Az online kihívások világa
Az online kihívások mára a közösségi média világának állandó részei lettek, de sajnos sok gyerek már túl korán találkozik ezekkel a veszélyes jelenségekkel. A kutatások szerint a 10-11 éves korú gyerekek 57%-a már belefutott olyan kihívásokba, amelyek akár fizikailag, akár pszichésen károsak lehetnek. Közben, elvileg ebben a korban még nem is lenne szabad közösségi médiát használniuk – amit érdemes lenne komolyan venni. Dr. Varga Árpád kriminológus, aki az NMHH Médiaműveltségi Programok Osztályának vezetője, arra hívja fel a figyelmet, hogy ezek a kihívások szinte vírusként terjednek, és hogy a megelőzés szempontjából elengedhetetlen a szülők tudatos bevonása.
Majsai László pszichopedagógus szerint pedig talán a legfontosabb dolog az, hogy megértsük, miért vesznek részt a gyerekek ezekben a kihívásokban. Mi az, ami motiválja őket? Az önbizalom növelése, a közösséghez való tartozás vágya, vagy esetleg az, hogy figyelmet kapjanak? Ha ezeket az okokat sikerül feltárni, akkor lehetőséget kapunk arra, hogy megakadályozzuk a veszélyes helyzeteket.
A gamer életsítlus
Az online játékok ma már nemcsak szórakozási forma, hanem egy életstílus is lett – különösen a fiatalok számára. Viszont, ahogy a digitális tér egyre nagyobb teret nyer, bizonyos problémák is vele járnak, amelyekről érdemes beszélni. Dr. Fromann Richárd szociológus, a Játékoslét Kutatóközpont alapítója szerint az online játékokkal kapcsolatos gondok sok esetben szoros összefüggésben állnak a szülők és gyerekeik közötti kommunikációs problémákkal. Ha jobban belegondolunk, a szülők gyakran nem értik meg, hogy a gyerek miért ragaszkodik ennyire a játékhoz, a gyerekek pedig nem tudják megfogalmazni, mit ad nekik ez a világ. Így kialakul egy szakadék, amely csak tovább mélyül, ha nincs párbeszéd. Ahelyett, hogy közös megértés születne, gyakran vita vagy tiltás lesz a vége, ami csak olaj a tűzre.
Lajtos Ádám pedagógus és médiaértés-szakértő szerint különösen károsak azok a játékok, amelyeknek nincs történetük, és csupán reflexekre építenek. Gondolj csak azokra a game-ekre, amelyek monoton kattintásokon alapulnak, és semmi pluszt nem nyújtanak. Az ilyen játékok hosszú távon nemcsak unalmasak lehetnek, hanem frusztrációt, sőt, érzelmi kimerültséget is okozhatnak. A történet nélküli játékok ráadásul nem igazán ösztönzik a kreativitást vagy a problémamegoldó gondolkodást.
Ezzel szemben ott vannak a csoportos játékok, amelyek igazi csapatépítő élményt nyújthatnak. Egy közös stratégiai döntés vagy csak az egyszerű együttműködés olyan készségeket fejleszthet, mint a kommunikáció, a problémamegoldás vagy akár a vezetői képességek. Ezek a játékok taníthatnak csapatmunkát, türelmet, és még a baráti kapcsolatokat is erősíthetik – ha ésszel játszunk.
A Tiktok hatása
Manapság nehéz olyan fiatalt találni, aki még sosem görgetett végig pár órát a TikTok-on – valljuk be, az app függőséget okozó. De amikor mélyebbre ásunk, kiderül, hogy a TikTok és általában a közösségi médiaplatformok nem csak a szórakozásról szólnak. A 7. epizód kivesézi, milyen problémákat hozott magával a TikTok népszerűsége, de azt is hangsúlyozza, hogy nem kizárólag ez az egyetlen platform felelős a fiatalok mentális egészségére gyakorolt negatív hatásokért.
Dr. Purebl György, a Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézetének igazgatója szerint az érzelemszabályozási zavarok előfordulása már jóval a TikTok hajnala előtt is növekedni kezdett a fiatal felnőttek körében. Egy brit kutatásra hivatkozva rámutatott, hogy az elmúlt tíz évben ötszörösére nőtt az egyetemisták körében a mentális zavarok előfordulása. Gondolj bele: tíz év alatt ötször több ember küzd szorongással, depresszióval és egyéb problémákkal – ez azért elég durva adat.
A TikTok-on gyakran látott "tökéletes életek" irreális elvárásokat támaszthatnak, és könnyen azt érezhetik, hogy nem elég jók, ha nem hoznak össze hasonló tartalmat. Ez hosszú távon önbizalomhiányhoz és szorongáshoz vezethet. A folyamatos lájkvadászat pedig olyan megfelelési kényszert eredményezhet, ami kikészítheti őket érzelmileg.
Összegezve:
Az egyik legfontosabb dolog, hogy megtanuljuk tudatosabban használni a közösségi médiát. Nem baj, ha pörgetjük a TikTok-ot, ha játékokkal játszunk vagy kihívásokat csinálunk. De érdemes tudni, mikor kell szünetet tartani. A szülőknek is fontos lenne jobban belelátni a gyerekek online életébe, hogy időben felismerjék, ha probléma van.
Szóval, a TikTok a játékok és a kihívások lehet szórakoztató és inspiráció, de érdemes észben tartani, hogy nem minden trendet kell követni, és néha jobb inkább a valóságot választani a képernyő helyett.
Forrás:
Prim hírek - A gamer élet rejtelmei: Hogyan hatnak a videójátékok a gyerekek fejlődésére?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése