Talán már nem kell sokat várni, és a legnagyobb lapokat úgy fogjuk olvasni, hogy közben egyszer sem találkozunk a weboldalukkal. A Facebook ugyanis több jelentős médiummal is tárgyalásba kezdett az elmúlt hónapokban. A tervek szerint a szerződő lapok hírei közvetlenül a Facebookon lesznek olvashatóak, megkímélve ezzel az olvasót az átirányítás hosszú másodperceitől, na meg persze szép kis hasznot hozva a Facebooknak. Nagyjából fél tucat médiavállalattal kezdett tárgyalásokba a Facebook, köztük a The New York Timesszal, a National Geographickal és a BuzzFeeddel is. A cél az, hogy a hírportálok cikkjei egyenesen a Facebookon legyenek olvashatóak, így az átirányítás külső oldalakra teljesen megszűnne. A Facebook ezzel gyakorlatilag egy zárt rendszert hozna létre és a legnagyobb közösségi oldalból a legnagyobb hírportállá is válhatna.
The 29 Rules Of Social Media - And Which Ones To Break bufferapp.com
Here’s the list of 29 social media rules most commonly mentioned by the pros.
Politikai blogokat vizsgáló projektünk adatait kibővítettük és megvizsgáltuk hogyan hivatkoznak egymásra a magyar politikai blogok és híroldalak.
Teljesen mindegy, hogy a szolgáltatás álló- vagy mozgóképet jelenít meg. Csak az a fontos, hogy a nézők élvezzék, amit kapnak, és hogy legyen lehetőség a reklámozni kívánt márkák és termékek képi megjelenítésére. Egyszer úgyis lesz egy fordulat, ami után többen lesznek ezeken az online szolgáltatásokon, mint amennyien előfizetnek tévére. Addigra ki kell találni, hogy miként lehet bevételt szerezni az online videókkal és képekkel, mert ez most még nem egyértelmű. A Youtube tíz éve indult el ezen a piacon, és még most is csak nullszaldós, pedig az éves forgalma már 4 milliárd dollár!
az újságíróra visszahat a kommentelés, óvatosabbá teszi: jobban átgondolja, hogy mit ír le, és alaposabban ellenőrzi a tényeket, mert tudja, hogy a kommentelők úgyis egyből kiszúrják a hibát, ráadásul, néhány hozzászólás olyan adalékkal szolgálhat egy-egy témához, hogy legalább olyan figyelmesen érdemes elolvasni, mint magát a cikket. A jövőben szerinte meghatározó lesz az újságíró és az olvasó együttműködése. Azt viszont túlzásnak tartja, hogy a felhasználói tartalmak legyőzték, vagy hamarosan legyőzik a hivatásos tartalomgyártók által készített tartalmakat.
Így működik élesben a Facebook új kiadói eszköze, a Smart Publishing - SocialDaily Magyarország socialdaily.com
A Smart Publishing beazonosítja az olyan cikkeket, amelyek már azelőtt kiemelkedően sok emberhez eljutnak, hogy maga a tartlalomszolgáltató posztolta volna saját Facebook oldalán. Az adminfelületen újonnan megjelenő "Page Insights" fül alatt azonnal láthatjuk, hogy hogyan teljesítenek ezek a cikkek, és akár azonnal meg is oszthatjuk őket. A Smart Publishing a felhasználói aktivitások száma (organikus megosztások, lájkok és kommentek) alapján ajánlja a figyelmünkbe a cikkeket. Ezek a nagy érdeklődésre számot tartó cikkek így anélkül is megjelenhetnek a rajongóink hírfolyamában, hogy az oldaladminisztrátor posztolt volna róluk - természetesen csak abban az esetben, ha engedélyeztük magát a funkciót. (Szerencsére lehetőségünk van arra is, hogy beállítsuk, hogy bizonyos cikkek ne kerülhessenek ki automatikusan.) Az ilyen módon automatikusan megjelenő bejegyzésekre érkező kommenteket ugyanúgy tudjuk moderálni, mintha mi magunk posztoltuk volna ki a cikket.
Newspaper Map newspapermap.com
A NEWSPAPER MAP egy új alkalmazás a világ bármely részén megjelenő e-sajtótermékek megtalálására, elolvasására: egy GoogleMap-en több mint 10,000 sajtóterméket érhetünk el egy szimpla kattintással vagy a keresőablakkal (nyelv, ország, cím szerint lehet keresni). A kiválasztott lapokat a beépített Google Fordító segítségével bármely kiválasztott nyelven elolvashatjuk
A kulcsszó tehát a válogatás szempontja. A Facebooknak ebben is előnye van, hiszen még a legrutinosabb szerkesztők is csak néhány szempontot tudnak figyelembe venni, a közösségi oldal által alkalmazott algoritmus több tízezret is. Akárcsak más nagy tech cégek, a Facebook is féltve őrzi ezt az algoritmust rajtuk kívül senki nem tudja, hogy milyen szempontok alapján dől el, mi kerül a hírfolyamunkba. Nem véletlen, hogy sok médiaszakértő úgy véli, túlságosan nagy hatalom került egyetlen vállalat kezébe. Más: míg a Facebook remek felület arra, hogy élményeket, gondolatokat, véleményeket osszunk meg, nem kimondottan terepe az oknyomozó, tényfeltáró újságírásnak, amire a hagyományos újságírás olyan büszke, és amely demokratikus országokban az egyik legfontosabb eszköz a közhatalmat gyakorlók ellenőrzésére. Ez pedig, kiegészítve a hagyományos újságírás költségeire fordítható források csökkenésével, gyengíti a demokratikus folyamatokat.
így vagy úgy, a Guardians of Peace elérte azt, hogy Az interjú tiltólistára kerüljön, miközben az azt gyártó céget is sikerült a totális összezuhanás szélére taszítani, a dolgozóik minden adatát kiteregetni és a személyi épségüket is veszélyeztetni (többen már tömeges pert terveznek a Sony ellen éppen emiatt).
A spanyolországi lapkiadók erős lobbitevékenységgel elérték, hogy a hírkereső oldalakat üzemeltetők csak jogdíj ellenében mutathassanak pár mondatos kivonatokat. A Google válaszul bezárja a szolgáltatást, az online médiumok üzemeltetői viszont megijedtek, eszükbe jutott ugyanis, hogy így sokkal kevesebb látogatójuk lesz.
Valódi párbeszéd a szakmáról azonban a szervezők előzetes reményei és folytonos igyekezete ellenére sem jött létre, és válaszokkal sem lettek okosabbak a résztvevők arról, hogy mi várható jövőre. Pedig szóba került minden fontos téma: a reklámadó, a médiapiac átrendeződése, a Google és a Facebook előretörése a reklámpiacon, a közmédia új csatornái és a Nemzeti Kommunikációs Hivatal felállítása is.
Francia kiadók egy csoportja, helyi újságok és nagy nevek, mint a Microsoft és a Google, azt tervezik, hogy beperlik az AdBlock nevű reklámblokkoló fejlesztőjét, mivel a megoldása hatással van az ő webalapú megoldásaikra. A reklámblokkolók mára nagyon népszerűek, a legismertebb talán az Adblock Plus. Önmagában csak ennek a szoftvernek, csak Franciaországban ötmillió felhasználója van, két millió az Egyesült Királyságban, 1,5 millió Spanyolországban. Összesen pedig 144 millióan használják. Nem csoda, hogy a kiadók megpróbálják blokkoltatni ezeket a szoftvereket. Most perrel próbálkoznak, amitől azt remélik, hogy kevesebben fogják használni ezeket a megoldásokat. Sok kis újság csak a hirdetésekből él, így nagyon hátrányosan érinti őket egy ilyen program. A francia L'Equipe úgy döntött, hogy kitiltja az oldaláról azokat, akik AdBlockot használnak.
Én is éreztem úgy többször, hogy elég a véleményműfajokból. Most viszont megint van egy felfutása. A 444.hu is egy ilyen irányba indult: közvetlen, személyes, gyors stílus. Minél messzebbre akarom kerülni a sajtóbikkfanyelv kliséit és álobjektív modorát. Az utóbbi három év újabb nagy változáshullámot hozott az újságírásban, nyelvileg is. A klasszikus publicisztika felett már legalább háromszor szállt el az idő vasfoga.
Az okostelefonok megjelenésével egy teljesen új területként jelent meg az alkalmazásfejlesztés, ami mára milliárd dolláros iparággá nőtte ki magát. A mobilokból származó bevételek negyedét már az alkalmazások adják, a készülékértékesítések már csak a háromnegyedét teszik ki.
Egyszerre történik mozgás a globális médiatérben, a fizikai térben, a földrajzi és kulturális terek kontextusában. Sokan lépnek fel az internet miatti elidegenedés kapcsán, ám ha ebből a perspektívából vizsgáljuk az interperszonális kapcsolatokat, akkor pont az ellenkezőjét vehetjük észre: az állandó online jelenléttel egy percre sem veszítjük szem elől barátainkat és folyamatos kölcsönhatásban lehetünk. Eközben altruizmust is megfigyelhetünk: ez a mobil nemzedék fordulatot hoz a tudásmegosztás vonatkozásában. Az egyedi tartalomteremtéssel létrehozta saját elnevezését a „produsert” (producer, alkotó és a user, felhasználó szóból).
Steve Albini: the internet has solved the problem with music | Music | theguardian.com theguardian.com
the internet has placed us on a path to a democratic utopia which does not require the flailing, corrupt figures of a fading musical past. He leaves us with an even more radical idea in the area of copyright: that we should let go of all attempts to exert control over the distribution of works once they are released. He uses that word “release” in a literal sense – like “a bird or a fart”. As he says: “music has entered the environment as an atmospheric element, like the wind, and in that capacity should not be subject to control and compensation.” In contrast to what almost anyone else will tell you, Albini believes there has never been a better time to be involved in music – as a fan and as a musician
öt év múlva 50 milliárd kütyü lóg majd a neten, ebből 15 milliárd olyan eszköz lesz, aminek videólejátszás az egyik fő funkciója. Őrületes digitális függőségre készülhetünk tehát, exponenciálisan nő majd a netéhségünk, és akkor még csak az egyszeri júzerről beszéltünk, pedig nagyvállalati igények is vannak bőven ezen a téren (például az autógyártók az okosautóikkal). Végül oda jutunk, mint a tavalyi EBIF-en: networked society, azaz a netre kötött társadalom okosvárosokkal
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése