Napjainkban kezd az oktatásban is elterjedté válni a gamifikáció (játékosítás), mely játékalapú tanulást biztosít a digitális környezetben. Célja, hogy játékos elemekkel járuljon hozzá az oktatási tevékenység hatékonyságának növeléséhez és a digitális kompetencia fejlesztéséhez. Ezen túlmenően pedig jógyakorlatnak bizonyulhat a "Nemzeti Köznevelési Portál, amely egy ingyenesen elérhető oktatási platform, egy webes portálrendszer, amelynek elsődleges célja a digitális pedagógia módszertani támogatása". A portál lényegét tekintve, az Oktatási Hivatal által kiadott tankönyvek digitális változatai érhetők el, letölthetők PDF-formátumban és számos digitális kiegészítővel, feladatokkal gazdagították az egyes okostankönyveket.
keresés
2025. március 19., szerda
A digitális világ hatás a gyermekekre
A mai fiatal generáció számára szinte egyértelműnek számít a minket körülvevő digitális világban rejlő előnyök és lehetőségek, viszont kevésbé tudatosak a rájuk leselkedő negatív hatásokkal kapcsolatban. Az utóbbi években, leginkább a COVID-19 világjárvány óta széles körben vált elterjedté az online oktatás, a digitális kultúra oktatása és a digitális eszközök használata. Gyakorlatilag szinte elkerülhetetlen a digitális technológia az életünkben, azonban figyelemmel kell kísérni a gyerekek korai szocializációját az online térben, ahol korlátlan mennyiségű információ áll rendelkezésükre. Nem tekinthető általános érvényűnek, ugyanis hazánkban is vannak szegregációban élők, ahol nem biztosított az internethez való hozzáférés. Számukra egy lehetőséget nyújt a könyvtár, ahol digitális tartalmakhoz és különféle szolgáltatásokhoz férhetnek hozzá, kölcsönözhetnek e-book-ot.
A digitális eszközök megjelenésével és az internet térhódításával megváltozott a gyerekek tanulási módján túl, a kapcsolattartási és a szabadidős tevékenységeik formája. 2024 tavaszán a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (a továbbiakban: NMHH) egy felmérést végzett a 13–16 éves korosztály közösségi média használati szokásairól, az online térben lévő veszélyekről, az internet előnyeiről és a kockázatokról. Az NMHH kimutatása szerint a legnépszerűbb applikációnak a Messenger, a TikTok, az Instagram, a Youtube, és a Snapchat bizonyult. Pozitívumként említendő, hogy tisztában vannak a közösségi médiában rejlő kockázatokkal, szófelhő segítségével került bemutatásra, hogy milyen veszélyeket említettek meg a felmérésben (például adatlopás, zaklatás, átverés). A digitális platformok által nyújtott kikapcsolódáson kívül, az online tér hozzájárul: az információszerzéshez, az ismeretek bővítéséhez és a tanuláshoz egyaránt.
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése