Persze a népi-urbánus ellentétet szító áprilisi tréfáért elnézést kértünk – és kérünk ezúttal is –, de egy kis átverés és egy kattintékony téma kellett, hogy kideríthessük, vannak-e olyan olvasóink, akik nem olvasnak, csak kommentelnek. Ez volt ugyanis az egész móka célja. (A teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy az ötlet nem saját, az NPR, az amerikai közrádió weboldala játszotta el az olvasóival tavaly ezt a poént, és nekünk nagyon megtetszett.)
A titok, és a Facebook célja az, hogy bármit, amit az ember az interneten csinálna, megcsinálhassa úgy is, hogy nem hagyja el a Facebookot. Hírek olvasása, tájékozódás, kapcsolattartás, levelezés, csevegés, vásárlás, szórakozás, zenehallgatás, játék - minden elérhető a Facebookon belülről is. Pár hete már pénzt is lehet küldeni Facebookkal. Az elfacebookosodás pedig kényelmes dolog. A túloldalon pedig saját fejlesztési környezet, saját platform, hihetetlenül hatékony hirdetési megoldások, és másfél milliárd potenciális felhasználó csábítja a tartalomgyárakat és fejlesztőket. A felmérések szerint a hírportálok forgalmának 30-40%-át már a Facebook irányítja az oldalakra. A Facebook megkerülhetetlen tényező lett, egyre nehezebb, és egyre inkább értelmetlen is kihagyni az online életünkből.
Nem azért nem írnak kommenteket, amiért nem néznek birkózást vagy nem csinálnak számos más olyan dolgot, amit a férfiak statisztikailag többet végeznek; egyszerűen butaságnak tartják ezt a lehetőséget, és nem szeretnének belecsöppenni ebbe a világba.
Today, Facebook still relies on people to report a violation, and other people within Facebook to determine whether that piece of content truly does violate its guidelines. That’s because no amount of expertly crafted algorithms can substitute for human sensitivity and judgment. But with billions of pieces of content being created every day from all corners of the globe, no amount of rules can adequately address every little judgment call these human moderators are forced to make. And so, the guidelines will always be a work in progress, forever begging to be rewritten.
A Facebook Marketing Partner Sprinklr mutat rá legújabb kutatásában, hogy: 2012 óta 67-ről 78%-ra növekedett azon cégek száma, ahol dedikált social media csapat dolgozik. Az amerikaiak 47%-ánál a Facebook az első befolyásoló tényező vásárlás előtt. A közösségi médiát használók 77%-a mobilról éri el a szolgáltatást. A Facebook aktív felhasználóinak száma 1,35 milliárd/hó, a YouTube-ot 1 milliárd, a Tumblr-t pedig 420 millió egyedi felhasználó használja havonta és ezeken a platformokon osztják meg véleményüket is cégekről, márkákról. Az Y generáció 63%-a a közösségi médiában szerez információt márkákról, 51%-uk szerint befolyásolja vásárlási döntésüket a közösségi vélemény, 46% pedig számít a közösségi médiára vásárlás előtt. 71% szerint a legfontosabb, amit egy szolgáltató tehet, hogy becsületben tartja fogyasztója idejét.
A 2012-es 70 százalékos arányhoz képest ez jelentős visszaesés, még így is maga mögé utasítja a statisztikában a YouTube-ot és a Twittert, melyeknek csak 30% közeli az aktív felhasználóik aránya, míg a Google+ felhasználóknak csak a negyede aktív. Minden esetre a Facebook-ot sem nyugtathatja meg az a tény, hogy az amerikai és brit tinédzserek 2/3-a vallotta azt, hogy már kevesebbet használják a platformot, mindezt az érdeklődés hiányával magyarázzák. Emellett fontos tény az is, hogy 10-ből 4 fiatal használja már csak passzívan, böngészésre az oldalt, aktivitás nélkül. Ezeknek a trendeknek vannak haszonélvezői is: a specializáltabb közösségi platformok, mint pl. a Tumblr, melyet 15% használ aktívan, ám az arány 2012 óta megháromszorozódott, vagy az Instagram, mely 2013 óta megduplázta aktív felhasználói számát. Azoknak tehát akiknek célcsoportjában meghatározóak a fiatalok és hosszú távon tervezik közösségi médiabeli jelenlétüket, érdemes elgondolkodniuk ezeken a trendeken és kitalálni,
The 29 Rules Of Social Media - And Which Ones To Break bufferapp.com
Here’s the list of 29 social media rules most commonly mentioned by the pros.
Teljesen mindegy, hogy a szolgáltatás álló- vagy mozgóképet jelenít meg. Csak az a fontos, hogy a nézők élvezzék, amit kapnak, és hogy legyen lehetőség a reklámozni kívánt márkák és termékek képi megjelenítésére. Egyszer úgyis lesz egy fordulat, ami után többen lesznek ezeken az online szolgáltatásokon, mint amennyien előfizetnek tévére. Addigra ki kell találni, hogy miként lehet bevételt szerezni az online videókkal és képekkel, mert ez most még nem egyértelmű. A Youtube tíz éve indult el ezen a piacon, és még most is csak nullszaldós, pedig az éves forgalma már 4 milliárd dollár!
Az eléréssel kapcsolatos probléma már jó ideje adott, és habár az oka viszonylag logikus, még is sokan nem hiszik, vagy nem akarják elhinni, hogy az organikus posztok elérése szépen lassan a nullához közelít. Egyszerűen sokkal több Facebook bejegyzés készül, mint amennyit az emberek képesek megnézni. A Facebook szerint „átlagosan 1500 poszt jelenhetne meg egy-egy felhasználó számára, amikor belép a Facebookra, illetve egy olyan ember esetében, akinek nagyon sok ismerőse van és sok oldalt lájkol, ez a szám elérheti akár a 15 000-et is. Ebből a több mint 1500 bejegyzésből az adott felhasználó hírfolyamában átlagosan 300 poszt jelenik meg.”
A könyv központi kérdése az lesz, hogy egy egyén – vagy akár intézmény – sikerében milyen szerepe van annak, hogy milyen hálózatokban szerepel, és ki nyilatkozik róla pozitívan, negatívan vagy ki nem nyilatkozik róla egyáltalán. Manapság divatos szó a networking, az ugye erről szól: megfelelő embereket ismerjek, megfelelő környezetbe tegyem magam. A mérhető teljesítményt próbáljuk kombinálni azzal a szintén mérhető hálózati problémával, hogy amit a hálózatban csinálok, azt mások értékeljék. Ennek a módszertana az elmúlt három évben nagyot lendült előre, mert sok adat vált elérhetővé.
A legutóbbi, február elején elterjedt piros karikás tartalmat ígérő videóra való kattintáskor például a lejátszónk frissítését kérik egy felugró figyelmeztetésben, de aki rákattint, a frissítés helyett egyből egy kártékony programmal fertőzi meg a gépét és Facebook profilját. Ez automatikusan újra posztolja a bejegyzést, így biztosítva a program terjedését. Pár nap alatt több mint százezer felhasználót sikerült átverni
A gyakorlatban ez úgy fog kinézni, hogy ha egy helyen megnyitjuk a Facebookot, akkor egy ún. tipp értesítés ugrik fel (feltéve ha be van kapcsolva nálunk ez a feature) melyben kártyákat kapunk. Ezekben a barátaink aktivitásán kívül a hely alapvető információit is megkapjuk, úgymint adatok, nyitva tartás, a hely Facebook oldalának legfrissebb posztjai, közelgő eseményei, legnépszerűbb ételek stb. A Facebook külön kiemelte a bejelentéskor, hogy ezzel kapcsolatban nem fog megosztani semmit az idővonalunkon, a beállításokban pedig ki is kapcsolhatjuk a szolgáltatást ha akarjuk.
A 4chan közössége rengeteg online trollkodási akció, hekkelés, kiszivárogtatás mögött állt, és innen nőtte ki magát az Anonymous hekker-aktivista közösség is. A fórum jellegzetessége a totális névtelenség és törvényenkívüliség, nagy részben ez vonzotta ide az internet válogatott trolljait, akiket máshonnan kitiltottak, vagy kiutált a közösség. Moot volt az egyetlen, aki arccal-névvel vállalta magát, egyébként az egész fórum kicsit olyan, mint a Harcosok klubja, csak verekedés helyett netes trollkodással.
Mennyit tud valójában a Facebook a saját felhasználóiról? - SocialDaily Magyarország socialdaily.com
A Cambridge-i Egyetem 86 220, a Stanford Egyetem kutatói 70 520 résztvevő facebookos aktivitását elemezték 2007 óta, és az eredményeket összevetve arra jutottak, hogy sok esetben a digitális lábnyomunk sokkal többet elárul a személyiségünkről, mint a hétköznapi viselkedésünk. Ez lényegében annyit tesz, hogy még a családtagjaink, közeli barátaink vagy akár a házastársunk sem ismerhet ki bennünket annyira, mint amennyire a közösségi oldal algoritmusa.
Így működik élesben a Facebook új kiadói eszköze, a Smart Publishing - SocialDaily Magyarország socialdaily.com
A Smart Publishing beazonosítja az olyan cikkeket, amelyek már azelőtt kiemelkedően sok emberhez eljutnak, hogy maga a tartlalomszolgáltató posztolta volna saját Facebook oldalán. Az adminfelületen újonnan megjelenő "Page Insights" fül alatt azonnal láthatjuk, hogy hogyan teljesítenek ezek a cikkek, és akár azonnal meg is oszthatjuk őket. A Smart Publishing a felhasználói aktivitások száma (organikus megosztások, lájkok és kommentek) alapján ajánlja a figyelmünkbe a cikkeket. Ezek a nagy érdeklődésre számot tartó cikkek így anélkül is megjelenhetnek a rajongóink hírfolyamában, hogy az oldaladminisztrátor posztolt volna róluk - természetesen csak abban az esetben, ha engedélyeztük magát a funkciót. (Szerencsére lehetőségünk van arra is, hogy beállítsuk, hogy bizonyos cikkek ne kerülhessenek ki automatikusan.) Az ilyen módon automatikusan megjelenő bejegyzésekre érkező kommenteket ugyanúgy tudjuk moderálni, mintha mi magunk posztoltuk volna ki a cikket.
A fiatalok azt is szeretik az Instagramban, hogy nincsenek linkek, nem kell továbblépni egy másik oldalra, hogy megtudják, mit szeretne közölni vagy megosztani velünk az ismerősünk és persze nem botlunk bele naponta ötször a „Ha csak egy videót nézel meg a héten, akkor ez legyen az.” típusú idegesítő linkekbe sem, amiket amúgy sincs eszünk ágában sem megnyitni. Érdekes meglátás Andrew részéről az is, hogy az Instagramon nincs rajtunk az a kényszer, hogy ha valaki elkezd követni minket, akkor nekünk is kötelező őt viszontkövetni, ami megint csak azt eredményezi, hogy csak számunkra releváns tartalommal fogunk találkozni, ha belépünk az alkalmazásba.
Egy kutatás megmutatta: nem a Facebook okoz stresszt, hanem a Facebook ismerőseid! - SocialDaily Magyarország socialdaily.com
A Pew Research Center szerint a közösségi média és a stressz csak indirekt módon kapcsolódik egymáshoz. A kutatást idézve „A stressz ragályos”. A közösségi média tehát csak „egyszerűbbé teszi” a lehetőségét annak, hogy a mások életében tapasztalt stressz átragadjon ránk is.
Infografika: így használd biztonságosan a közösségi oldalakat! - SocialDaily Magyarország socialdaily.com
Ha biztonságban akarod érezni magad az online világban, akkor nagyon fontos, hogy folyamatosan képezd magad, és legyél nyitott az adatvédelmi beállításokkal kapcsolatos változásokra. Szerencsére lassan mindegyik közösségi oldal rendelkezik saját oktató résszel, mint például a Facebook dínója, vagy a Twitter oktatóvideója, így ha esetleg bizonytalan vagy, akkor könnyen utánajárhatsz a dolgoknak. A teljes infografikát itt láthatod, ha pedig 2013 leggyakrabban használt jelszavát néznéd meg, akkor pedig kattins ide.
Szakmai szempontból mindenképpen nagyobb erőbefektetést igénylő (ha nem is nevezzük kockázatosnak) gyakorlat az, hogy az üzleteknek külön Facebook oldaluk van (a központi Facebook oldal mellett), de Kata szerint ezzel is azt szeretnék elérni, hogy az egyes üzletek csapatainak színessége, egyénisége a közösségi media felületeken is megmutatkozzon. Természetesen törekszenek egységesíteni a megjelenést és az információk, képanyagok kommunikálásának módját, folyamatosan dolgoznak a témán. Munkatársaikat pedig kifejezetten ösztönzik a social media használatára – bár nem nagyon kell őket bíztatni: szeretik használni a különböző közösségi felületeket, és szeretik megosztani a híreket, újdonságokat.
A Facebookon mindenki a legjobb oldalát próbálja mutatni: boldog a párkapcsolatában, boldog a családjával karácsonykor és minden nyaralása tökéletes, még az is, amelyik meg sem történt. A legtöbb ember élete persze nem olyan tökéletes, mint azt a Facebook-profilja mutatja, de néha még magunk is elhisszük az ellenkezőjét. A pszichológusok arra figyelmeztetnek, hogy amikor szépíteni próbáljuk az igazságot a közösségi oldalakon, az könnyen torzulást okozhat a saját emlékezetünkben is, ez pedig további zavarokhoz vezethet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése