Sztereotípiák és a valóság
A nők helyzete sosem volt könnyű, hiszen hosszú évtizedeknek kellett eltelnie ahhoz, hogy szavazatijoghoz jussanak és elindulhassanak az olimpián (1900: Párizs). Az esélyegyenlőségnek hála a nők is résztvehetnek az e-sportokban. Azonban a játékokhoz való hozzáállás és a stílus mindig is különbözött a férfi játékosok habitusától. “Sokszor nem elég kemények a nők a játékok során, de sportszerűbbek és kitartóbak mint a férfiak”. A sztereotípiák miatt gondoljuk ezt, hiszen egy nő gondoskodó, szereti a lakberendezést, romantikus, érdekli a divat és gyermekeket nevel. Amikor kikapcsolódik legfőképpen barátnői körében tudjuk elképzelni őket vásárlás és csöpögős romantikus filmek nézése közben. Ezzel szemben a férfiakat a járművek és a sport világa nyűgözi le. Amikor kikapcsolódik legfőképpen barátikörben játszanak és közben sört isznak. Azonban ezek a sztereotipikus elképzelések a nőkről megdőltek, hiszen egyre több nő érdeklődik a férfias hobbik, munkák és sportok iránt kihasználván a nőkre inkább jellemzők multitasking látásmódot. (utána nézni az első esport versenynek amiben már nők is részt vehettek+aránypárok)
Mi motivál egy nőt, hogy megméretesse magát ebben sportágban?
Az évek elteltével a nemi sztereotípiák fellazultak és szinte már nem is tűnnek olyan fontosnak. A nők is bizonyíthatnak, hogy képesek arra mint a férfiak, hiszen itt nem számít a súly és az erőnlét. Ezek az online játszmák "fejben" dőlnek el. Ide nem egy robosztus testalkat kell hanem egy jó logikai és stratégiai látásmód szükséges. Szemben a valódi sporttal ahol igenis számít az erőnlét és a fizika jelenlét. A játékok során rengeteg impulzus éri a játékost, amelyek megerősíthetik önbizalmát és új megoldások keresését segítik. A versenyzők mindig a legjobb eredmény elérésére törekednek. Minden új megoldás megtalalása egy újabb adrenalin fröccsöt jelent, amely egy felfokozott versenyszellemet idéz elő.
Női gamerek nehézségei a metaverzumban.
Sajnos az esélyegyenlőség ellenére a játékok alatt nagyon sok
szóbeli sértést és szexuális jellegű kérdést kapnak, emellett sokszor negatív
véleménnyel is illetik őket és a játékstílusukat is. Nemcsak az online játék
során, hanem a megrendezett eseményeken is kioktató, lealacsonyító és bántó
megjegyzéseket kapnak a férfi játékosoktól. Ennek következményeként a női
játékosok nagy része nem mer elindulni versenyeken akár nemzetközi szinten sem.
Viszont az online tér előnye az, hogy ingoknyitóban vagy fiktív
személyazonosság mögé bújva játszhatnak és így nemük felvállalása nélkül
sikerül elkerülni az esetleges konfliktusokat. Erre a megoldás egy biztonságos
közeg megteremtése a női játékosok számára, így kitudnak bontakozni és eltudják
mondania a véleményüket. Több olyan
lehetőség biztosítása számukra, ahol megfelelő ellenség ellen játszhatnak
ezáltal mindkét fél tud a másik hibájából tanulni s fejlődni az adott
verseny/játék során.
Problémaként tekinthetünk arra is hogy a
videójátékok nagyrészét férfiakkal ábrázolják és reklámozás ezért úgy tűnhet a
nőknek hogy ez nem egy női hobbi hisz csak férfiakat látnak a
plakátokon is.
Hazai helyzet:
A magyar női játékosok és csapatban játszók száma sajnos igen csekély.Pont ezért nehéz a hazai helyzet is, mert a feltörekvő női tehetségeknek nincs példaképük se edukációra lehetőségük. Emellett nem tudunk nekik biztosítani megfelelő képviseletet se a versenyekre való felkészülésben akár se itthon se külföldön. Azonban meg szeretném említeni Magyarország talán egyik legismertebb Magyar E-sport szövetségét (HUNESZ) akik próbálják minél jobban segíteni a női játékosok tevékenységét például többször szerveztek már előadásokat és találkozókat számukra. A hunesz-t kiírt egy pályázatot a nők számára queen challenge néven ahol a női játékosok összemérhetik a tudásukat ez egy valorant játék azon belül is a (spike rush játékmód) verseny. Ezzel a versennyel több áttörést is el szeretnének érni a magyar női esportban: Női esport közösségeket szeretnék motiválni és aktivizálni a versenyen való részvételre.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése