keresés

2024. szeptember 17., kedd

Televíziózás és videómegosztási szokásaink átalakulása

A modern technológia fejlődésével párhuzamosan, egyre inkább bővülnek a médiafogyasztással kapcsolatos ismereteink és a felhasználási lehetőségeink. A legjelentősebb változást a Covid-járvány idején tapasztalhattuk, hiszen elkerülhetetlenné vált az alternatív, online fórumok használata a további gördülékeny kapcsolattartáshoz. Azonban nem csak a munka terén történt számottevő változás, hanem az emberek szabadidejének eltöltésére is kihatással volt. A következő blogbejegyzésből, a teljesség igénye nélkül, megismerhetjük, hogyan alakult a televízió használata az elmúlt években, mind a streaming szolgáltatások, mind a felhasználók korosztályát tekintve. Továbbá érintjük az influenszerek különbféle típusait és a közösségre gyakorolt hatásait.

Tévénézési szokásaink

Hihetetlen, de a szabadidő eltöltésére, még mindig a televízió a leggyakoribb választás. 2021-ben közel 3,5 órát töltöttek internetezéssel a tizenöt évesnél idősebbek, a televízió előtt viszont több mint öt órát is ültek. Az elmúlt két évtizedben azonban jelentős átalakuláson mentek keresztül a televíziós szokások a lekérhető médiaszolgáltatások és a videómegosztó platformok megjelenésének köszönhetően. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság kutatásából kiderült az is, hogy a Covid-járvány idején a televíziózás, egy nap ötödét töltötte ki. 

A tévékészülék előtti időtöltés elsősorban az idősebb generáció tagjaira jellemző  –  2022-ben az átlag életkor 53 év. De a magyarok az európai átlagnál 3%-al többet tévéznek egy nap.

Nézői korösszetétel és a csatornaválasztás (2022)  
  • ATV, Hír TV: átlagosan 67 évesek 
  • Viacom hét csatornája (pl. Nickelodeon, Nicktoons, Nick JR): legfiatalabb korosztály

Eltűnő műfajok:   
  • színházi közvetítések, cirkusz és a verietéshow, gyerekközönségnek szánt nem fikciós műsorok, információs magazinok, vallási műsorok, sportversenyek.

Legnépszerűbb műsorok:

  • Filmek helyett: nem fikciós műsorszámok, sorozatok, hír- és információs műsorok.

A technológiai fejlődés megalapozza a csatornakínálat bővülését, ami lehetővé teszi, hogy a médiaszolgáltatók akár kábelcsatornán, akár műholdas közvetítés útján vagy éppen a digitális platformok révén tegyék elérhetővé a szolgáltatásaikat. 

A generációs tendenciák is hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a különböző médiumok újragondolják miként, milyen formában tudnak eljutni a legnagyobb nézettséghez és hogyan tudják megszólítani a más nézetekkel és érdekekkel rendelkező fiatalabb célcsoportokat is. 
Erre láthatunk példákat a rádiók esetében is, hiszen a legtöbb talk jellegű műsor már podcast formában, sok esetben videós formában is elérhetőek, akár YouTube-on, akár Spotify-n, vagy egyéb videómegosztó platformon.
A fiatalok elérésére mai szemmel nézve a leghatékonyabb a TikTok lehetőségeinek kiaknázása. A rövid terjedelmű, lényegretörő videók rendkívül nagy nézettséget képesek generálni.
A változatos online megjelenésnek köszönhetően, a tartalmak többféle formában és csatornán történő, személyre szabott megjelenése figyelhető meg.

Streaming

Évtizedeken keresztül, ha szerettünk volna egy filmet megnézni, vagy megvettük, vagy kölcsönkértük, vagy megnéztük a tévében.
Ma már minden streamelve érkezik meg valamilyen eszközünkre, legyen az laptop, telefon vagy televízió. Sokkal praktikusabb és kényelmesebb, mint a letöltés, hiszen a streamelésnek köszönhetően bármilyen filmhez, sorozathoz, zenéhez, azonnal és bárhonnan hozzáférhetünk. Ehhez mindössze előfizetésre van szükségünk és egy stabil internetre, illetve egy kompatibilis eszköz is szükséges.

Néhány ismert streaming platform: Netflix, HBO Max, Disney+, TV2 Play, RTL+, YouTube, Spotify, Facebook, Twitch

A letöltés és a streamelés fő különbsége: 
Letöltés: csak a letöltés befejezése után tudjuk elindítani például a filmet, utána pedig foglalja a helyet. 
Streamelés: egy távoli szerverről érkezik éppen az a szeletke, amit nézünk, és nem marad nálunk.

A legtöbb ilyen szolgáltatás mint pl. a YouTube vagy a Netflix kicsit mindig előre szalad, és a következő pár percet is letölti, hogy ha esetleg menet közben megszakadna az internetkapcsolat, a lejátszás folyamatos maradjon, ezt szakszóval bufferelésnek nevezzük.

Ha már streamelés, ne feledkezzünk megemlíteni a videómegosztás másik elterjedt változatát sem, ami nem más, mint a live streamek.

Live stream

A valós időben történő videós kommunikáció, és annak gyors megosztása leginkább a YouTube-on, Twitchen és Sportify-n a legelterjedtebb. A videót élőben veszik fel, miközben a komment szekcióban tudják a nézőkkel tartani a kapcsolatot. Ezt a módszert az influenszerek is előszeretettel alkalmazzák, hiszen kiváló lehetőség közelebbkerülni a nézőkhöz.

Kit tekintünk influenszernek

Influenszerek között is megkülönböztetünk két csoportot. Az egyik akik digitális tartalomgyártók, a másik csoport pedig a korábbi teljesítményükből, ismertségükből, hírnevükből építkező celebek. Ezek az emberek meghatározó befolyással képesek hűséges követőtáboruk véleményét formálni, és a bevételthozó személyes tartalmak mellett üzleti együttműködésekben vesznek részt.

Ha jól választunk influenszert egy marketing kampányhoz, az rendkívüli eredményeket hozhat. De mi alapján hozzunk döntést és milyen lehetőségek vannak?

Alapvetően 5 influenszer típust különböztetünk meg: 
1. Mega influenszer
2. Makro influenszer
3. Mikro influenszer
4. Nano influenszer
5. Cégünk alkalmazottjai

A különböző típusú influenszerek, különböző elérési adatokat generálnak. Például a mega influenszer világszerte ismert, rendkívül nagy befolyásoló szereppel bír, azonban nem behatárolható a célközönsége és drága. Azonban minden influenszer valamilyen módon befolyásolja a nézőit. Ez történhet jó vagy rossz irányba is. 

Influenszer marketing

A közösségi média segítségével szinte végtelen lehetőség áll rendelkezésünkre, hogy a termékeket vagy szolgáltatásokat kreatív marketingstratégiákkal népszerűsítsük. Az egyik leggyorsabb és leghatékonyabb marketing, az influenszer marketing. A vállalatok olyan véleményvezérekkel dolgoznak együtt, akik a nézettségüket és ismertségük révén eltudják érni egy brand szélesebb körű megismerését.

Az influenszerek általában a közösségi méda felületeire gyártanak tartalmat - ez lehet szponzorált poszt, feed, story is - , ahol kinyilvánítják saját véleményüket egy adott dolog kapcsán, emiatt hitelesnek vélik őket és nagy követőtáborral rendelkeznek.





Felhasznált linkek:

  1. Így alakultak át a tévénézési szokások az elmúlt huszonöt évben • Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság
  2. Generációk médiahasználata 2024 első negyedévében • Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság
  3. Az influenszerek 5 típusa: jellemzők, előnyök, hátrányok - Rackhost
  4. Affiliate marketing vs. influencer marketing – mi a különbség? - Rackhost
  5. Az influencer marketing működése és hatékonysága
  6. Influencer marketing - minden, amit tudnod kell róla! | BOOM Marketing
  7. Influenszer marketing: mi az influenszer jelentése, mivel foglalkozik egy hivatásos influenszer?


Selymes Henrietta

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése