Történelmi áttekintés
1994-1999 - A kezdeti évek
Az Amazon, amelyet Jeff Bezos alapított 1994-ben saját garázsában, hivatalosan 1995-ben nyílt meg. Kezdetben internetes könyvesboltként működött, és Dél-Amerika legnagyobb folyójáról, az Amazonas folyóról kapta a nevét.
1997-ben a kínálat bővült a CD-kkel és DVD-kkel, majd elektronikai eszközökkel és játékokkal.
A társaság veszteséges kezdeti éveket élt, költségeit is alig tudta fedezni.
2000-2009 - A Dot-Com korszak
Az első nyereséget a Dot-Com korszak változásai jelentették a cégnek. Ennek hatására 2002-ben megalapították az Amazon Web Services-t. Ez az Amazon által nyújtott szolgáltatások felhő alapú gyűjteménye.
2005-ben bemutatták az előfizetéses Amazon Prime-ot. Ez az alap Amazon szolgáltatások fejlesztett, bővített csomagja. Ingyenes kétnapos szállítást biztosított és ezzel megszilárdította az Amazon ügyfélbázisát és javította a vásárlói hűséget.
2010-től napjainkig - A rohamos fejlődés szakasza
Az elmúlt tíz évben az Amazon jelentős növekedésen és terjeszkedésen ment keresztül. Különböző iparágakba léptek be, mint például a szórakoztatás az Amazon Studios-szal, a mesterséges intelligencia az Alexával, és a fizikai kiskereskedelem a Whole Foods 2017-es megvásárlásával.
Az AWS rendkívül jövedelmező vállalkozássá vált, jelentősen hozzájárulva az Amazon nyereségéhez. Az Amazon folyamatos innovációi, mint például a drónos kiszállítás és a pénztáros nélküli Amazon Go üzletek, bizonyítják könyörtelen elkötelezettségét az ügyfelek kényelme és a technológiai fejlődés iránt.
Friss hírek az Amazon világából
Amazon a klímaváltozás ellen.
Az Amazon Climate Pledge értelmében a vállalat azt reméli, hogy 2040-re nullára csökkentheti a károsanyag kibocsátását. Ezt úgy akarják elérni, hogy két olyan nagy cégbe (CarbonCapture és 1PointFive) fektetnek be, amelyek a globális felmelegedés ellen küzdenek.
A cél olyan Direct Air Capture rendszerek kifejlesztése, amelyek képesek a globális felmelegedést jelentősen felgyorsító szén-dioxidot közvetlenül a légkörből kinyerni a világ bármely pontján. A technológia segíthet a különböző iparágak szereplőinek, például a légitársaságoknak a károsanyag kibocsátás csökkentésében.
A DAC-t használó cégek hatalmas ventilátorokat vagy légszűrőket használnak a levegő tisztítására. A leválasztott szén-dioxidot ezután eladják olyan iparágaknak, amelyek fel tudják használni.
Az ilyen rendszerek jelenleg drágák, ami nagyban hátráltatja terjedésüket. Ezért van szükségük az olyan vállalatokra, mint az Amazon, hogy befektessenek a technológiába.
A beruházás eredményeként olyan rendszerek fejleszthetők ki, amelyek végső soron olcsóbban üzemeltethetők és kevésbé energiaigényesek.
Az évszázad pere - Amazon kontra USA
Az Egyesült Államok Szövetségi Kereskedelmi Bizottsága (FTC) jogi pert nyújtott be az Amazon ellen, azzal vádolva a céget, hogy kihasználta erőfölényét az online kiskereskedelmi piacon. A per négyéves nyomozási és felkészülési időszakot követ, és a seattle-i szövetségi bíróságon tárgyalják majd. Ez az eset próbára teszi az Egyesült Államok kormányának képességét a nagy technológiai vállalatok szabályozására.
Az FTC azt állítja, hogy az Amazon két eszközt használt a piac manipulálására. Először is, a cég negatív súlyt adott azoknak a piaci partnereknek, akik alacsonyabb áron kínálták az Amazon által is értékesített termékeket. Másodszor, az Amazon saját logisztikai szolgáltatásainak igénybevételére kényszerítette a piaci partnereket, ami magas költségeket eredményezett számukra. Ez károkat okozott az amerikai családoknak és kiskereskedőknek, és magasan tartotta a fogyasztói árakat.
Az Bizottság elnöke, Lina Khan - aki a nagy amerikai technológiai vállalatok és monopóliumok elleni harcáról ismert - vezeti az Amazon elleni vádat. Célja a jogsértések feltárása és a további jogellenes magatartások megakadályozása, az amerikai joggyakorlaton alapuló konkrét szankciókkal. Ha bűnösnek találják, az Amazon jelentős pénzbírságra számíthat, és szerkezeti változtatásokat kell végrehajtania.
Az Amazon tagadja a vádakat, azzal érvelve, hogy gyakorlata növelte a választékot, csökkentette az árakat, és erősebb versenykörnyezetet teremtett.
Project Nessi
Az FTC Amazon elleni jogi keresete magában foglalja a versenyellenes gyakorlatokat, például az ár- és teljesítménynyomást. Ennek a pernek a kulcsfontosságú része a Nessi-projekt, amely algoritmikus rendszert használt a termékárak ellenőrzésére és a versenytársak reakcióinak nyomon követésére. Nessi stratégiája az volt, hogy felemelte az árakat, amíg a riválisok követték azt. De amikor a vetélytársak nem emeltek tovább, ő is csökkentette azokat. Állítólag a Project Nessie lehetővé tette az Amazon számára, hogy nagy mértékben növelje nyereségét bizonyos termékkategóriák árának mesterséges emelésével egészen 2019-ig.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése