Ma már a legtöbb ember tudja, hogy milyen szempontokat vegyen figyelembe, milyen árulkodó jeleket, hibákat keressen annak érdekében, hogy felismerje a hazugságot, a manipulációt, vagy a fals, csak részben igaz információkat. Mégis a mai napig vannak olyanok, akik ismerik ezeket a jeleket, figyelmeztették őket az álhírekre, de végül mégis beleesnek abba a hibába, hogy elhiszik azt is ami nem igaz. Mi lehet ennek az oka?
Van megoldás!
Pszichológusok szerint a megoldás olyasvalami, ami sokaknak elsőre csak iskolásoknak szánt ékesszólásnak tűnhet, de igaz. Arról van szó, hogy a tudást amit egyszer megszereztünk, adott esetben az álhírek felismeréséről, gyakoroljuk és ismételjük, mert hosszútávon csak így fog rögzülni. Ez azért is releváns felvetés, mivel az esetek többségében, nem volt elég annyi, hogy megmondták egy adott személynek, hogy mire figyeljen az álhírekkel és a manipulációkkal kapcsolatban, mert a kezdeti éberség és odafigyelés ellenére, idővel lankadt az emberek figyelme, és a figyelmeztetés az álhírekre, a korábban megszerzett tudás is kopott. A cél pedig ugyebár az lenne, hogy ez az odafigyelés hosszútávra is kiterjedjen. A megoldás tehát a tudás különböző gyakorlatokkal, feladatokkal, emlékeztetőkkel való ismétlése és elmélyítése.
Hogyan tartsuk meg a tudást?
Az Oxfordi Egyetem Kísérleti Pszichológiai Tanszékén végeztek kísérleteket arról, hogy milyen kapcsolat van a tanulás, a memória és a hamis információk között. A kísérletek elvégzését követően a levont következtetés az volt, hogy mint sok más területen, az álhírek felismeréséhez is a rendszeres tréning lehet a legjobb megoldás.
A leggyakoribb félretájékoztatási taktikák az érzelmekre ható nyelvhasználat, a hibás logikai levezetések, téves következtetések és persze a manipuláció. A pszichológusok azt is vizsgálták, hogy milyen típusú anyagok segítségével lehet a leghatékonyabban megtanítani az embereket ezeknek a félretájékoztatási taktikáknak a felismerésére. A kísérletben résztvevőknek például szövegek, videók és interaktív játékok segítségével tanították meg hogyan ismerjék fel a téves információkat. A feladatok hatására eleinte javult a résztvevők felismerési képessége, de ahogy fentebb írtam ez ismétlés hiányában idővel romlott. Emlékeztetőkre volt szükség; memóriafrissítőkre, különböző gyakorlatokra, melyek megerősítették a korábban megszerzett tudást. Ez a módszer sokkal hatékonyabbnak bizonyult, mint az egyszeri figyelmeztetés.
Az eredmény
A játékok, szövegek és videók mind egyforma hatékonynak bizonyultak. Az ezek segítségével megerősített tudás pedig megszilárdította a hamis információk jelei felismerésének képességét. Elég ismétléssel az emberek ellenállóbbá váltak és jobban alkalmazták tudásukat a későbbiekben.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése