keresés

2018. április 20., péntek

A Cambridge Analytica-botrány


A Cambridge Analytica nevű amerikai-brit cég beszállt Donald Trump kampányába a 2016-os elnökválasztáson és a big data elemzésével nagy mértékben segítette őt a nyerésben. 2018 márciusában viszont kiderült, hogy etikátlan módszerekkel szerezték meg a felhasználók adatait.
A Cambridge Analytica elemezte a felhasználók vásárlási szokásait, a meglátogatott oldalait és a keresési előzményeket. Ez alapján tudták személyre szabni Trump politikáját, hiszen a hétköznapi életben is erre épülnek a személyre szabott hirdetéseink (a Google által megjelenített reklámok is). Az emberek demográfiai csoportba sorolása helyett a különböző szokásokra koncentráltak a felhasználók terén. Pszichológiai profilokat próbáltak felállítani, akár kérdőívezés segítségével is. Az alapfelvetésük az volt, hogy nem feltétlenül ugyanazt gondolják az egy kor- és társadalmi csoportba sorolt emberek, sokkal jobban különbözhet a személyiségük annál, mint ami a demográfiai felmérésekből következhet. A személyiségi teszt mellett először azt állította a cég, hogy információbrókerektől szerezte meg a felhasználók adatait.
A Channel 4 brit tévécsatorna újságírói készítettek leleplező riportot a cégről Srí Lanka-i politikusoknak kiadva magukat. Azzal keresték meg a Cambridge Analyticát, hogy megszeretnék nyerni a Srí Lanka-i választásokat, ebben segítsenek nekik.  A cég megírta a beszédeket és nyíltan részt vett a kampányban is. Mark Turnbull, az egyik cégvezető nyíltan elmondta, hogy egy kampányban nem a tényekre, hanem az emberek legbensőbb félelmeire, aggályaira kell építeni. Exkémeket és ellenzéki politikusokat korrumpáló anyagokat is ajánlott a cég, hogy bevetnek a győzelem érdekében.
Kiderült, hogy a cég egy másik cég neve mögé bújva olyan videókkal árasztotta el az internetet, a Google-t, a Facebook-ot és a Youtube-ot, amelyek azt célozták, hogy legyőzze Trump a "tisztességtelen" Hillary-t. Rejtett módon próbálták manipulálni az amerikaikat. Ez pedig az amerikai választási törvénybe ütközik. A Cambridge Analytica módszerének a lényege az volt, hogy minél jobban elbizonytalanítsák a Hillary-szavazókat, akár úgy is, hogy megosszák a demokratákat. Főleg azt emelték ki nekik, hogy miért nem Bernie Sanders lett a demokraták jelölte a "crooked" Hillary helyett.
A cég április 4-én hozta nyilvánosságra, hogy 87 millió Facebook-felhasználó adatait is megkereste különböző alkalmazásokon keresztül. 71 millió amerikai és 2,7 millió EU-s felhasználó volt ebben érintett. Ezzel kapcsolatban az amerikai szenátorok is kihallgatták Mark Zuckerberget 2 napon keresztül, akinek az adatait szintén ellopta a Cambridge Analytica. Körülbelül 43 kérdésre nem tudott válaszolni Zuckerberg, amelyekről annyit tudott mondani, hogy majd a munkatársai utánanéznek és majd továbbítják a válaszokat.
A kíváncsi felhasználók megnézhetik, hogy mely applikációk voltak érintettek az ügyben és, hogy esetleg az adataik kiszivárogtak-e.







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése