keresés

2024. szeptember 24., kedd

Egyenlőség az online térben


Az internet nagyon fontos szerepet tölt be napjainkban, szinte már ott élünk és sportolunk is. Az esport azt jelenti, hogy a felhasználó egy elektronikus eszköz (számítógép vagy konzol) igénybevételével játszik versenyszerűen egy adott játékkal. Ezek lehetnek egyéni vagy csapat játékok. A játékosok az igazi sportokhoz hasonlóan szigorú szabályoknak és a sportszerűségnek megfelelően versenyeznek az online térben.

Sztereotípiák és a valóság

A nők helyzete sosem volt könnyű, hiszen hosszú évtizedeknek kellett eltelnie ahhoz, hogy szavazatijoghoz jussanak és elindulhassanak az olimpián (1900: Párizs). Az esélyegyenlőségnek hála a nők is résztvehetnek az esportokban. Azonban a játékokhoz való hozzáállás és a stílus mindig is különbözött a férfi játékosok habitusától. “Sokszor nem elég kemények a nők a játékok során, de sportszerűbbek és kitartóbak mint a férfiak”.  A sztereotípiák miatt gondoljuk ezt, hiszen egy nő gondoskodó, szereti a lakberendezést, romantikus, érdekli a divat és gyermekeket nevel. Amikor kikapcsolódik legfőképpen barátnői körében tudjuk elképzelni őket vásárlás és csöpögős romantikus filmek nézése közben. Ezzel szemben a férfiakat a járművek és a sport világa nyűgözi le. Amikor kikapcsolódik legfőképpen barátikörben játszanak és közben sört isznak. Azonban ezek a sztereotipikus elképzelések a nőkről megdőltek, hiszen egyre több nő érdeklődik a férfias hobbik, munkák  és sportok iránt kihasználván a nőkre inkább jellemző multitasking látásmódot. 

Mi motivál egy nőt, hogy megméretesse magát ebben sportágban?

Az évek elteltével a nemi sztereotípiák fellazultak és  szinte már nem is tűnnek olyan fontosnak. A nők is bizonyíthatnak, hogy képesek arra mint a férfiak, hiszen itt nem számít a súly és az erőnlét. Ezek az online játszmák "fejben" dőlnek el. Ide nem egy robosztus testalkat kell hanem egy jó logikai és stratégiai látásmód szükséges. Szemben a valódi sporttal, ahol igenis számít az erőnlét és a fizika jelenlét. A játékok során rengeteg impulzus éri a játékost, amelyek megerősíthetik önbizalmát és új megoldások keresésére sarkallnak. A versenyzők mindig a legjobb eredmény elérésére törekednek. Minden új megoldás megtalalása egy újabb adrenalin fröccsöt jelent, amely egy felfokozott versenyszellemet idéz elő.

Női gamerek nehézségei a metaverzumban

Sajnos az esélyegyenlőség ellenére a játékok alatt nagyon sok szóbeli sértést és szexuális jellegű kérdést kapnak, emellett sokszor negatív véleménnyel is illetik őket és a játékstílusukat is. Nemcsak az online játék során, hanem a megrendezett eseményeken is kioktató, lealacsonyító és bántó megjegyzéseket kapnak a férfi játékosoktól. Ennek következményeként a női játékosok nagy része nem mer elindulni versenyeken akár nemzetközi szinten sem. Viszont az online tér előnye az, hogy ingoknyitóban vagy fiktív személyazonosság mögé bújva játszhatnak és így nemük felvállalása nélkül sikerül elkerülni az esetleges konfliktusokat. Erre a megoldás egy biztonságos közeg megteremtése a női játékosok számára, így ki tudnak bontakozni és el tudják mondania a véleményüket.  Több olyan lehetőséget kéne biztosításítani számukra, ahol megfelelő ellenség ellen játszhatnak, ezáltal mindkét fél tud a másik hibájából tanulni és fejlődni az adott verseny/játék során. 

Problémaként tekinthetünk arra  is, hogy a videójátékok nagyrészén férfiak szerepelnek  és ez a  reklámvilágban is megjelenik, hiszen a gamer felszereléseket is ők reklámozzák, ezért úgy tűnhet, hogy ez nem egy feminím hobbi.


Hazai helyzet 


A magyar női játékosok és csapatban játszók száma sajnos igen csekély. Pont ezért nehéz a hazai helyzet is, mert a feltörekvő női tehetségeknek nincs példaképük se edukációra lehetőségük. Emellett nem tudnak nekik biztosítani megfelelő képviseletet a versenyekre és az arra való felkészítésben.Legyen szó belföldi vagy akár külföldi versenyről. Magyarország egyik legismertebb magyar esport szövetsége a  (HUNESZ) próbálja minél jobban segíteni a női játékosok tevékenységét például többször szerveztek már előadásokat és találkozókat, emellett külön női esport szakágat hoztak létre nekik a szövetségen belül.Az IESF (International Esport Federation) által szervezett világbajnokság európai regionális selejtezőjén és a Global Esport Federation versenyén is női jákosokkal büszkélkedhettünk. A női esport szakág és az első női magyar counter strike válogatott létrejötte után megalakul az első  hazai női verseny, amely egy pályázat a nők számára "queen challenge" néven, ahol a játékosok összemérhetik a tudásukat. Ez egy valorant játék azon belül is spike rush játékmód. Ezzel a versennyel több áttörést is el szeretnének érni a magyar női esportolók körében: közösségeket motiválni és aktivizálni a versenyre való részvételre. A kupa lebonyolítása öt körön keresztül történik és egy LAN döntővel ér véget. A versenyen való részvétel és a nevezést dímentesen vehetik igénybe a játékosok. A nevezési szabályok letölthetőek a HUNESZ hivatalos oldaláról, ahol nevezni is lehet 2-3 fős csapatokban.

Nemzetközi helyzet

Hazai női esportolók:Az esport női szekciója nemzetközi szinten elterjedtebb és fejletebb, mint hazánkban. Külföldön sokkal nagyobb érdeklődés és nézettség övezi a sportág ezen részét. A női esportolók legnagyobb része a Valorant névre hallgató játékkal indul a versenyeken. Népszerűségének hála e-köré szervezik a versenyek többségét illetve a nyertesek jelentős nyereményekre tehetnek szert. Az European Grassroots Esports kialakított  egy kisérleti programot, aminek célja az volt, hogy a nőket jobban bevonják az esport világába és az  esport klubbokba, ahol egy támogató és biztonságos közeget hoznak  létre számukra  az online térben. A kísérleti program Norvégiában sikert aratott ugyanis nőtt az esportban résztvevő női játékosok száma. Ez a kezdeményezés a jövőben jelentős előre lépést jelenthet a női esportolók körében.


Női esportolók:

Hazai női esportolók

  1. Keszeli Nikolett, nylon felhasználónéven ismert játékos. Jelentős sikereket ért el a CS:GO (Counter-Strike: Global Offensive)játékban.
  2. Németh Eszter képviselte a magyar női esportolókat a 2024-es Global Esports Federation kínai versenyén. Eszter az Assetto Corsa játékban ért el nagy sikereket.
  3. Takács Kornélia győztes lett az legelső női Quake versenyen (1997), ahol  több mint 100 induló indult. További játékok amikkel játszott: Call Of Duty: Black Ops.
  4. Nagy Krisztina az e-football (FIFA) területén erősití a női helyzetet. Sikerült bebizonyítania,hogy a FIFA világában nemcsak a férfiak jeleskedhetnek, hanem a nők is játszhatnak profi nemzetközi szinten.

Nemzetközi női esportolók:

  1. Sasha HostynScarlett felhasználónéven ismert kanadai játékos. A 2023-as kimutatás szerint ő volt a legjobban keresett női esportoló. A játékok amikkel játszott: Dota 2 és StarCraft II. Az utóbbi játékban ő érte el az első jelentősebb sikert a női játékosok körében.
  2. Stephanie Harvey, Missharvey felhasználónéven ismert kanadai játékos. Talán az egyik legismertebb női  CS:GO (Counter-Strike: Global Offensive)játékos. Ezzel a játékkal öt világbajnoki címet is elnyert.
  3. Katharine Gunn, Mystic felhasználónéven ismert amerikai játékos. 2010-ben megnyerte a WCG Ultimate gamer sorozat 2.évadát,ahol 12 játékosnak kellett összemérniük játokos tudásukat. Később pedig részt vett a Championshi Gaming series-ben. A játékok amikkel játszott: Dead or Alive és Halo.
  4. Kim Se-yeon, Geguri  néven ismert dél-koreai játékos. Karrierjét nagyon fiatalon (17 évesen) kezdte. Ő volt az első női versenyző, aki az Overwatch League és az Overwatch Apex csapatához leszerződött.


Megoldás és  a jövő

Az esélyegyenlőség jegyében célszerű lenne több  vegyes versenyt is megrendezni ugyanis így sokkal jobban tudnának fejlődni a női játékosok is.Ha egy játékos nem megfelelő ellenféllel játszik akkor nem tud fejlődni és elveszti a játékban való örömét és sikerélményét is.Fontos lenne az e-port terjesztése a női célközönség felé, akár ezt Facebook csoportok vagy erre kijelölt platformok segítségével.Ezzel a törekvéssel is bátorítani és motiválni tudnák a női játékosokat.Példaképek felmutatása és a megfelelő érdekképviselet biztosítása. Edukáció szolgáltatásának fejlesztésével növelni lehetne a női  esportolók számát hazánkban. Fontos lenne a kezdőjátékosok biztatása és integrálása. A  következő generációk kulcsfontosságú szerepet töltenek be az esport jövőjében, mert ők már  a modern eszközök világába születnek bele. Biztonságos online közeg megteremtése számukra, hogy  ki tudjanak bontakozni és el tudják mondani a véleményüket. Ha ezek a megoldási pontok tudnak teljesülni a jövőben akkor az esport női szektora fejlődni fog és még jobban fog teljesíteni és elterjedni világszerte.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése