A szerzői jog védelmének igénye nagyon korán megmutatkozott, már az
ókori Rómából is maradtak fenn írásos emlékek ezzel kapcsolatban Az
alkotók, feltalálók megélhetést, hasznot reméltek és remélnek ma is a
tárgyaiktól, szellemi termékeiktől és ez a jog ezeket a természetes
személyeket védi. Mára azonban az információs társadalom és a
technológia rohamtempójú fejlődése miatt nagyon nehéz szabályozások közé
szorítani és törvényekkel kielégíteni a szerzői jogokat. Sokszor nehéz megmondani, hogy kinek a birtokában áll egy szellemi
tulajdon és egy-egy ügy miatt akár pereskedésre is sor kerülhet. amelyet indíthatnak magánszemélyek, de akár óriáscégek is. Azonban
a legtöbb esetben a felek igyekeznek peren kívül megegyezni, így csak
néhány ügy kerül a bíróság elé. A terület képviselói, szakemberei gyakran tartanak világszerte konferenciákat, hogy megvitasság a felmerülő, aktuális kérdéseket, problémákat, új szabályzatokat hozzanak létre vagy megosszák egymással kutatásaikat, tapasztalataikat.
2012-ben az Európai Bizottság terve, miszerint megreformálják ezt a
rendszert és új irányelveket alakítanak ki mostanra, 2019-re sem
sikerült teljes elfogadásra szert tennie. Ez a reform az európai
polgárok számára akarja biztosítani a legszélesebb hozzáférést a
tartalmakhoz, ugyanakkor a szerzőket, alkotókat is a megfelelő
juttatásban részesíteni. Michel Barnier, a Bizottság belső piacért és
szolgáltatásokért felelős tagja négy fő irányt említett meg, amely
szerint haladnak: az európai művek digitalizálása, amelybe az árva
művekre valamint a fizikailag már nem elérhető művekre vonatkozik. A
második az egységes piac létrehozása, amely olyan szolgáltatásoknak
kedvezne, mint a Netflix vagy a Deezer.
A következő irányelv a korlátozások átalakításáról szól. Ebbe a körbe
sorolták be a könyvtárak helyzetét, valamint a vakok és gyengénlátók
lehetőségeit is.Végül a megreformált jogok védelméről is beszélt.
Elfogadták vagy mégsem?
2018-ban az Európai Parlament jelentős többséggel szavazta le a
kezdeményezést, egy pontban azonban mindenki egyetértett, miszerint a
széttöredezett, országonként változó szerzői jogi szabályozásokat
egységesíteni kell. Azonban 2 cikkely, a 11. és 13. miatt már korántsem
volt nagy az egyetértés. Előbbi a lincenezési szerződést írta elő a
legkisebb információmorzsákhoz is, utóbbi az online platformok számára
bevezetett tartalomszűrőket taglalta. Végül az aktivisták hatására
utasították el. Ugyanebben az évben ősszel a Parlament elfogadta a
módosításokat, például, hogy a Facebook-nak, Google-nak a kiadóknak és
az újságíróknak is fizetniük kell a hírekért.
Újabb változtatások
A végső szavazásra idén januárba került volna sor, ám az Európai Tanács
visszadobta, így további változtatások szükségesek, amelyek továbbra is
a 11. és a 13 cikkelyt érintik. Mivel a szerzői jog rendkívül
szerteágazó és számos területre kiterjed, rengeteg érdeket kell
összehangolni. Ez év márciusában végre végetért a hosszas egyezkedés és
vita és az Európai Parlament megszavazta az uniós szerzői jogi reformot
Az Oracle kontra Google per
Az egyik legnagyobb, szerzői joghoz köthető per 2010-ben kezdődött,
mikor az Oracle Corporation, a világ egyik legnagyobb
szoftvermegoldásokat kínáló cége beperelte a Google-t, mert szerintük az
nem megfelelően használta fel a birtokukban lévő Java-t, ami egy
általános célú programozási nyelv. A Java a Sun Microsystems
felvásárlásakor került az Oracle-hoz, így minden jog, köztük a szerzői
jogok is őket illették meg.
Harc a Javáért
A Google az Android operációs rendszerébe épített egy implementációt, aminek a megfelelő működéséhez szükség volt a Java API használatára.
Az API-k olyan konnektorok, amelyeken keresztül a különböző szoftverek
össze tudnak kapcsolódni, például az érintett appok a felhőhöz. Az ügy
kiemelt jelentőséget kapott, hiszen korábban még nem foglalkoztak azzal,
hogy védheti -e ezeket a konnektorokat szerzői jog vagy szabadon
felhasználhatóak. A bíróság végül arra a döntésre jutott, hogy igenis
védi az alkotókat a jog, így az Oracle javára döntöttek, ugyanakkor
nyitva hagytak a Google számára egy kiskaput, mely szerint a jogsértés
az úgynevezett "fair use" keretein belül van-e. Ez az elmélet, azokat a
kivételeket taglalja, mikor más szellemi alkotásokat használnak a saját
műveikhez a szerzők. Ilyen például a kritika vagy a paródia. Az eset
láncot indított el, egyre többet foglalkoztak az ilyen felhasználásokkal
és azok szabályozásaival, számos jellemzőt figyelembe véve.
A szövetségi bíróság végül arra jutott, hogy az API-k átvétele nem
tartozik a "fair use"-ba, így Google vereséget szenvedett, azonban az
alsóbb bíróság korábban elfogadta a cég érvelését, így ez az eredmény bizonytalanná vált.
Kártérítés
Az Oracle 9,3 milliárd dollárt
követel kártérítésként az óriáscégtől, ha a javukra döntenek, valamint a
Java licenc alá vonását, ami szintén több milliárdba kerülhet évente.
Azzal érvelnek, hogy a Google elfelejtett licencszerződést kötni a Java
korábbi tulajdonosával, a Sunnal, nem tartották be a licencelési
szabályozásokat, így sértve meg a szabadalmakat és a felhasználóknak is
komoly károkat okoztak. Google azonban nem hajlandó fizetni, azt
állítják, hogy forráskód elenyésző része a programnak, így az Oracle-nek
nem jár ekkora összeg.
Megoldás
A bíróság a mai napig nem döntött véglegesen a perben, így nem lehet tudni, hogy eltörlik-e ezt az implementációt. A Google már próbál más megoldást találni, mégpedig a Flutter segítségével, ami egy új alkalmazásplatform. Így a Darthban tudnak programozni és az alkalmazások az iOS-en és a készülő Fuchsia operációs rendszeren is futtathatóak lesznek. A Flutter 2019 februárjában kapott béta státuszt és a fejlesztők véleménye szerint az első, stabil kiadás is hamarosan megjelenhet.
Különböző projektek is segítik a Javától való elszakadást, ilyen például a Xamarin, a Cordova vagy a PhoneGap.
A CockyGate-botrány
2018-ban hatalmas botrány rázta meg az amerikai könyves világot. Faleena Hopkins, aki a a Cocker Brothers of Atlanta sorozatáról vált ismertté, ki akarta sajátítani, a védjegyévé akarta tenni a Cocky (pimasz, beképzelt) jelzőt.Azt állította ugyanis, hogy más szerzők műveinek címében is megjelent ez a szó, amit állítása szerint a szerzők szándékosan használtak, hogy ezzel megtévesztve a vásárlókat, összetéveszthetőek legyenek az ő regényeivel.Az írónő két védjegybejelentést is benyújtott, egyrészt egy grafikus ábrázolás, másnéven egy stilizált ábrás védjegyet és egy címlapon szereplő leírási formát vagyis egy generikus ábrás védjegyet.
2011- ben felrobbantotta a világot Narutó, a szelfiző makákó ügye és egészen 2018-ig nem született végleges döntés. A történet annyiból állt, hogy egy brit természetfotós, bizonyos David Slater odaadta fényképezőgépét a majomnak, aki hirtelen ötlettől vezérelve csinált magáról egy fotót. A kép nagy sikert aratott, több helyen is megjelent így Slater keresett vele is némi pénzt, de közel sem olyan nagy összeget. Azonban nagy árat kellett fizetnie ezért a jól sikerült képért, ugyanis két ízben is beperelték, arra hivatkozva, hogy nem őt, hanem az állatot illetik meg a szerzői jogok. Elsőként, a a Wikipédia indított eljárást, amit meg is nyert, majd a PETA perelte be a fotóst, mondván Narutót illetik meg a jogok.
2018 decemberében számos kutató és szakember érkezett Budapestre, hogy a szerzői jog jövőjének kérdéséről beszéljenek. A világ GDP-jének több mint a 10 %-át ez a terület teszi ki, így a vele kapcsolatban hozott döntések nagy hatással vannak a gazdaságra és annak fejlődésére, változásaira.
A résztvevők
A konferencián sor került a szerzői jog alkalmazkodási képességére, hogy hogyan változik a technikai fejlődés hatására, a szerzők helyzetének erősítését a felhasználókkal szemben valamint, hogy mely használati módok tartozzanak ebbe a jogkörbe és melyek nem és ennek alapján vajon bővíteniük kell-e az alkotók védelmére szolgáló szabályzatokat vagy inkább a felhasználóknak kedvezzenek, hogy azok minél gyorsabban, szabadabban, de főleg ingyenesen hozzájussanak a kívánt tartalmakhoz. Szóba került egy olyan stratégia is, amely szolgáltatás-orientált megközelítésben vizsgálja a szerzői jogot. A megközelítés szerint könnyű hozzáférést biztosítanának a szerzői jogi dokumentációs rendszerekhez. Beszélgettek az ernyő megoldásról, amelynek kapcsán Ficsor Mihályt többször is megemlíti a nemzetközi szakirodalom, mint a terület szakértőjét. Ez tulajdonképpen egy olyan keretrendszer, amely az internetes felhasználásokat szabályozza és amelyek támpontot biztosítanak az egymástól nagyon eltérő, angolszász és kontinentális országok szerzői jogi rendszereinek számára. Az európai jövőjéről, reformjáról, egy egységes vezetésről valamint egy járható modellről is konzultáltak a részvevők. A szimpózium, a tanácskozás valódi célja a különböző nézetek megvitatása volt, amelyek alapján feltárják a szerzői jogok lehetőségeit a 21. százasra vonatkozóan. Az esemény angol és francia nyelven is folyt, melyhez a szervezők szimultán fordítást biztosítottak, ezzel tovább erősítve a nemzetközi jelleget és a szakemberek tudásának megszilárdítását.
Hivatkozások:
Hwsw.hu: Az Európai Parlament tanácskozása a szerzői jogi reformról
Hwsw.hu: Oracle-google: Android java api szerzői joga
Copy21.com: A Cockygate botrányról
Index.hu: Naruto, a szelfiző majom per
Azuzlet.hu: Budapesti világkonferencia a szerzői jog jövőjéről
Botrányok: Cockygate és a szelfiző majom
A szerzői jogok szabályozása igencsak bonyolult és szerteágazó, sok területet érint, éppen ezért nagyon alaposnak kell lenni, ha megosztunk, publikálunk valamit. Sokszor nehéz megmondani, hogy kinek a birtokában áll egy szellemi tulajdon és egy-egy ügy miatt akár pereskedésre is sor kerülhet. Azonban a legtöbb esetben a felek igyekeznek peren kívül megegyezni, így csak néhány ügy kerül a bíróság elé. Számos dolgot, hiába gondolja egyedinek az alkotó, nem védhet szerzői jog, ilyenek például a szavak vagy akár az ízek, amelyek megítélése szubjektív és több tényezőtől is erősen függ, például a kóstoló korától vagy az evési szokásaitól.
A CockyGate-botrány
2018-ban hatalmas botrány rázta meg az amerikai könyves világot. Faleena Hopkins, aki a a Cocker Brothers of Atlanta sorozatáról vált ismertté, ki akarta sajátítani, a védjegyévé akarta tenni a Cocky (pimasz, beképzelt) jelzőt.Azt állította ugyanis, hogy más szerzők műveinek címében is megjelent ez a szó, amit állítása szerint a szerzők szándékosan használtak, hogy ezzel megtévesztve a vásárlókat, összetéveszthetőek legyenek az ő regényeivel.Az írónő két védjegybejelentést is benyújtott, egyrészt egy grafikus ábrázolás, másnéven egy stilizált ábrás védjegyet és egy címlapon szereplő leírási formát vagyis egy generikus ábrás védjegyet.
Egyesület Államok lajstromozó hatósága végül eleget tett a kérésének,
így Hopkins többfrontos támadást indított az állítólagos jogsértőkkel
szemben, ennek következtében például több szerzőt is elmarasztaltak, a
szó elhagyására kérték fel őket vagy felszólító leveleket küldtek ki
nekik.. Sok szerző engedett a nyomásnak, félve a jogi következményektől,
többen azonban felháborodtak és ellenálltak a követeléseknek. Fontos
hangsúlyozni, hogy az írónő nem szerzői jogi eljárást, hanem védjegyes
peret indított és ebben az amerikai jogalkotás is szerepet játszott,
amely kimondja, hogy egy szó esetében nem lehet beszélni szellemi
alkotásról, tehát nem védheti szerzői jog. Ráadásul a Cocky jelző
szorosan összekapcsolódik a romantikus műfajjal, így számos író
használta már a bejelentés előtt is A felháborodásoknak köszönhetően
utánanéztek a részleteknek és kiderült, hogy a szó betűtípusának
felhasználási szerződése szerint az nem használható
védjegybejelentéshez. Ennek következtében Kevin Kneupper ügyvéd eljárást
indított a védjegyek törlése miatt a téves bejelentésre és az
ellenfelek megtévesztésére, megrövidítésére hivatkozva.. Az ügyvéd
sikerrel járt, így az addigi eljárásokat megszüntették és a büntetéseket
visszavonták, így Faleena Hopkins nem kérhetett jóvátételezést.
A szelfiző majom
2011- ben felrobbantotta a világot Narutó, a szelfiző makákó ügye és egészen 2018-ig nem született végleges döntés. A történet annyiból állt, hogy egy brit természetfotós, bizonyos David Slater odaadta fényképezőgépét a majomnak, aki hirtelen ötlettől vezérelve csinált magáról egy fotót. A kép nagy sikert aratott, több helyen is megjelent így Slater keresett vele is némi pénzt, de közel sem olyan nagy összeget. Azonban nagy árat kellett fizetnie ezért a jól sikerült képért, ugyanis két ízben is beperelték, arra hivatkozva, hogy nem őt, hanem az állatot illetik meg a szerzői jogok. Elsőként, a a Wikipédia indított eljárást, amit meg is nyert, majd a PETA perelte be a fotóst, mondván Narutót illetik meg a jogok.
2017
szeptemberében
végül egyezséget kötöttek, miszerint Slater a bevétel egynegyedét
olyanállatvédő szervezeteknek utalja, akik az indonéz makákókkal
foglalkoznak.A fotóst azonban annyira tönkretette anyagilag a hosszú
per, hogy kénytelen volt búcsút mondania kamerájának. 2018-ban az
Amerikai Egyesült Államok 9. körzeti
fellebbviteli bírósága kihirdette, hogy az állatok nem rendelkezhetnek
szerzői jogokkal, illetve nem is perelhetnek jogaik érvényesítése
érdekében.
A fotózás kérdése amúgy is egy kényes téma a szerzői jog területén,
különösen ha képzőművészeti alkotásról készült, ugyanis ilyenkor
felmerül a kérdés: Vajon mitől egyedi az alkotás?. Ennek megítélésében
jelentős különbségek vannak az egyes országok között. Magyarországon
például a háromdimenziós tárgyakról készült fotók (szobor, váza stb.)
jogilag védettek és önálló alkotásnak tekinthetőek, addig a
festményekről készültek már nem tartoznak a szabályzás alá. amit azzal
indokolnak, hogy sokkal kisebb a fotós mozgástere így nem bizonyítható
az egyedi jelleg. Fotózás esetén megegyezésnek kell létrejönnie a fotós
és az eredeti alkotó között, hogy ez utóbbit illetik-e vagyoni jogok.
Németországban és Ausztriában ellenben a festményekről készült fotók
ugyanolyan védelemben részesülnek, mint a tárgyak.
Budapesti világkonferencia a szerzői jogról
2018 decemberében számos kutató és szakember érkezett Budapestre, hogy a szerzői jog jövőjének kérdéséről beszéljenek. A világ GDP-jének több mint a 10 %-át ez a terület teszi ki, így a vele kapcsolatban hozott döntések nagy hatással vannak a gazdaságra és annak fejlődésére, változásaira.
A résztvevők
Két szervezet vett részt a konferencia szervezésében: a WIPO,
vagyis a Szellemi Tulajdon Világszervezete és a MSZJ, másnéven a Magyar
Szerzői Jogi Fórum Egyesület. Számos hazai és külföldi előadó lépett
fel az egész napos rendezvényen, többek között Mitko Chatalbashev, a
CISAC igazgatója, Jane Ginsburg, a Columbia egyetem professzora, Tomori
Pál, az ALAI Hungary elnöke, a MSZJF elnöke és az Előadóművészi Jogvédő
Iroda Egyesület (EJI) igazgatója. Kiemelt előadó volt Ficsor Mihály a
WIPO korábbi alelnöke, számos külföldi állami kitüntetés birtokosa, a
Magyar Szerzői Jogi Fórum alapító elnöke, a Szerzői Jogi Szakértő Testület
tiszteletbeli elnöke. Az előadássorozat végén még egy ünnepséget is
szerveztek számára a 80.-ik születésnapja alkalmából. Ficsor Mihály
különösen elismert jogász ezen a területen, például az ő volt az 1996-os
genfi konferencia elnöke, ahol a két legjelentősebb dokumentum,
szerződés került megvitatásra és elfogadásra. Az internetes
felhasználások alapjait tartalmazó Szerzői Jogi Szerződés és a
Előadásokról és Hangfelvételekről szóló szerződés szabályait a mai napig
alkalmazzák a világban.
A megvitatott témák
A konferencián sor került a szerzői jog alkalmazkodási képességére, hogy hogyan változik a technikai fejlődés hatására, a szerzők helyzetének erősítését a felhasználókkal szemben valamint, hogy mely használati módok tartozzanak ebbe a jogkörbe és melyek nem és ennek alapján vajon bővíteniük kell-e az alkotók védelmére szolgáló szabályzatokat vagy inkább a felhasználóknak kedvezzenek, hogy azok minél gyorsabban, szabadabban, de főleg ingyenesen hozzájussanak a kívánt tartalmakhoz. Szóba került egy olyan stratégia is, amely szolgáltatás-orientált megközelítésben vizsgálja a szerzői jogot. A megközelítés szerint könnyű hozzáférést biztosítanának a szerzői jogi dokumentációs rendszerekhez. Beszélgettek az ernyő megoldásról, amelynek kapcsán Ficsor Mihályt többször is megemlíti a nemzetközi szakirodalom, mint a terület szakértőjét. Ez tulajdonképpen egy olyan keretrendszer, amely az internetes felhasználásokat szabályozza és amelyek támpontot biztosítanak az egymástól nagyon eltérő, angolszász és kontinentális országok szerzői jogi rendszereinek számára. Az európai jövőjéről, reformjáról, egy egységes vezetésről valamint egy járható modellről is konzultáltak a részvevők. A szimpózium, a tanácskozás valódi célja a különböző nézetek megvitatása volt, amelyek alapján feltárják a szerzői jogok lehetőségeit a 21. százasra vonatkozóan. Az esemény angol és francia nyelven is folyt, melyhez a szervezők szimultán fordítást biztosítottak, ezzel tovább erősítve a nemzetközi jelleget és a szakemberek tudásának megszilárdítását.
Hivatkozások:
Hwsw.hu: Az Európai Parlament tanácskozása a szerzői jogi reformról
Hwsw.hu: Oracle-google: Android java api szerzői joga
Copy21.com: A Cockygate botrányról
Index.hu: Naruto, a szelfiző majom per
Azuzlet.hu: Budapesti világkonferencia a szerzői jog jövőjéről
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése