A Big Data fogalma és szerepe a vállalatok hatékonyságában
Mikor azt olvassuk, hogy Big Data az leggyakrabban egy nagy mennyiségű exponenciálisan növekvő adathalmazt és az annak kezeléséhez szükséges technológiákat takarja. Ezeknek a fejlett adatbázisoknak azért kellett új megnevezés, mert méretükből és komplikáltságukból adódóan új és tovább fejlesztett technológiákra van szükség amelyek hatékonyan tudják feldolgozni és elemezni őket, hogy később kezelhetőek legyenek.
Nem meglepő ugyanakkor az sem, hogy egyre több cég vállalkozik a hatalmas adatbázisok rendbe tételére és a bennük található hasznos információk feldolgozására. A kereslet-kínálat elve miatt kialakuló verseny pedig nagymértékben hozzájárul a technológia fejlődéséhez és az üzleti élet, illetve szervezetek növekedéséhez.
Hogyan és mire használja fel manapság az egyik legnagyobb közösségi oldal a Big Data által nyújtott lehetőségeket?
Az Instagram működéséhez elengedhetetlen a felhasználók és azok szokásaiknak tanulmányozása, illetve az információ gyűjtés, ezek hihetetlenül bonyolult folyamatok amelyek lehetetlenek lennének a cég Big Datája és a Metaverse mesterséges intelligenciája nélkül. Köztudott tény, hogy az álltaluk használt technológia hihetetlenül jól működik, de jelenleg vajon hogyan hasznosítják a kinyert információt?
Az AI kiválogatja a tartalmakat amelyek értékesek és relevánsak lehetnek egy adott felhasználónak és hírfolyamát ezekkel a tartalmakkal tölti fel, ez igaz a reklámokra is.
- Felismeri majd letiltja a durva és szabálysértő tartalmakat, ezenkívül szűri és blockolja a spam üzeneteket, ezzel is erősítve az oldal kiberbiztonságát.
- Segíti a halláskárosultak és látássérültek számára elérhetővé tenni a tartalmakat,
- A Big Data segítségével kiszűri és előtérbe helyezi a világ legfontosabb információit, újdonságait és katasztrófáit, annak érdekében hogy informálva tartsa a felhasználóit.
Többek között ezeknek is köszönhető, hogy a felület használata nagyon gördülékenynek hat és az új felhasználók száma napról napra növekszik.
A legnagyobb amerikai cégek mind akarnak egy falatot a Big Datából
2021 februárjában az Amazon, a Google anyavállalata, az Alphabet és a Salesforce 1 milliárd dollárral szálltak be az amerikai Databricks big data szolgáltatásokra specializálódott startupba olyan nagy nevek közé, mint a Microsoft és Andreessen Horowitz.
Ezzel szinte minden fontosabb amerikai cloud-vállalat fektetett már be komolyabbnak mondható összeget a cégbe, ezzel 28 millió dollárra növelve értékét.
A Databricks azért is került előtérbe, mert segített vállalatoknak alkalmazásba helyezi az Apache Sparkot, amely rengeteg különböző nagy mennyiségű adat tárolására képes, ezenkívül megszűri a Datát és felkészíti arra, hogy vizualizálható legyen, és ezt mind nagyon egyszerűen teszi a cég. Ügyfeleiknek pedig a konfigurálás és frissités miatt sem kell aggódniuk.
Az Amazonnak azért is volt fontos ez a befektetés, mert ők a Snowflake-be amely egy hasonló lehetőséget biztosított egyáltalán nem szálltak be.
A magyar adatfeldolgozók is a világ górcsöve alatt
2022. januárjában a HCL Technologies megállapodást írt alá a magyar Starschema felvásárlásáról, hogy továbbfejlessze az adatfeldolgozási és kapacitási képességei.
A Starschema egy adatfeldolgozással foglalkozó, budapesti székhelyű cég, általánosságban az adatelemzés területén fejlesztenek saját technológiai megoldásokat, méretét tekintve Magyarország piacvezető vállalalata big data fronton. Üzleti tevékenységét nem csak Európában, de még Észak-Amerikában is sikerrel folytatta, ez a feléjük érkezett megrendelések számából is látszik.. 2017-ben a Nemzetgazdasági Minisztérium Informatikai Innovációs Díját is nekik itélték az általuk fejlesztett big data technológiák elismeréseként.
Földi Tamás a Starschema alapítója és ügyvezetője azt nyilatkozta, hogy izgatottan várják a beépülést és nagyon fontos lépésnek ítélte meg ezt a lépést a stratégiai fókuszuk megtartása és a szélesebb körű illetve jobb szolgáltatás biztosítása érdekében.
Adatokból még a betegségek felbukkanás és az allergiások érzékenysége is kikövetkezthető
Egy nem megnevezhető amerikai gyógyszergyártó cég egy olyan allergia előremutató alkalmazással rendelkezik, amelyet a fentebb is említett Starschema algoritmusa működted. Ez az applikáció 80 %-os pontossággal tudja megjósolni a használónak, hogy a következő napokban milyen súlyossággal fognak előjönni tünetei ha feltéve előjönnek.
Három fő
adatforrásból dolgozik a szolgáltatás
- A földrajzi hely pollenadataira
- Időjárási adatokra
- A felhasználók visszajelzéseire
Ezeket a rendszeresen összegyűjtött és folyamatosan frissített adatokat, illetve a használók visszajelzéseit összegyűjtve big dataként vizsgálják majd az előrejelzést kreálnak. Ez az előrejelzés pedig egy gépi tanulási algoritmuson és az ennek segítségével megalkotott adatmodellen alapszik.
A Starschema több gyógyszeripari megbízása során többek között dolgozott egészséges és sérült szövegek felismerésén és MRI felvétel alkalmasságának felismerésén is, de legjelentősebb projektjük az iparágban nem ezekhez kapcsolódik.
2020-ban együttműködve a Snowflake kaliforniai tech-óriással létrehoztak egy integrált információs rendszert amely olyan különböző epidemiológiai adatokra épül, mint például a fertőzések, kórházban kezeltek, gyógyultak és halál esetek száma, ezenkívül pedig rengeteg más releváns információkból építették fel ide tartoznak a demográfiai adatok, a laborvizsgálatok eredményei és még rengeteg más. Feldolgozva a rengeteg információt amely a világ különböző pontjairól áramlik be ez az ingyenesen és szabadon használható adathalmaz hatalmas segítséget nyújtott és nyújtani fog a világ kormányainak a megfelelő döntések és intézkedések meghozatalában.
A technológia fejlődésével pedig egyre nagyobb szükség lesz információs szakemberekre, akik fel tudják majd használni, illetve kezelik a tömérdek információt amelyet az emberek termelnek, ezenkívül a világnak még rengeteg területen szüksége van a big data technológiákra, hogy előrelépjen és jobban működjön.
A fent felsorolt
alkalmazásai a Big Datának jól bemutatják, hogy az adatok vizsgálata mind
a kapitalista nagy vállalatok profit növelésére, mind különböző felületek kezelési
élményeinek maximalizására és még a világ közjójára is felhasználhatók. A
kinyert információk felhasználásai pedig nem csak, hogy itt nem állnak meg, de napról napra folyamatosan bővülnek.
Forrás:
A Big Data avagy a technológia ami globális változásra invitál analyticsinsight.net, 2022. 03. 07.
Hogyan használja fel az Instagram a kinyert adatokat? analyticsinsight.net, 2022. 04. 18.
A legnagyobb cégek is sorban szállnak be a Big Data technológiába portfolio.hu, 2021. 02. 02.
A HCL felvásárolja a magyar Starschemát sg.hu, 2022. 01. 14.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése