keresés

2019. május 5., vasárnap

Marketing és átverés a Facebookon - ismeretségi háló, vagy pénzszerző eszköz?

A Facebooknak ma már nagyon sok felhasználási oldala van. Sokoan megpróbálják minden oldalát kihasználni. Használható ismeretség kötésre, a meglévő barátainkkal való kapcsolattartásra, és pénzszerzésre is. A pénzszerzésnek, több módja vagy, tiszteséges és tiszteségtelen. A tiszteséges szabályokba van foglalva, és több módja is van, a felhasználók könnyedén választhatnak, akár több módszert is felhasználhatnak. Viszont rengeteg, olyan módszer van ami azt bizonyítja, hogy sokan hiszékeny felhasználókra alapozzák az egészet, és megpróbálják kikerülni a rendszert és csalással pénzhez jutni. Íme néhány nagyobb port keverő hír az elmúlt évek Facebook csalásairól.

Olcsó repjegy a Facebookon?

Az utóbbi években több oldal is olcsó utazást igért. Viszonlyag rövid időszakon belül két oldal is azt igérte, hogy olcsón hozzájuthatunk olvasóik Wizz Air replülőjegyekhez, meogsztással, kérdőív kitöltéssel, ami aztán a csalókat eljutatta az a személyes és bankkártya adatainkhoz. Legyünk mindig óvatosak, és ügyeljünk arra, hogy hova kattintunk. Rengeteg átverésről olvashatunk, és sok csaló a Facebookot használja erre, A Facebookon keresztül tudják elérni névtelenül a legtöbb felhasználót elérni a világ bármely tájáról, úgy, hogy ki sem kell lépnie az utcára. Sok kamu oldal készül, ami kellő odafigyeléssel még kevésbé gyakorlott szemeknek is feltűnhet.

Csak egy kérdőív?
Az áloldalak több órán keresztül hirdették az ingyen, egy megosztás és pár személyes adattal már a felhaszánlóért is lehetett a jegy. Az okosabb, figyelmesebb felhasználók észrevehették rögtön az átverést hisz, a weboldal címe eltért a Wizz Air hivatalos weboldal címétől. Az előtag ugyan  tartalmazta a WizzAir szót, domian (com-signup.co), már feltűnően eltért a valódi weboldalétól, ezt követő technikai részről ne is beszéljünk. Pár hónappal ezután egy újabb Wizz Air-es oldal bukkannt fel, ahol a hasonló módon (megosztás és kérdőív) próbálták kicsalogatni a felhasználó adatait. A készítők már okosabbak voltak és kevésbé kitűnő oldalra vezetett a link. A weboldal készítői nem gondoltak arra, hogy a virusírtó jelezni fog arról, hogy kártevő oldalra léptünk, így azok a felhasználok akiknek a gépjük megfelelő módon volt védve, könnyeben eltudták hárítani a veszélyt. Statisztikák szerint az utóbbi átverés nem érel akkora köröket, mint amekkorára számítottak. A felhasználók tanultak az előző esetből és nem kattinottak rá rögtön a linkre.

Wizz Air reakciója

"A Wizz Air ezúton is szeretné megerősíteni, hogy a vállalat hivatalos honlapja a wizzair.com címen található. Bármilyen promóciót, illetve versenyt a légitársaság kizárólag a saját hivatalos honlapján, illetve a saját hivatalos közösségimédia-felületein, valamint a WIZZ hírlevélben hirdet meg. A Wizz 
Air azt tanácsolja, hogy a felhasználók kizárólag a vállalat hivatalos csatornáit keressék fel, más, a repülőtársaság akcióiról, felhívásairól szóló oldalakra, linkekre ne kattintsanak. A Wizz Air megteszi a szükséges lépéseket azon személyek, illetve jogi személyiségek ellen, akik hamisan állítják, hogy a Wizz Air nevében járnak el, illetve akik a Wizz Air nevében félrevezetik, megtévesztik a fogyasztókat"

Amire oda kell figyelnünk
Az követni szeretnénk az akciókról szóló híreket mindig a hivatalos fórumokon tegyük ezt. Több módon is megtehetjük ezt, akár facebook, akár felíratkozhatunk a vállalatok hírlevelére. Sose higyjünk el olyan híreket, ami túl nagy kedvezményeket igérnek, hísz ezeket saját csatornáikon fogják megosztani a cégek, legyen szó akármelyikről. Figyeljünk még oda a helyesírásra és fogalmazásra is. Ezek a dolgok mind szembetűnhetnek és figyelmeztethetnek bennünket. Soha ne adjunk meg személyes adatokat imseretlen oldalakat. Nagyon sok csaló a hiszékeny és naiv felhsználókon szeretne rengeteg pénzt keresni.

Romantikus átverések - Katonai álprofilok a Facebookon

A Facebookon mára több mint két milliárd profil található. Ezek közül nagyon sok az álprofil, - habár a Facebook ezeket megpróbálja kiszûrni - amelyek elsõ pillantásra akár igazinak is tûnhetnek, viszont vannak apróságok amelyekbõl kiderülhet, hogy ezek csak álprofilok. Sok ilyen profilt "diákcsínyként" hoznak létre, sok álprofil viszont a hiszékeny felhasználókat keresi, Általában 50 év feletti nõket, de ugyanúgy férfiak is lehetnek az áldozatai. Álprofilok mögött ülök megkörnyékezik a többi felhasználót, és pénzt próbálnak meg kihúzni a beszélgetõpartnertõl. Sokan udvarlással és gyors szerelmi vallomással próbálják meg ezt elérni. Ezt romantikus csalásnak, vagy ahogy az amerikaiak hívják, romantic scam-nek nevezik. 

Romantikus csalások - amikor egy katona szerelmet vall
Az egyik "legnépszerûbb" álprofil típus, amikor egy katonai adatait lopják el és használják fel. Igazi felhasználó ismerõseit is bejelöli, hogy minnél kevésbé legyen feltûnõ az eltérés, az igazi és hamis profil között. Leginkább az egyedülálló, sebezhetõk nõk a célpontja. Nem sieti el a dolgokat, gyakran több hónapon át ápolja a kapcsolatot mire, rátér a lényegre és elõször pénzt kér, majd követel. . Erre egy egész iparág kiépült. Férfiak lopják el jóképű katonák képeit. Vannak időszakok, hogy több nőt fűznek egyszerre. Sok nő akár több ezer dollárt is képes volt átutalni "szerelmének". Utólag mind megbánták, és nem értik, hogy vették észre.

Magyar nõk estek áldozatul az amerikai katonáknak - vagy még sem?
A magyaroknak annyival könnyebb dolguk van, hogy nagyobb kétketéssel fogadják az amerikai katonáktól való ismerõs jelölést mint az amerikai nõk.Előfordul, hogy társkeresőn találjak meg őket. és később váltanak át a Facebookra.  Ezek a férfiak (ritkábban nõk), azt állítják, hogy fordító segítségével kommunikálnak magyarul. Általában Nigériában, vagy Afganisztánban szolgáló katonának adják ki magukat. Legtöbben nem magunknak kérnek pénzt, hanem valamelyik szerettüknek, - általában a gyerekeiknek- hogy ők lábra tudjanak állni. Először pár  tízezer forintot kérnek , ídővel már pár százezret. Azt hazudják, hogy a maradék pénzből akár elutaznak a nőhöz és meglátogatják. Amikor nem kapják meg a kívánt összeget a fenyegetéstől sem riadnak vissza. A kétségbeesett nőket megzsarolják, hogy elmondják férjeiknek, barátaiknak a legféltetebb titkaikat. Legtöbb nőnek ekkor válik gyanússá, a férfi akivel eddig beszélgettek, nem valós. Óvatosan kell fogadunk egy valaki megkeres bennünket egy mesébe illő sztorival!

Az USA magyarországi Nagykövetsége is reagált
Az USA magyarországi  Nagykövetsége is felfigyelt erre, A következő dolgokra hívta fel a magyar nők figyelmét. A romantikus csalásnak következő jelei vannak:
  • Túl korai szerelmi vallomás, a találkozásokat elkerüli arra hívatkozva. hogy nem engedik el a szolgálatból
  • Pénzt kér, vagy éppen követel, más más internetes felületre hív
  • A pénzt olyan indokokkal kéri, hogy bajban van, ő vagy az egyik közeli családtagja súlyos beteg, és az ellátására kell a pénzt, vagy, hogy hirtelen el kell utaznia valahova halaszthatatlan ügy miatt, újabban már erre hívatkozva nem tud találkozót megbeszélni
Tények a katonákról
  1. A katonák sosem kell fizetniük azért, hogy megkapják a nekik járó szabadságot, ahogy a szeretteiknek sem
  2. Egy katona részére senkinek nem kell eltávozási engedélyt kérni.
  3. Egy tiszt nem egy idegennel fog levelezni, egy katona szabadságát illetően
  4. A katonák nincsennek fenn társkereső oldalakon
  5. A katonáknak nem kell megtárgyalniuk a magánéletüket felettesivel, és engedélyt sem kell kérniük a családalapításhoz
  6. A katonáknak nem kell fizetniük azért, hogy előrehozott nyugdíjba mehessenek.
  7. A katonáknak egészség biztosítása fedezi a saját és családjuk orvosi ellátását, nincs szükségük arra, hogy erre kölcsöm kérjenek,
  8. Katonai repülők nem szállítanak magántulajdonban lévő járműveket.
  9. A hadsereg gazdasági irodáinak nem feladata, hogy segítse a katonákat bármilyen tétel vásárlásában, eladásában.
  10. Katonák nem kérnek kölcsön magánszemélyektől, hogy a háborús övezteben levő hadsereget eltudják látni élelmiszerrel
  11. Kiküldetésben lévő katonák nem találnak nagy pénzösszegeket, amiknek az országból való kimentésére az Ön segítségére lenne szükség.
Kamu oldalak és nyereményjátékok a Facebookon

A Facebook vezetői neveit felhasználva is kértek, illetve nyereményt igértek felhasználóiknak/tól. Körülberül 2018 tavaszán terjenget azok a megosztások miszerint, minden megosztóhoz elmegy Mark Zuckerberg egy zsák pénzzel, a másik oldal szerint, csak a kisorsolt szerencsés felhasználókhoz jut el.Megosztó csoportokban egy közös volt, like-okat és megosztásokat kért. A két  csoportra oszlott a Facebook, akik elhitték, és akik nem. Nem sokkal azután, hogy ezek a megosztások elültek, ál Mark Zuckerberg profilok jelentek meg a Facebookon (kb 51). Üzenetben tájékoztatta a felhasználókat, arról, hogy a Facebook fizetős lesz, kivéve, ha továbbküldi a z üzenetet, az összes névjegyzékében szereplő személynek. Erről is gyorsan kiderült, hogy álhír. Dwayne Johnson nevét is felhasználták. Egy álllította, hogy oda ajándékoz 500 000 $ 100 szerencsés 100 megosztónak. Persze csak "1" like-ot, kommentet, és megosztást kért. Ezeknek a igérteknek sosem szabad hinni, ezeket az összeget, ha megszorozzuk a szerencsések számával, hatalmas összegek jönnek ki, amit egy nagyobb sztár sem engedhet meg magának.

Megosztással autót?

Általában kisebb oldalak, akik mögött nem állnak nagy befektetők, illetve cégek igérnek, ilyen nagy értékű ajándékokat. Az oldalak gyakran a nyeréményjáték indulás előtt pár nappal illetve órával indultak. Az oldalak alig rendelkeznek pár száz követővel, a nyereményjáték pedig megnőveli ezek számát, több tíz ezerrel is. Ígértek már OPELBMW-t és Teslát is. A sorsoláson való részvétel feltétlele, mindig egy like, megosztás és kommentár. Vannak oldalak, akik azt ígérik, hogy a többszörös megosztással, nagyobb eséllyel indulnak főnyereményért. Általában úgy hírdetik ezeket az autókat, amikben még 0 km van. Ha megnézzük a rendszámát (hacsak nem takarták ki), rájöhetünk, hogy ez igaz-e. Sok olyan autóra állították ezt, ami a rendszáma alapján már legalább 2 éves volt. A figyelmes felhasználóknak ez fel is tűnt. Így több felhasználó is jelentette az oldalt Facebook ezekre a jelentések már gyorsan reagál, de az is előfordul, hogy a Facebook maga figyel fel az oldalra, és tiltja azt. Ezeknek a megosztosásos nyereményjátékoknak több millió ember bedőlt köztük 100 ezres nagyság rendben magyarok is.

Mindennap megjelenek olyan oldalak, ahol megosztásért cipőt, telefont, laptopot és egyéb tárgyat lehet nyerni. Mielőtt ezeket elhisszük, meg kell győződnünk, hogy valóban egy hiteles nyereményjátékról van-e szól

Néhány módszer a legális pénzkeresésre

Egyes felmérések szerint, átlagosan a Facebookon a felhasználók 100 millió órányi videót néznek meg naponta. Igen, ez egy hatalmas szám. Videón keresztül lehet a legkönnyebben elérni a felhasználót, a szakemberek több mint 46 % fogja a jövőben is alkalmazni.
Facebook Live-ot is fel lehet használni, mint eszközt. Hisz "rajongóknak" itt szinte azonnali lehetőségük van a reagálásra. Az egyik lehgatékonyabb kommunikációs eszközzé válhat. A legegyszerűbb emberből is válhat sztár, ha a mondani valója jó, érdekes és tudnak vele azonosulni.

Legjobb módja a Live használatának:
  1. Hozz létre rá egy eseményt-így pontosan tudni fogják, hogy mikorra várják 
  2. Társadalmi részesedés - következetes hastag használat, és márkák,személyek megjelölése 
  3. Újbóli közzététel - így azok is megnézhetik, akik lemaradtak az élő közvetítésről 
GIF mint hódító reklám fogás
Naponta, több mint 1 millárd GIF váltanak egymás között naponta a felhasználók. Így az egyik legjobb mód az, hogy GIF-be beépítve reklámozzuk azt amit szeretnénk. Olyan márkák is használják, mint a Nike , Paramount, McDonalds.

Tippek a használatához:
  • Kristálytiszta képalkotás
  • Egyszerű üzenet
  • Építsd be a kommunikációs stratégiádba
Egyébb módszerek:
Chatbot alkalmazása - azonnali kapcsolatot teremt, az érdeklődő akár pillanatok alatt választ kaphat a kérdései 
AR/VR - virtuális világban tudjuk reklámozni termékeinket, szolgáltatásainkat, miközben a néző/játékos szórakozik.
Források:
Bolcsó Dániel: Megint terjed a Wizz Air-es átverés, ne dőljön be!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése