A modern technológia fejlődésével párhuzamosan, egyre inkább bővülnek a médiafogyasztással kapcsolatos ismereteink és a felhasználási lehetőségeink. A legjelentősebb változást a Covid-járvány idején tapasztalhattuk, hiszen elkerülhetetlenné vált az alternatív, online fórumok használata a további gördülékeny kapcsolattartáshoz. Azonban nem csak a munka terén történt számottevő változás, hanem az emberek szabadidejének eltöltésére is kihatással volt. A következő blogbejegyzésből, a teljesség igénye nélkül, megismerhetjük, hogyan alakult a televízió használata az elmúlt években, mind a streaming szolgáltatások, mind a felhasználók korosztályát tekintve. Továbbá érintjük az influenszerek különbféle típusait és a közösségre gyakorolt hatásait.
Tévénézési szokásaink
Hihetetlen, de a szabadidő eltöltésére, még mindig a televízió a leggyakoribb választás. 2021-ben közel 3,5 órát töltöttek internetezéssel a tizenöt évesnél idősebbek, a televízió előtt viszont több mint öt órát is ültek. Az elmúlt két évtizedben azonban jelentős átalakuláson mentek keresztül a
televíziós szokások a lekérhető médiaszolgáltatások és a videómegosztó platformok megjelenésének köszönhetően. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság kutatásából kiderült az is, hogy a Covid-járvány idején a televíziózás, egy nap ötödét töltötte ki.
A tévékészülék előtti időtöltés elsősorban az idősebb generáció tagjaira jellemző – 2022-ben az átlag életkor 53 év. De a magyarok az európai átlagnál 3%-al többet tévéznek egy nap.
Nézői korösszetétel és a csatornaválasztás (2022)
- ATV, Hír TV: átlagosan 67 évesek
- Viacom hét csatornája (pl. Nickelodeon, Nicktoons, Nick JR): legfiatalabb korosztály
Eltűnő műfajok:
- színházi közvetítések, cirkusz és a verietéshow, gyerekközönségnek szánt nem fikciós műsorok, információs magazinok, vallási műsorok, sportversenyek.
Legnépszerűbb műsorok:
- Filmek helyett: nem fikciós műsorszámok, sorozatok, hír- és információs műsorok.
A technológiai fejlődés megalapozza a csatornakínálat bővülését, ami lehetővé teszi, hogy a médiaszolgáltatók akár kábelcsatornán, akár műholdas közvetítés útján vagy éppen a digitális platformok révén tegyék elérhetővé a szolgáltatásaikat.
A generációs tendenciák is hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a különböző médiumok újragondolják miként, milyen formában tudnak eljutni a legnagyobb nézettséghez és hogyan tudják megszólítani a más nézetekkel és érdekekkel rendelkező fiatalabb célcsoportokat is.
Erre láthatunk példákat a rádiók esetében is, hiszen a legtöbb talk jellegű műsor már podcast formában, sok esetben videós formában is elérhetőek, akár YouTube-on, akár Spotify-n, vagy egyéb videómegosztó platformon.
A fiatalok elérésére mai szemmel nézve a leghatékonyabb a TikTok lehetőségeinek kiaknázása. A rövid terjedelmű, lényegretörő videók rendkívül nagy nézettséget képesek generálni.
A változatos online megjelenésnek köszönhetően, a tartalmak többféle formában és csatornán történő, személyre szabott megjelenése figyelhető meg.
Streaming
Évtizedeken keresztül, ha szerettünk volna egy filmet megnézni, vagy megvettük, vagy kölcsönkértük, vagy megnéztük a tévében.
Ma már minden streamelve érkezik meg valamilyen eszközünkre, legyen az laptop, telefon vagy televízió. Sokkal praktikusabb és kényelmesebb, mint a letöltés, hiszen a
streamelésnek köszönhetően bármilyen filmhez, sorozathoz, zenéhez, azonnal és bárhonnan hozzáférhetünk. Ehhez mindössze előfizetésre van szükségünk és egy stabil internetre, illetve egy kompatibilis eszköz is szükséges.
Néhány ismert streaming platform: Netflix, HBO Max, Disney+, TV2 Play, RTL+, YouTube, Spotify, Facebook, Twitch
A letöltés és a streamelés fő különbsége:
Letöltés: csak a letöltés befejezése után tudjuk elindítani például a filmet, utána pedig foglalja a helyet.
Streamelés: egy távoli szerverről érkezik éppen az a szeletke, amit nézünk, és nem marad nálunk.
A legtöbb ilyen szolgáltatás mint pl. a YouTube vagy a Netflix kicsit mindig előre szalad, és a következő pár percet is letölti, hogy ha esetleg menet közben megszakadna az internetkapcsolat, a lejátszás folyamatos maradjon, ezt szakszóval bufferelésnek nevezzük.
Ha már streamelés, ne feledkezzünk megemlíteni a videómegosztás másik elterjedt változatát sem, ami nem más, mint a live streamek.
Live stream
A valós időben történő videós kommunikáció, és annak gyors megosztása leginkább a YouTube-on, Twitchen és Sportify-n a legelterjedtebb. A videót élőben veszik fel, miközben a komment szekcióban tudják a nézőkkel tartani a kapcsolatot. Ezt a módszert az influenszerek is előszeretettel alkalmazzák, hiszen kiváló lehetőség közelebbkerülni a nézőkhöz.
Kit tekintünk influenszernek
Influenszerek között is megkülönböztetünk két csoportot. Az egyik akik
digitális tartalomgyártók, a másik csoport pedig a korábbi teljesítményükből, ismertségükből, hírnevükből építkező
celebek. Ezek az emberek meghatározó befolyással képesek hűséges követőtáboruk véleményét formálni, és a bevételthozó személyes tartalmak mellett üzleti együttműködésekben vesznek részt.
Ha jól választunk influenszert egy marketing kampányhoz, az rendkívüli eredményeket hozhat. De mi alapján hozzunk döntést és milyen lehetőségek vannak?
1. Mega influenszer
2. Makro influenszer
3. Mikro influenszer
4. Nano influenszer
5. Cégünk alkalmazottjai
A különböző típusú influenszerek, különböző elérési adatokat generálnak. Például a mega influenszer világszerte ismert, rendkívül nagy befolyásoló szereppel bír, azonban nem behatárolható a célközönsége és drága. Azonban minden influenszer valamilyen módon befolyásolja a nézőit. Ez történhet jó vagy rossz irányba is.
Influenszer marketing
A közösségi média segítségével szinte végtelen lehetőség áll rendelkezésünkre, hogy a termékeket vagy szolgáltatásokat kreatív marketingstratégiákkal népszerűsítsük. Az egyik leggyorsabb és leghatékonyabb marketing, az
influenszer marketing. A vállalatok olyan véleményvezérekkel dolgoznak együtt, akik a nézettségüket és ismertségük révén eltudják érni egy brand szélesebb körű megismerését.
Az influenszerek általában a közösségi méda felületeire gyártanak tartalmat - ez lehet szponzorált poszt, feed, story is - , ahol kinyilvánítják saját véleményüket egy adott dolog kapcsán, emiatt hitelesnek vélik őket és nagy követőtáborral rendelkeznek.
Felhasznált linkek:
- Így alakultak át a tévénézési szokások az elmúlt huszonöt évben • Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság
- Generációk médiahasználata 2024 első negyedévében • Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság
- Az influenszerek 5 típusa: jellemzők, előnyök, hátrányok - Rackhost
- Affiliate marketing vs. influencer marketing – mi a különbség? - Rackhost
- Az influencer marketing működése és hatékonysága
- Influencer marketing - minden, amit tudnod kell róla! | BOOM Marketing
- Influenszer marketing: mi az influenszer jelentése, mivel foglalkozik egy hivatásos influenszer?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése