keresés

2019. április 28., vasárnap

Közösségi hálózatok a Myspace-től a LinkedIn-ig

A közösségi oldalak  az emberek életének szerves részévé váltak. Napi szinten többször
is belépünk, böngésszük, lájkolunk, üzeneteket küldünk, csevegünk, bejegyzéseket írunk, képeket, videókat osztunk meg. Nem túlzás azt állítani, hogy a legtöbb felhasználó szinte már el sem tudná képzelné életét a Facebook, vagy más közösségi oldal nélkül. De vajon mikortól váltunk ennyire ezeknek az oldalaknak a rabjaivá, és mik is pontosan a közösségi hálózatok.






Dana M. Boyd és Nicole B. Ellison definíciója szerint a közösségi hálózatok olyanok, mint egy web adatbázis, ahol az egyének személyre szabott nyilvános vagy félig nyilvános profilt hozhatnak létre. Ezen oldalak egyik fő tulajdonsága, hogy a tagok láthatják a többi felhasználót és kapcsolatba  léphetnek velük. Ha ez a kapcsolat teljesül, akkor válik láthatóvá az egyén kapcsolati hálója. Szóval ahhoz, hogy egy közösségi oldalt közösségi hálózatnak lehessen tekinteni három fő szempontnak kell megfelelnie. Az első, hogy a használók publikus vagy félig publikus profiloldalt készíthetnek maguknak. Második, hogy a honlap lehetőséget ad a tagok közötti kapcsolatra. A harmadik pedig, hogy a felhasználók nemcsak a saját, hanem a többi ember adatait és kapcsolatait is láthatják.


Kezdetek

Az első ilyen típusú oldal az 1997-ben Andrew Weinreich által indított SixDegrees.com volt. A felhasználóknak lehetőségük volt saját profiloldal létrehozására, egymás kapcsolatainak megtekintésére, és üzenetek küldésére. Az oldalnak 3,5 millió felhasználója volt az Egyesült Államokban, de ennek ellenére mégsem sikerült a nagy áttörést elérni, így 2001-ben megszüntették. A SixDegrees-t az ezredforduló után számos hasonló követte, mint például a Ryze.com, Friendster, vagy a hazai alapítású iWiW.


Magyar közösségi oldal az elsők között: iWiW

A magyar közösségi oldalt Várady Zsolt webfejlesztő indította 2002-ben WiW néven. Eleinte még kevesen regisztráltak, de idővel egyre népszerűbbé vált a magyarok körében. Az oldal, 2005-ben történő fejlesztésének és arculatváltásának (ekkor lett WiW-ből iWiW) köszönhetően, hamarosan már félmillió felhasználóval büszkélkedhetett. Az iWiW 2006-ban a Magyar Telekom tulajdonában került, aki eleinte külön kezelte, majd besorolta az Origo hatáskörébe, végül 2014-ben megszüntette. Az oldalra történő bekerülés kezdetben meghívásos alapon működött, ezen később változtattak. A regisztráció során az alapvető adatok megadásán túl egyéb információkat is megoszthattak a használók, mint például az aktuális munkahelyük neve vagy érdeklődési körük. A fejlesztések során az iWiW több új funkcióval is bővült, többek között többnyelvűség; képfeltöltési lehetőség; üzenőfal és belső üzenetküldési rendszer; rendszerüzenetek és külső e-mailes értesítés. 2009-ben pedig az Üzenőfalat felváltotta a Hírfolyam.


LinkedIn és a Myspace

Az iWiW után egy évvel indult a LinkedIn nevű üzleti közösségi hálózat, amely több nyelven elérhető és mára már a legnépszerűbb oldalak között tartják számon. Az oldal középpontjában elsősorban a karrier áll. A felhasználók profiloldalukon írhatnak képességeikről, iskoláikról vagy munkahelyeikről, de már lehet chatelni, továbbá emberek, állások, cégek, csoportok és iskolák alapján keresni. A LinkedIn 2016-ban a Microsoft tulajdonába került. A Myspace-t,  egyik kevésbé sikeres társát, 2003-ban indították, és akkoriban a legnépszerűbb közösségi oldalnak számított. 2008-ban havi 76 millió egyedi látogatója volt csak az Egyesült Államokban. Ez az oldal különösen a fiatalok és a feltörekvő zenészek körében vált népszerűvé, aminek köszönhetően lassan a zene irányába fordult. Habár sokáig sikeres volt, a Facebookkal nem tudta felvenni a versenyt, és rövidesen hanyatlásnak indult. 2013-ban még próbálkoztak fejlesztésekkel, de ezek nem igazán váltották be a hozzájuk fűzött reményeket. 2016-ban, a már nagyrészt zenére fókuszáló oldalt, a Time Inc. felvásárolta.


Az egyeduralkodó: Facebook

A Facebook, az egyik legismertebb közösségi oldal, 2004 februárjában kezdte meg működését, de
akkor még csak a Harvard diákjainak volt elérhető. A hozzáférést idővel kiterjesztették más egyetemek hallgatóira is, majd népszerűségét látva mindenki számára elérhetővé tették. A felhasználók száma gyorsan emelkedett, és 2017-ben már meghaladta a 2 milliárdot. Az oldalra bárki regisztrálhat, aki elmúlt 13 éves. Barátokkal és egyéb felhasználókkal történő kommunikációt a nyilvános vagy privát levelezés segíti. A tagok különböző csoportokba tömörülhetnek az egyéni érdeklődési körüknek megfelelően, és azt is beállíthatják, hogy profiljukat ki láthatja. Az Üzenőfalon lehet bejegyzést írni, híreket, képeket, videókat, vagy weboldalakat megosztani, és ha valami tetszik lájkolni. A Facebook folyamatosan bővíti az elérhető szolgáltatások listáját, úgymint a minden felhasználói profilt nyomon követő és minden változásról értesítő „news feed”, vagy a fotóalbum és blog szolgáltatás.


A Google kísérlete: Google+

A Facebook egyik nagy kihívója a 2011-ben indított Google+ volt. Az oldalra eleinte csak 18 év feletti személy regisztrálhatott, de idővel csökkent a korhatár, míg a Google felhasználóinak egyáltalán nem kellett külön regisztrálniuk. A Google+ különböző funkciókkal rendelkezett, mint az úgynevezett Körök, ami segítségével az ismerősöket különböző csoportokba lehetett helyezni, a Facebook-féle lájkoláshoz hasonló pluszegyezés, vagy a Messenger és a Társalgó, ami videóbeszélgetésre szolgált. A Facebookhoz hasonló Üzenőfal a Streams, és  más egyéb funkciók is elérhetőek voltak, de ezek ellenére sem sikerült a felhasználók körében igazán közkedvelté válnia. Az oldal az  idei évben megszűnik.

                                             


A legnépszerűbb oldal

Az évek során többen is megpróbálták a Facebook vezető pozícióját megszerezni, de ezek a próbálkozások mindig kudarcba fulladtak. A mai napig ő a legnagyobb, és szolgáltatásaiban is verhetetlennek számító közösségi oldal. Mondhatjuk  jött, látott és győzött. Csak az a kérdés meddig. 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése