szinte minden termék reklámozását, és mivel a szerződésben benne van, hogy ezekről kizárólag jókat szabad mondani, és nem a saját véleményüket tükrözi, ezért a nézők egy része megvezetve érzi magát, mert egy olyan dologra adott ki pénzt, amit jónak vélt, mert megbízott az általa kedvelt tartalomgyártóban. Akadnak persze jó szponzorációs tartalmak is, amik az előbb említett videók ellentéte, és őszinte véleményt mondanak a termékekről.

A káros tartalmak

Egyes emberek olyannyira gátlástalan tartalomgyártók, akik olyanoknak akarnak ártani a videóikkal, akik még nem elég érettek. Mostanában elszabadult egy olyan kirívóan csúnya babafej, ami a gyerekeket kéri, hogy tegyenek meg magukkal olyan dolgokat, ami alapesetben eszükbe sem jutna jobb esetben. (Pl: Tegyenek kárt magukban, öljék meg magukat stb.) Ha nem teljesítik ,,Momo'' kérését, akkor ott lesz az ágyuk alatt, és ehhez hasonlókkal fenyegeti a gyerekeket. Találkoztam már olyan esettel is, amikor valaki egy rajzfilm közepére tett be egy pár perces ,,Momo'' részletet. Ezért érdemes megnézni a szülőknek, hogy milyen videóra kattint a gyerek, mert sajnos ezekből egyre több van.
Nagyon sok videós felhívta erre a figyelmet, hogy vigyázzanak az emberek az ilyen tartalmakkal. 

Ennek volt egy úgymond elődje, ami a ,,Kék bálna '' névre hallgat. Ez egy ,,játék'' volt, ami egy csoportból indult ki. Ide általában olyan fiatalok csatlakoztak, akiknek nem voltak barátai, és mentális problémákkal is küzdöttek. Mindenki aki csatlakozott kapott maga mellé egy mentort, aki elmondta, hogy milyen feladatokat kell megcsinálnia, ahhoz, hogy részt vegyen a ,,játékban''. A ,,játék'' célja az öngyilkosság volt. Először könnyedebb feladatokat adtak. (pl: maradj fent reggelig, nézz horror filmeket, ne menj iskolába stb.) Később ezek helyét átvették az olyan feladatok, mint (pl: karcolj a karodba egy bálnát). Ezeket határidőre kellett teljesíteni, és aki ezt nem tette meg, azt megfenyegették facebookon, telefonon, hogy tudják hol lakik, és könnyen megtalálhatják, akkor is, ha nincs otthon az illető. A feladatok teljesítéséről képi bizonyítékot kellett küldeni a mentoroknak. Mára elvileg elkapták az szervezet vezetőjét, de több halálos áldozatot is szedett a ,,Kék bálna''.

Összegzés

Ahogy láthatjuk a YouTube-ot is körültekintően kell használni, és oda kell figyelni, hogy mit engedünk meg a gyermekünknek, kistestvérünknek, hogy nézzen. Ha esetleg ilyen tartalmat találunk, akkor érdemes élni a jelentés funkcióval, hogy a platform letiltsa a videót, hogy másoknak ne tudjon ártani. Ha meg esetleg egy videós, vagy akárki elkezdene minket zaklatni, ne habozzunk szólni erről az illetékes szerveknek, mert nem kell attól félni, hogy nem vesznek komolyan. A következő bejegyzésben többek között a 13-as cikkelyről, és annak esetleges hatásairól lesz szó, hogy mit váltott ki ez az influencerekből.






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése