
Ugyan akkor, ha az anyuka megpróbálja elvenni tőle, hanyatt esik, dühében sírni kezd és rúgkapál, amíg vissza nem kapja a készüléket. Ilyen fiatal korban ennyire befolyásolja már az ember érzéseit s függőséget okoz. Ez a probléma jelen van és beszélni kell róla. Tényleg kell a gyermeknek az a képernyő idő?
A mobiltelefon hatása a négy-öt évesekre:
A Kindred Squared jótékonysági szervezet új jelentése szerint a négy-öt éves gyerekek egyre inkább nélkülözik azokat a kulcsfontosságú készségeket, amelyeket korábban természetesnek tartottunk. Az 1000 megkérdezett nevelő fele szerint a közösségbe kerülő, beilleszkedés korába lépő gyermekek évről évre kevésbé állnak készen arra, ami rájuk vár. A probléma lényege, hogy kevesebb szót képesek maguktól megfogalmazni és kevesebbet is értenek meg.
Bár a gyerekek nagyon ügyesek és profik abban, hogy mutatóujjukat használják a képernyők kezeléséhez, nehezen tartják meg a ceruzát vagy zsírkrétát a kezükben. Ez nem csak koordinációs probléma, hanem az ehhez szükséges általános izomerő hiánya is.
„A gyerekek agyműködése szükségessé tenné, hogy megtanulják a társas kommunikációt, szocializációt, beszédet, cselekvést és érzelmeik kezelését. Ha azonban túl sok időt töltenek a képernyő előtt, az felborítja az egyensúlyt, ami kihat a minőségi interakciókra és fejlődésükre is”– figyelmeztet dr. Angharad Ruckin klinikai pszichológus.
A telefonozó szülő és a csecsemő esete:
A gyerekek számára a szülők arckifejezései és érzelmi reakciói kulcsfontosságúak a világ megértésében és saját érzelmeik kezelésében. Amikor a szülők arca gyorsan változik a képernyőn látottak hatására, az zavaró és stresszes lehet a gyerekek számára, mivel nehezen tudják értelmezni ezeket a hirtelen érzelmi váltásokat. Ezért is fontos, hogy a szülők tudatosan figyeljenek arra, hogyan használják a különböző féle eszközöket a gyerekek jelenlétében, és igyekezzenek minél több minőségi időt tölteni velük, amely során a gyerekek stabil és érthető érzelmi visszajelzéseket kaphassanak.
Egy telefonozó szülő esetében a csecsemő minden erejét összekaparva próbálja visszanyerni a figyelmet és amikor ez nem sikerül, elkeseredve fordulnak el testükkel, bízva abban, hogy ezzel talán elérheti a kívánt figyelmet.
Egy, a JAMA Pediatrics folyóiratban publikált tanulmány szerint, ha a szülő étkezés közben a képernyőjét nézte, 20%-kal kevesebb verbális és 39%-kal kevesebb non-verbális interakció történt közte és gyermeke között. Érdemes belegondolni, milyen hatással lehet ez a gyerekeinkre.
„Az első 1000 nap az, amikor kiépülnek a körülötted lévőkkel emberekkel való kapcsolat alapjai. Ennek abszolút alapját képezi az érzés, hogy fontos vagy a körülötted lévő felnőttek számára. A képernyők aktív jelenléte nagy mértékben akadályozza ezt, hosszú távon is jelentős hatással lehet a gyermekre”
Forrás:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése